|
iPad og Chromecast |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Januar-2015 kl. 22:48 |
Hej
Jeg har lige købt mig en Chromecast. Hvordan får jeg film fra min Synology NAS via min iPad til min Chromecast? Et andet spørgsmål, mine film ligger i .ts er det bedst at konverterer dem til .mp4 eller .mkv når de skal afspilles til Chromecast via iPad?
|
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke sådan bare lige at gøre, med mindre de ligger i .mp4 format?
Ligger de i andre formater, så skal der transcoding til, som kræver en kraftig NAS. Hvis du har det, vil jeg anbefale at bruge PLEX.
|
|
![]() |
|
Basknudsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1341 |
Jeg har en DS213 så den er ikke kraftig.
Er MP4 bedre end MKV? |
|
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7228 |
mkv er bare en container for filer.
Der kan ligge godt og skidt.
|
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
I tilfælde af Chromecast, så er det kun skidt. CC vil ikke arbejde sammen med .mkv. Kun hvis du bruger apps som PLEX, som kan transcode. OP: Så ja, .mp4 er at foretrække over .mkv. Normalt er det ellers omvendt, men med afspillere som ATV og CC, så må man nøjes, da det er eneste format de selv understøtter. På din NAS, skal du dog stadig installere PLEX, da jeg synes det er bedste program til det. I opsætningen af PLEX, skal du så vælge at slå transcoding fra, hvis du har filmene til at ligge i .mp4 filer. På din iPad installerer du så PLEX klient app'en, og forbinder den med den bruger du oprettede på servere. Herefter kan du så finde filmen frem gennem app'en og så bare trykke på cast-logoet i programmet, så vises det på Chromecast.
Det skal lige nævnes, at Synology selv har en lignende serverfunktion, som vist nok hedder videostation eller sådan noget. Men synes bare ikke den er lige så flot og overskuelig som PLEX. |
|
![]() |
|
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
Med Video Station på din Synology og DS Video på din iPad skulle det kunne fungere med afspilning til din Chromecast. Jeg har dog ikke selv en iPad (men en Samsung Android tablet), så det er ikke noget jeg selv har prøvet
Min Synology DS414 afspiller fint MKV filer på min Chromecast, men der er dog en bug med visse MKV filer med AAC lyd, hvor afspilning stopper på første frame. |
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
![]() |
|
Nu har DSx14 jo også en dualcore CPU, så den skulle kunne klare transcoding. Det har DSx13 desværre ikke. Derfor er .mkv heller ikke en mulighed med Video Station.
For det er hip som hap, om man bruger PLEX eller Video Station. Hvis det er et codec eller en container som Chromecast ikke understøtter, så skal der benyttes transcoding. Og det kræver altså nogle kræfter af serveren. |
|
![]() |
|
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
DS414 er ikke stærk nok til egentlig transcoding da den ikke har Intel CPU, men det er heller ikke nødvendigt da den bare skal remuxe MKV container til MP4 eller M2TS container, uden at recode indholdet. |
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
![]() |
|
Spørgsmålet er så, om x13'erens singlecore er nok til selv det?
|
|
![]() |
|
Godt spørgsmål. Jeg har lige prøvet at spille en 1080p24 MKV fil rippet og reencodet fra Blu-ray på min Chromecast, og lige i starten går CPU op på 90% på min Synology, formentlig for at fylde en RAM buffer, og derefter ligger den og svinger på 3-30%. Det er i øvrigt "ffmpeg" som bliver brugt til at remuxe. Så mit gæt er at det kan fungere på en single-core Synology, men jeg ved det ikke. Synology NASen bruger dog også CPU på at køre ffmpeg for at afspille MP4 filer på Chromecast via DS Video, hvis der er mere end eet lydspor. EDIT: Det sidste gælder muligvis kun, hvis man ikke vælger første lydspor. Redigeret af DrageMester - 23-Januar-2015 kl. 22:29 |
|
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
Men inden man løber igennem for mange hoops, så er det jo også vigtigt at have for øje at Chromecast kun kan vise ting i 60Hz.
Så medmindre det er NTSC indhold eller du kan lave 3:2 pulldown på dit 24 fps indhold, så vil alting hakke på Chromecast. (Jeg har selv en Chromecast, så jeg ved hvad jeg taler om)
|
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |