recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internet uden nedetid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Internet uden nedetid?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 15:33
har nu heller ikke haft voldsom megen nedetid, men der findes bare overhovedet ingen garantier. Mine forældre har haft stofa i rigtig mange år og har heller ikke mærket noget.

MEN der kan ske ALT muligt uforudsigeligt, som fx nogen klipper et kabel et sted eller lynnedslag (som ristede min egen router!) og så har man selvfølgelig udfordringer hvis man lige står og skal bruge det.

vil dog sige at med indernet gennem udbyder og 4G trådløst i en eller anden telefon, som kan fungere som midlertidig netværk, så er man altså ret godt dækket ind. Det er de færreste overkommelige hjemmeroutere som understøtter failover via dongle. Så det er nok rigeligt man bare kører den via mobilen.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men en sekundær forbindelse via feks. 3/4g ville være en fin løsning. Dog får du jo ikke samme eksterne ip og kan derfor ikke umiddelbart bruge det i forbindelse med publiceret servere.

Det kan du da sagtens. Nu nævnte tidligere poster netop Asus som bud. De giver mulighed for DynDNS gennem deres routere. De tilbyder endda selv denne service gennem deres asuscomm.com adresser. Bruger selv den service og den fungerer upåklagelig. Skal jeg have forbindelse til mit netværk udefra, så skal jeg bare ikke bruge min IP, men min "brugernavn".asuscomm.com evt. med portnummer efterfølgende. Og så er routeren jo eller ligeglad med, om den har internet gennem mit fiber eller mit 4G. Ja, eller hvis min udbyder skulle finde på at stikke mig en ny IP, da jeg jo ikke har fast IP :)
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 16:36
Har lige set, at der er planlagt vedligeholdelse 18/4 i Randers
Så ved man det i god tid Wink
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Vi har Waoo, i de 4-5 år vi har haft det har det måske svigtet en enkelt gang
Ditto her, på 4 år har vi haft et nedbrud, på grund af en fiberboks som stod af, og vi måtte undvære vores net i 5 dage indtil en montør kom og skiftede hele fiberboksen, vi var som narkomaner som venter på deres fiks efter 5 dage, men ellers ikke noget at klage over WinkTongueClap
//Guldhammer
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Har haft godt og vel 4 timers nedetid på Yousee de sidste 3,5 år.
Det er både problemer og varslet arbejde, det er vidst godkendt til UG.

Er det registreret ved at sidde foran computeren eller 24/7 overvågning?
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men en sekundær forbindelse via feks. 3/4g ville være en fin løsning. Dog får du jo ikke samme eksterne ip og kan derfor ikke umiddelbart bruge det i forbindelse med publiceret servere.

Det kan du da sagtens. Nu nævnte tidligere poster netop Asus som bud. De giver mulighed for DynDNS gennem deres routere. De tilbyder endda selv denne service gennem deres asuscomm.com adresser. Bruger selv den service og den fungerer upåklagelig. Skal jeg have forbindelse til mit netværk udefra, så skal jeg bare ikke bruge min IP, men min "brugernavn".asuscomm.com evt. med portnummer efterfølgende. Og så er routeren jo eller ligeglad med, om den har internet gennem mit fiber eller mit 4G. Ja, eller hvis min udbyder skulle finde på at stikke mig en ny IP, da jeg jo ikke har fast IP :)

Du kan ikke bruge DNS rekords som failover løsning fordi DNS har TTL.
Når en bruger laver en forespørgsel på et website så laver den en DNS request til en DNS server.
Typisk er det (for private) din udbyders servere, den server spørger så igennem root hierakiet til den endelige DNS server for domænet og får så en given ip adresse retur, denne request/ip har en levetid på typisk 60min eller mere, dvs. Når en anden spørger din udbyders server om adressen på websitet så slår din udbyders DNS server op i sin cache og levere den ip-adresse som er givet for op til 59min siden.

Det betyder at ganske rigtigt kan du lave dynamisk DNS og rette ip adressen men inden det når ud til alle på nettet (alle servere som tidligere har spurgt på adressen) kan der gå 60min eller mere.

Og derfor kan og bliver DNS ikke en failover løsning.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Har haft godt og vel 4 timers nedetid på Yousee de sidste 3,5 år.
Det er både problemer og varslet arbejde, det er vidst godkendt til UG.

Er det registreret ved at sidde foran computeren eller 24/7 overvågning?


Overvågning af min TMG server og webservices.

Edit: Det skal siges at det er et ca. tal og det tager ikke højde for "nedbrud" under 5 min da den tester en given service hvert minut men logger kun efter 5 sammenhængende manglede svar. Altså kan der sagtens ha været nedbrud hvert 5min i 4 minutter. Dog er fratrukket servicevinduer, hvor serverne er lukket ned for service, samt problemer som skyldes lokalt hard- eller software.

Redigeret af fiskerendk - 20-Marts-2016 kl. 17:41
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 17:43

Hej.

Grunden til at jeg nævnte ASUS som en mulighed, er at den kan bruge noget der hedder Dual Wan.

Her er et link til hvordan man konfigurer det:

https://leonid.shevtsov.me/en/how-to-configure-dual-wan-on-asuswrt-routers

Dual Wan kan konfigureres enten til at køre i noget de kalder "Failover" eller i "Load balancing".

Jeg er sikker på at deres "Failover" mode er mere end rigeligt til at løse trådstarters problem.

Hilsen Carsten.

Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2016 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej.

Grunden til at jeg nævnte ASUS som en mulighed, er at den kan bruge noget der hedder Dual Wan.

Her er et link til hvordan man konfigurer det:

https://leonid.shevtsov.me/en/how-to-configure-dual-wan-on-asuswrt-routers


Dual Wan kan konfigureres enten til at køre i noget de kalder "Failover" eller i "Load balancing".

Jeg er sikker på at deres "Failover" mode er mere end rigeligt til at løse trådstarters problem.

Hilsen Carsten.



Enig.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2016 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Mine forældre har i knap 8 år endnu ikke haft nedetid god fullrate. Jeg kan ikke sige det samme om fullrate.


Ihvertfald ikke hvad de ved ;)

Ja det er jo selvfølgelig ikke til at sige:), men de bruger da internet hver dag, på nærmest lige fod med mig selv:). 
Men igen, jeg har haft udfald på fullrate her hvor jeg bor. Endda markant flere end da jeg boede i samme kommune som mine forældre
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu