recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intel NUC eller Byg selv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intel NUC eller Byg selv?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mirx Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mirx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Intel NUC eller Byg selv?
    Sendt: 03-November-2015 kl. 22:00
Hej.

Ja som overskriften siger.
Har gået med en drøm om, at få et media Center/HTPC til stuen.
Har læst en masse tråde herinde, men synes ik rigtig jeg bliver klogere.
Altså min plan var at køre noget Plex eller kodi på den, samtidig med windows, da jeg også gerne ville kunne surfe på nettet, skrive noget osv. Det er ik planen at skullle game på den, men msåke et børne spil til ungerne ved man aldrig.
Så er spørgsmålet, om man skal bygge noget selv, eller man skal vælge en NUC. Jeg tænker her på fremtidig sikring, da jeg ik regner med at skulle ud og købe en ny om 1 år, hvis der kommer noget 4k eller ligende. Det ville også være rart at kunne brænde en cd eller se en bluray, så tænker jeg om det fungere med et drev til usb 3,0 til NUC eller om det er bedre med et intern drev i en byg selv maskine.
Hvor stor skal man bygge? Er en NUC med i5 cpu nok? også til fremtiden.
Det skal siges jeg har en Synology Nas med massere plads på, så det er ik der skal tænkes hen ad.
Kom med jeres erfaring og bud på hvad i synes. Er sgu lidt lost her, hvad jeg skal vælge.
Ang budget, så er der ik noget lige nu, men tænker nok ik over 4-5k

På forhånd tak for jeres svar.Wink

Mvh
Til top
Ashanti Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2008
Point: 358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ashanti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2015 kl. 22:42
Jeg tror ikke at Intel har lavet en NUC der kan afspille 4K så hvis den skal være fremtidssikret er det ikke sådan en du skal have.
Samsung UE55D8005
Onkyo TX-NR636
Mirage OS³-FS Front LR
Mirage OS³-CC Center
Mirage OS³-Sats Surrounds
Mirage MM-8 subwoofer
HUMAX YSR-4000
Nvidia Shield
Til top
mirx Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mirx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2015 kl. 23:11
Men hvis vi så ser bort fra 4k, hvad så?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2015 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Ashanti Ashanti skrev:

Jeg tror ikke at Intel har lavet en NUC der kan afspille 4K så hvis den skal være fremtidssikret er det ikke sådan en du skal have.

Selvfølgelig kan de nyere NUC i5- og i7 afspille 4K!

M.v.h.
Til top
mirx Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mirx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2015 kl. 23:56
Ok. Hvad med løsningen ang drev via usb
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 01:00
Extern USB-drev vil fungere fint. Fordelen med det er, at du - 1. Altid kan tage det med dig. 2. Går det i stykker (eller vil du opgradere drevet til 4K Bluray), er det let at skifte.

M.v.h.
Til top
Ashanti Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2008
Point: 358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ashanti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 01:03
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Ashanti Ashanti skrev:

M.v.h.

Troede ellers at der skulle HDMI 2.0 til at afspille 4K
Samsung UE55D8005
Onkyo TX-NR636
Mirage OS³-FS Front LR
Mirage OS³-CC Center
Mirage OS³-Sats Surrounds
Mirage MM-8 subwoofer
HUMAX YSR-4000
Nvidia Shield
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4832
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 05:08

Hej.

Jeg har selv i et stykke fulgt med i hvilken mulighed der er for på en PC at afspille 4K, og særlig 4K i 50/60 hz.
Det bliver nok først rigtigt sjovt hvis man også ønsker HDCP 2.2.

Der er to muligheder i hardware. Enten et af de to nVidea grafikkort der understøtter HDCP 2.2.
Et GeForce GTX 960 med sin GM206 har i et stykke tid kunne afspille HDCP 2.2. Den anden er den nye GTX 950 som også er bygget op omkring GM206. Men Peter fra nVidea support har i denne tråd skrevet ' NVIDIA does not currently support 4k protected content.'

https://forums.geforce.com/default/topic/845270/geforce-900-series/gpus-with-hdcp-2-2-support/

Men det læser jeg som at nVidea ikke i øjeblikket kan vise beskyttet materiale.

Den anden mulighed er et af nogle meget få Skylake motherboard hvor man i hardwaren konverterer DisplayPort til HDMI 2.0 med HDCP 2.2

Det kan enten ske med en LSPCON fra Megachip:

http://www.megachips.us/products/documents/MCDP28x0_Databrief.pdf

Her vil det så være motherboard fabrikanten der skal licensere HDCP 2.2. og implementere det.

Eller et af de tre Skylake motherboard fra Gigabyte med en Thunderbolt 3 controller, som f.eks GA-Z170X-Gaming 7:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5481#ov

Her vil jeg gøre opmærksom på at netop GA-Z170X-Gaming 7-EU findes både i en EU og ikke EU GA-Z170X-Gaming 7 udgave. Jeg ved ikke hvad forskellen er.

Men ellers mener jeg at du er bare lidt for tidlig ude. Jeg håber at når der snart kommer 4K blueray materiale vil vi se flere og flere PC'er der kan afspille det.

I mellemtiden vil jeg selv i de næste par uger prøve at sætte den Intel Compute Stisk op, som jeg lige har købt.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 04-November-2015 kl. 05:19
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2008
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Mærkeligt at det skulle være en selvfølge, især når det slet ikke passer. NUC's har ikke HDMI 2.0 og derved heller ikke HDCP 2.2, ikke særlig "fremtidssikkert" som hvad OP kræver.
Den kan heller ikke afspille 4K ved 60Hz, og understøtter ikke det nye colorspace som vil dække over et meget større farveområde som er det der bliver sendt, når der afspilles 4K materiale.
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 12:21
Jeg har selv lige købt en NUC i5 til mediecenter.. Og som ved alt andet IT. Køb hvad der opfylder dine behov nu, og køb noget nyt når "fremtiden" er kommet..

Du kan ikke fremtidssikre dig, og slet ikke inden for IT. :)

Der kommer i øvrigt snart nye NUC's

ny nuc

Redigeret af osbech - 04-November-2015 kl. 12:24
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 12:59
Der er også lidt spekulationer her omkring de kommende Skylake NUCs.
Det er jo ikke bekræftet, men det giver en ide om hvad der kan være i vente
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sploink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 13:13
Hdmi 1.4 kan sagtens overføre 4k i 24 eller 30p
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu