recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intel contra AMD cpu'er
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intel contra AMD cpu'er

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Intel contra AMD cpu'er
    Sendt: 11-November-2021 kl. 15:18
Da jeg for ca 20 år siden byggede min første PC, var den med en AMD cpu. Det fandt jeg ret hurtigt ud af var en fejl, for cpu'en var meget strømkrævende, krævede en god (dyr) køler samt en larmende blæser. Derudover var den også lejlighedsvis ustabil. Derfor har jeg siden da kun haft computere med Intel cpu.
Er det stadig sådan og bør man den dag i dag gå udenom AMD cpu'er af ovennævnte årsager?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2021 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Er det stadig sådan og bør man den dag i dag gå udenom AMD cpu'er af ovennævnte årsager?

Hej.

Nej. I dag er det AMD der er der bruger mindst strøm.

Intel har haft problemer i 5-6 år med at gå fra 14nm process node og til dem, der er mindre og som bruger mindre strøm.
Men i sidste uge introducerede de en nye række af Alder Lake Cpu'er, som er lavet i en i7 process node.
De er dog begyndt med nogle få top modeller og kun TOP Z690 motherboards. De har DDR5 RAM, PCIe ver 5.0 og andet helt nyt hardware som big/Little CPU cores. De er meget kraftigere end de forrige Intel CPU'er, men personligt mener jeg at man har skruet ekstra op for strømforbruget for at kunne levere CPU'er, der er hurtigere end de nuværende AMD Ryzen.
Næste år kommer der mindre CPU'er og billigere B serie motherboards.

AMD har valgt en anden planlægning. De vil begynde i slutningen af året at fremstille de nuværende TOP Ryzen Zen3 CPU'er, med 3D-V Cache. Det vil i gennemsnit give spil 15% bedre performance.

Og først i 2022 Q3 vil de introducere Zen 4/4c DDR5 RAM, PCIe ver 5.0. I forgårds meddelte AMD Lisa Su ved slutningen af en Data Center Keynote at deres Zen 4c cores vil blive fyiske mindre og at der vil blive plads til 96 cores i 2022 og 128 cores i 2023.

Zen 4/4c vil få 2x Density, 2x Power Efficiency og mere end 1,25x Performance.

Hilsen Carsten.   





Redigeret af csell - 11-November-2021 kl. 15:59
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu