recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intel VIIV vs. alm. DVD/HD recordere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIntel VIIV vs. alm. DVD/HD recordere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Emne: Intel VIIV vs. alm. DVD/HD recordere
    Sendt: 11-Januar-2006 kl. 00:17

God aften folkens.

Jeg har på dette forum skrevet en del om hvorfor jeg mener HTPC (eller multimediamaskiner) med f.eks. MS Windows Media Center 2005 installeret er fremtiden fremfor alm. harddiskrecordere, som jo også har lagt navn til forummet.

Ligeledes har jeg ikke kunne forstå at folk indenfor de seneste par måneder har været villige til at spendere kassen for en kedelig harddisk recorder, som i mine øjne er og var (for også måneder siden) yesterday news.

Med Intel ViiV introduktionen forleden (på CES konferencen i San Fransisco), står det klart at de store konsumproducenter som Sony, Phillips m.m. også støtter om om MCE Intel ViiV, og lancere deres egne produkter bygget omkring princippet.

Intel Viiv er kort (for dem som ikke har fulgt med), en beskrivelse af en række teknologier, inkl. Dual Core CPU fra Intel, trådløs netværksstandard, HD audio m.m. som er skræddersyet til multimediamaskiner (dvs. en PC med speciel Windows XP Media Center 2005 software).

Dem af jer, som stadigvæk syntes DVD/HD standalone recordere er det fedeste... prøv at tjekke Intels Keynote på CES messen (videoklip). Prøv også at installere Windows Media Center 2005 på deres PC, og fornem hvor lækkert det er... Sidder selv med en Beta version af Windows Vista (dec. udgaven for Tech.Net), og der er ikke tvivl om, at det er den vej vinden blæser.

Priserne på disse nye vidundere er  lige fra 500/1000 us$ og opefter og man kan allerede købe dem nu... der går nok et par måneder før de er til at få fat i herhjemme (som sædvanlig), medmindre man køber dem i udlandet. Jeg vil sige at har man en HD storskærm og overvejer at købe en traditionel HD/DVD recorder, så bør man i det mindste ulejlige sig med at tjekke og forstå fremtidsperspektiverne i denne teknologi (samt nutidspektiverne).

Thomas

PS; læs selv mere her på disse links:

http://www.mediacenterpcworld.com/news/626

http://www.mediacenterpcworld.com/news/627

http://www.gear-online.dk/index.php/news/show/id=9421

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=23340

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2510& p=2

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7212&P N=1

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7365&P N=1&TPN=2

http://www.intel.com/products/viiv/index.htm

http://www.intel.com/viiv

http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/default.mspx

http://www.tgdaily.com/2006/01/06/intel_ceo_otellini_keynote _analysis/

Redigeret af fumse
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 00:28

Jeg er ikke uenig i HTPC vs. HD Recorder, men....

Intel VIIV er efter min mening den størst opblæste balon med det tyndeste luft længe.

Hvad er det reelt VIIV er?

- en række nye teknologier? - nææ...
- en række banebrydende standarder? - nææ....
- noget nyt i forhold til hvad vi har idag - nææ...

Jeg syntes det er fint at Intel vil vise at de nu satser på stue PC'ere, men reelt er VIIV blot en beskrivelse af at en maskine som minimum skal indeholde nogle ting som basalt set allerede er noget stort set alle HTPC'ere har...

Ja, ok - der er et par nye chipsæt og et par CPU'ere som skal benyttes for at kunne sætte et VIIV klistermærke på, men de chipsæts og CPU'ere er jo ikke specielle....

Så, VIIV er ikke:

- En række nye banebrydende CPU'ere og chipsæt med mindre strømforbrug.

- En standard for hvor meget en stue PC maks på støje.

Og den liste er lang...

Så efter min mening - who gives a fuck?

Regards,

Brian

Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Jeg er ikke uenig i HTPC vs. HD Recorder, men....

Intel VIIV er efter min mening den størst opblæste balon med det tyndeste luft længe.

Hvad er det reelt VIIV er?

- en række nye teknologier? - nææ...
- en række banebrydende standarder? - nææ....
- noget nyt i forhold til hvad vi har idag - nææ...

Jeg syntes det er fint at Intel vil vise at de nu satser på stue PC'ere, men reelt er VIIV blot en beskrivelse af at en maskine som minimum skal indeholde nogle ting som basalt set allerede er noget stort set alle HTPC'ere har...

Ja, ok - der er et par nye chipsæt og et par CPU'ere som skal benyttes for at kunne sætte et VIIV klistermærke på, men de chipsæts og CPU'ere er jo ikke specielle....

Så, VIIV er ikke:

- En række nye banebrydende CPU'ere og chipsæt med mindre strømforbrug.

- En standard for hvor meget en stue PC maks på støje.

Og den liste er lang...

Så efter min mening - who gives a fuck?

Regards,

Brian

Du har ret i at selve teknolgien i ViiV (altså med Dual core m.m.) ikke i sig selv er er vildt banebrydende Brian, omend jeg anfægter en del af dine kommentarer... Det nye i det her er i mine øjne at nu bliver stuePCeren først for alvor "stueren", dvs. standardiseret content (software/hardware), bliver nu en realitet, og der fokuseres på det fra alle sider af (har her til aften læst at selv Apple rygtes med at ville lave deres egen version af ViiV mediecenter, nu hvor de jo er skiftet til Intel CPU dual core)

Hvad du derimod måske ikke har indsigt i (og som du kan få, hvis du vil ulejlige dig at se på nogle af mine links om emnet - mest af alt Intels Keynote fra CES), vil revolutionere måden vi ikke alene bruger vores medie på i dagligdagen, men hvad jeg finder mere interessant, måden hvorpå man kan få severet f.eks. udenlandsk fjernsyn (US) via internet uden om TDC stofanet og hvad de ellers hedder.

Derfor når man taler om ViiV, så bør det ikke være så meget hardwaren (hvilket jeg måske fokuserede for meget på i min introduktion), men på "content"... altså hvad selve platformen ViiV kan levere.

Selvfølgelig skal man være skepsis omkring nye teknologier, og hvorvidt noget er bedre end noget andet. Jeg mener blot at man bør gøre sig selv den tjeneste, hvis man alligevel overvejer at købe en HD/DVD recorder, også at undersøge ViiV.

Personligt mener jeg ikke det er "øregas" når Intel hævder at det er en revolution indenfor medieverden. Hvis man ser på hvilke kræfter der står bag ViiV, begynder man måske også at forstå alvoren (store AV producenter, Hollywood, TV distributører m.m.).

Problemet med HTPC'er idag (altså før ViiV) er at de er klodset, og at de ikke er mainstream.... der har dog været et par ok forsøg fra bl.a. Zitech og Amitech... men revolutionen er i mine øjne mest af alt de "tunge drenges" opbakning til denne platform, og den deraf følgende teknologiske udvikling (samt det faktum at den nye chip, bruger mindre strøm, klare sig op til 68% bedre end alm. single core, at man kan slukke sin ViiV instant/tænde den instant osv. osv. osv.)

Men jeg hører gerne flere kommentarer vedr. emnet....

Redigeret af fumse
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 06:24

fumse: Jeg er for såvidt enig i at der er mange krafter bag, og at de mener det seriøst - det indeholder bare reelt ikke noget nyt. De har reelt gjort det at de har fastlagt at for at måtte kalde en computer VIIV, så skal den indeholde en række ting, og alle de ting (på nær instant off) er reelt nogle vi allerede har idag...

"Problemet med HTPC'er idag (altså før ViiV) er at de er klodset, og at de ikke er mainstream.... " - her er jeg igen uenig, for VIIV er jo netop IKKE et skridt fremad her, da det ikke er:

- Specifikationer vedrørende støj.
- Komponenter med lavere strømforbrug.
- Komponenter der fylder mindre.

De de reelt har gjort er at sige at en VIIV maskine skal benytte bestemte chipsæts og processorer (som der intet specielt er ved), og at softwaren skal fjernbetjenes fra 10'ft, og så en masse mere omkring lyd osv. - men det er alt sammen noget som de fleste Media Center maskiner allerede gør idag...

Så for mig er VIIV en gang hype for at få folk til at tro at der nu sker noget helt nyt på området, hvilket der reelt ikke gør...

Det jeg siger er at VIIV reelt ikke ændrer noget, da en Media Center maskine idag faktisk typisk kan være endnu bedre bygget end det VIIV standarden står for, da VIIV netop IKKE beskriver noget omkring støjniveau, osv osv.

Mvh

Brian

Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 09:12

Er nu tilbøjelig til at give Binnerup ret - det virker lidt som en opblæst balon. Der er ikke meget nyt i den -andet end "Instant on/off" som jo ikke engang er det alligevel. Hvis maskinen har en blæser eller andet hardware som larmer kører det jo bare videre - det er kun skærmen + dioder på kabinettet som slukkes med det samme...

Ifølge AnandTech er trådløs ikke engang en del af standarden!

Med de nuværende mulighed for at lukke ned til S3 så er der ikke den store forskel at skulle vente 5 sek for at den vågner op igen i forhold til det "nye" 1 sek...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 09:32

Helmø: I princippet er VIIV jo noget nyt - det er en for mig en form for "success" liste over hvad en stue PC skal kunne af features, men ikke noget med udseende, størrelse, støj eller lign.

Min pointe her var at imens mange har råbt "Vent med at køb, VIIV kommer", så vil jeg sige - fuck VIIV, køb det produkt du har behov for, VIIV ændrer intet, og outdater på ingen måde dit købte apperat.

Men faktum er jo at VIIV gør det som det er tiltænkt - det får en masse til at tro at PC'en nu er ændret drastisk så den passer bedre ind i stuerne, og det er helt forkert - en korrekt bygget HTPC med nutidens teknologier; Niveus, Hush, Zitech (hvis de kan få den til at virke) og lign. passivt kølede maskiner, og andre maskiner som er lavet med støj og "hifi" agtigt udseende er reelt det samme og meget mere end det VIIV står for.

Nuvel, der er instant off, men du har ganske ret i at det er en western kulisse, og S3 reelt er væsentligt smartere. Hjemme ved mig står maskinen tændt 24/365, og det er jo reelt det instant off også er, og så bør fokus'en ligge på at alle komponenter bruger så lidt strøm, og udvikler så lidt varme som muligt.

For mig er NVidia's nForce 430 chipsæt med indbygget DVI, PureVideo accelleration og lign. et teknisk længere skidt en VIIV er det...

Mvh

Brian

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu