recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internt diskettedrev
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Internt diskettedrev

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 1046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 09:06
10 kr. i den blå avis

http://www.dba.dk/3-12-diskettedrev-samsung/id-1002227050/
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 10:16
Denne diskussion minder mig om en historie, som havde sin gang på nettet for 12 år siden:
For Parts, NASA Boldly Goes ... on eBay

I en meget mindre skala:

- Jeg har et Korg 05R/W lydmodul som kræver et meget specielt kabel hvis man vil koble det til en PC - og det er nærmest umuligt at programmere uden.

- Jeg har en Wacom A4 tegneplade, som kostede en mindre formue i 90'erne, men som i dag er ubrugelig fordi den kun har et seriel-stik og ikke kan bruges med en seriel -> USB adapter (jeg har prøvet).

- Jeg har også en Super Magic Drive (add-on til Sega MegaDrive, som gør det muligt at udvikle på maskinen) som kræver et parallelkabel - igen en standard man ikke just ser på moderne maskiner.

- I den noget nyere afdeling har jeg et Logitech webcam og en Canon scanner, som begge er ca. 10 år gamle og begge benytter USB 2.0 men som producenterne åbenbart ikke mener, at det er værd at holde driverne i live til udover Windows XP. Webcam'et fandt jeg i en kabelbunke på en genbrugsstation (og det var sikkert havnet der af samme grund) men scanneren er på ingen måde ringe eller forældet hvad ydelsen angår, så mens jeg har forståelse for, at Canon ikke opdaterer deres drivere i tid og evighed, så er jeg ikke helt tilfreds med situationen.

Det ER svært at skrotte noget fordi et hardware-interface bliver forældet men det er endnu sværere at skrotte noget blot fordi software ikke bliver opdateret.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2013
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

10 kr. i den blå avis

Hvis det skal tilsluttes et moderne bundkort, så skal der en adapter på :-)
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af longjohn2 longjohn2 skrev:

10 kr. i den blå avis

Eller det samme i den nærmeste genbrugsbutik. Og dog. Det forekommer mig, at genbrugsbutikkerne ikke handler med elektronik i samme grad som tidligere. Det er vist kun, hvis folk afleverer deres brugte elektronik direkte til butikken, men det varierer sikkert fra by til by.

På min lokale genbrugsstation skal elektronik afleveres direkte til skrotafdelingen. Ikke noget med at stille det i lokalet beregnet for genbrug.

Lidt en skam, men der er nok grænser for, hvor mange blækprintere uden patroner butikkerne kan aftage/afsætte.

Men tilbage til diskettedrevet i DBA: Som tidligere nævnt, så har bundkort af nyere dato ikke længere en floppy-controller.
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefanb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 10:36
Problemet med de her cnc maskiner er, at der ikke findes noget til at opgradere dem med, hverken fra producentens eller forhandlerens side.
Man kan få alt i reservedele til dem, men det koster en mindre formue.
Og nye tilsvarende maskiner koster alligevel omkring 1 million kroner stykket, så man er jo mere eller mindre tvunget til at betale overpriser, for at holde dem i live. Og fysisk fejler maskineriet jo ikke noget. Det er altid elektronikken der fejler.
Hvis der f.eks. ryger et printkort og man sender bud efter en montør, så kommer han med de 8-10 forskellige kort, der passer til maskinen og prøver at udskifte dem fra en ende af, indtil han finder det der er brændt af, hvorefter man får en regning på 20-30.000kr.

Hvis man var lidt ferm til elektronik, kunne man sagtens gøre det til sin levevej at tage rundt og skifte komponenter der er brændt af i gamle cnc maskiner. Tit og ofte er det bare en simpel komponent til 5-10kr der er skyld i at det hele fejler.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2013
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af stefanb stefanb skrev:

Problemet med de her cnc maskiner er, at der ikke findes noget til at opgradere dem med, hverken fra producentens eller forhandlerens side.

http://www.ipcas.com/products/floppy-disk-emulation-floppy-emulators.html

Hvis man skal opgradere maskinen, kunne det være med sådan en. Tilslutningen ændres der ikke på, men den fodres med en usbnøgle i stedet for en diskette.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 10:57

Man kan få alt i reservedele til dem, men det koster en mindre formue.
Og nye tilsvarende maskiner koster alligevel omkring 1 million kroner stykket, så man er jo mere eller mindre tvunget til at betale overpriser, for at holde dem i live. Og fysisk fejler maskineriet jo ikke noget. Det er altid elektronikken der fejler.
Hvis der f.eks. ryger et printkort og man sender bud efter en montør, så kommer han med de 8-10 forskellige kort, der passer til maskinen og prøver at udskifte dem fra en ende af, indtil han finder det der er brændt af, hvorefter man får en regning på 20-30.000kr.

Hvis man var lidt ferm til elektronik, kunne man sagtens gøre det til sin levevej at tage rundt og skifte komponenter der er brændt af i gamle cnc maskiner. Tit og ofte er det bare en simpel komponent til 5-10kr der er skyld i at det hele fejler.

Det er vel næppe anderledes end når vi taler om TV-"reparatører": Man skifter kort så længe de er på lager. Når lageret slipper op får man besked på at skrotte TV'et. I nogle tilfælde holder man end ikke komponenterne på lager i TV'ets garantiperiode (slet ikke hvis der er købt forlænget garanti), i hvilket fald kunden får et nyt TV med "tilsvarende funktionalitet".

Hvis der er tale om en stor elektrolyt, der buler ud, er det forholdsvis nemt at ordne, men er der tale om SMD-komponenter eller BGA chips, der er stået af, kan det først og fremmest være uhyre svært at lokalisere fejlen - og, hvis man ellers når så langt, udskifte komponenten.
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefanb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

http://www.ipcas.com/products/floppy-disk-emulation-floppy-emulators.html

Hvis man skal opgradere maskinen, kunne det være med sådan en. Tilslutningen ændres der ikke på, men den fodres med en usbnøgle i stedet for en diskette.

Jeg har gjort ham opmærksom på at det er en mulighed :-)

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Hvis der er tale om en stor elektrolyt, der buler ud, er det forholdsvis nemt at ordne, men er der tale om SMD-komponenter eller BGA chips, der er stået af, kan det først og fremmest være uhyre svært at lokalisere fejlen - og, hvis man ellers når så langt, udskifte komponenten.

Der står masser af maskiner fra 80-90erne rundt omkring, der af og til trænger til kærlig hånd. Elektronikken i disse maskiner er noget mere gammeldags og kan sagtens skiftes.

Redigeret af stefanb - 01-Juli-2014 kl. 11:14
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu