recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internt lydkort og eksternt (USB) lydkort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInternt lydkort og eksternt (USB) lydkort

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zaboom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Emne: Internt lydkort og eksternt (USB) lydkort
    Sendt: 08-Februar-2010 kl. 13:43
Hej alle - et kort spørgsmål.
I min Asrock Ion 330 HT har jeg et mindre problem med lyden ud.
  1. Jeg vil godt have lyd ud via HDMI, når jeg bare ser tv.
  2. Og jeg vil godt have lyd ud via optisk (min receiver har IKKE HDMI).
Det kan jeg ikke umiddelbart via det indbyggede lydkort. Men er det muligt at hente lyd via HDMI og samtidigt have et USB-lydkort tilsluttet, der smider lyd ud optisk? 
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top
zaboom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2010 kl. 18:58
Ingen forslag?
Det kan være jeg lige skal præcisere mit setup og ønsker.
Asrock ION HTPC med indbygget lydkort. Herfra vil jeg hente lyden ud via HDMI, direkte til tv.
Eksternt USB-lydkort (f.eks. dette fra Behringer der ikke koster en bondegård), direkte til receiver.
Jeg har ingen krav til HD-Master og hvad det nu hedder, bare lyd i tv når jeg ser optagelser fra Ion'en og lyd i receiver når jeg hører musik (og ser optagelser/film fra Ion'en - stereo og DD, evt. DTS).
Er det overhovedet muligt at have 2 lydkort på én gang?
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5211
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2010 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af zaboom zaboom skrev:

I min Asrock Ion 330 HT har jeg et mindre problem med lyden ud.
  1. Jeg vil godt have lyd ud via HDMI, når jeg bare ser tv.
  2. Og jeg vil godt have lyd ud via optisk (min receiver har IKKE HDMI).
Det kan jeg ikke umiddelbart via det indbyggede lydkort.
 
Hvad er problemet? Og hvilket operativsystem?
 
For med Win XP/Vista/7 skulle det da være muligt at få optisk S/PDIF med DTS, hvis du har installeret Realtek Audio driver. Men om du kan det samtidig på både optisk og HDMI kan jeg ikke lige gennemskue.
DTS Operation Guide kan downloades her: 
http://www.asrock.com/Nettop/manual.asp?Model=ION 330HT 
 
Mvh JørgenT
 


Redigeret af JørgenT - 08-Februar-2010 kl. 20:19
Til top
zaboom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 13:04
Hej Jørgen
Problemet = jeg gider ikke at have tv tændt, for at høre musik på min receiver og kan ikke få konen til at skulle sætte sig ind i hvornår hvad skal tændes/slukkes/skiftes for at se optaget tv.
Jeg bruger Win7 og har opgraderede Realtek drivere. Her er der bare ikke muligheden for at sende andet lyd ud, end til standardenheden (så vidt jeg kan gennemskue).
Jeg har fundet ud af det med at få DD og DTS ud via optisk, men det er muligheden for at få lyden ud 2 steder, fra samme maskine, uden at skulle ind og angive standard enhed hver gang jeg vil skifte.
Har derfor overvejet at anskaffe et eksternt usb-lydkort, hvis jeg så simultant (ikke samtidigt, men uden at skulle skifte standardenhed) kan sende lyd til tv via HDMI og lyd til receiver via optisk ud på eksternt usb-kort. Men vil ikke ofre pengen hvis det er dødfødt.Confused
Giver det overhovedet nogen mening???


Redigeret af zaboom - 09-Februar-2010 kl. 13:06
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5211
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af zaboom zaboom skrev:

Hej Jørgen
Problemet = jeg gider ikke at have tv tændt, for at høre musik på min receiver og kan ikke få konen til at skulle sætte sig ind i hvornår hvad skal tændes/slukkes/skiftes for at se optaget tv.
Jeg bruger Win7 og har opgraderede Realtek drivere. Her er der bare ikke muligheden for at sende andet lyd ud, end til standardenheden (så vidt jeg kan gennemskue).
Jeg har fundet ud af det med at få DD og DTS ud via optisk, men det er muligheden for at få lyden ud 2 steder, fra samme maskine, uden at skulle ind og angive standard enhed hver gang jeg vil skifte.
 
Ja, det var problemet med standard lydenhed jeg frygtede for. Mener at huske noget fra tidligere tråd med en Harmony remote, som (måske med noget ekstra software på PC ?) som kunne anvendes til at skifte imellem lydenheder. Men det er nok 1-2 år siden Confused
 
Oprindeligt skrevet af zaboom zaboom skrev:

Har derfor overvejet at anskaffe et eksternt usb-lydkort, hvis jeg så simultant (ikke samtidigt, men uden at skulle skifte standardenhed) kan sende lyd til tv via HDMI og lyd til receiver via optisk ud på eksternt usb-kort. Men vil ikke ofre pengen hvis det er dødfødt.Confused
Giver det overhovedet nogen mening???
 
For nogle år siden lavede jeg noget teknisk test, hvor jeg skulle bruge 4 forskellige audiosignaler. Det lykkedes med et ekstra internt lydkort, og 2 Winamp applikationer kørende samtidig.
For i Winamp var der mulighed for at vælge hvilket lydkort der skulle anvendes i den enkelte applikation. Og dengang var det nemlig ikke muligt at lave samme valg i Windows Mediaplayer.
Og det var på maskine med Windows 2000.
 
Så hvordan muligheden er idag med 2 lydkort og Win7, aner jeg simpelthen ikke. 
 
Mvh JørgenT
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5211
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2010 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af zaboom zaboom skrev:

Eksternt USB-lydkort (f.eks. dette fra Behringer der ikke koster en bondegård), direkte til receiver.
 
Hvis du vil ofre < 20,- DKK ($3.14 incl. forsendelse Big smile)  på et forsøg, er der dette USB lydkort:
Som dog ikke er Win7 certificeret.
 
Muligt at lyden ikke er super, men som test er det en mulighed.
Det tager ca. 2-3 uger med forsendelse fra Kinaland, har handlet der flere gange uden problemer.
Men det er ikke High End HiFi udstyr LOL
 
Edit: Der er også denne med S/PDIF in/out:
Pris på $18.50 er dog over de 80,- DKK som er toldgrænse, så der er risiko for Post.dk opkrævnings gebyr  Ouch
 
Mvh JørgenT


Redigeret af JørgenT - 09-Februar-2010 kl. 15:36
Til top
zaboom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2010 kl. 07:41
@JørgenT
Tak for hjælpen - bliver nok nødt til springe ud i det kinesiske gøgl. Så må det briste eller bære.
LOL
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2010 kl. 20:28
Derfor - hvorfor ikke springe det digtale gøgl over - du har en DA konverter i din PC (lydkort) og du har en DA konverter i din reciver og en i TV'et.
Din DA konverter i TV'et er garanteret ikke bedre end den i PC'en og ej heller sikkert den er i din reciver.

Hvis du køre lyd ud via analog er der fuld mulighed for at splitte lyden til både TV og reciver uden at skulle skifte noget - enten via et simpel Y splitter kabel, eller alternativt via din reciver (hvis den understøtter det).

Dette setup garantere low-teck løsning som virker hver gang uden kompliceret setup. - jeg lavede ligne topic for noget tid siden og fik også anbefalet analog løsning, og må give ret I at det er den bedste løsning.

Den gang blev dog også nævnt noget software som kan splitte lyden op til 2 fysiske lydkort - kan ikke lige huske hvad de hed, men prøv at tjekke mine indlæg og se svaret.



Redigeret af Niels Chr - 12-Februar-2010 kl. 20:29
Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2010 kl. 20:31
tjekkede lige mit gamle indlæg og det som jeg tænker måske kan bruges af dig er
Virtual Audio Cable (VAC) som udnytter et ekstra lydkort
om det understøtter digital ved jeg ikke
men det muliggør at samme lyd sendes til 2 lydkort.
Til top
zaboom Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 07:21
Jeg fandt selv løsningen på mit problem igår aftes, uden at købe ekstra tilbehør.
Det blev dog til analog lyd (musik) ud fra htpc'en og ikke optisk/digital.
Men ellers tak for hjælpen.

Jeg ville jo gerne have lyd på anlægget, uden at skulle tænde for tv'et, styret af min iPod Touch, og ville samtidigt gerne kunne se/høre optagede programmer på tv'et, uden at skulle tænde for anlægget.

Løsningen lå dog lige til højrebenet, drivere og programmer kan åbenbart mere end jeg lige havde gennemskuet.Embarrassed

Installerede Foobar2000 afspiller til musikken, med et plugin (foo_touchremote) til at styre Foobar fra min iPod, vha. den gratis app Remote, der ellers er beregnet til at styre iTunes. Fungerer faktisk rigtigt fint og det hele kører via det trådløse netværk.
I Foobar satte jeg så output til analog udgang og voila, lyd begge steder samtidigt, dvs. når jeg afspiller musik i Foobar kan det kun høres i anlægget men når jeg spiller alt andet fra htpc'en går lyd via hdmi til tv.
En nem, gratis og brugervenlig løsning. Havde egentlig glemt hvor elegant/simpelt Foobar egentlig er og hvor "let" det er for systemet. Kører bare på maskinen, bag den maksimerede mc7, uden problemer overhovedet.


Redigeret af zaboom - 18-Februar-2010 kl. 07:30
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu