recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPad til skolelærer? Erfaringer efterlyses.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketiPad til skolelærer? Erfaringer efterlyses.

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Emne: iPad til skolelærer? Erfaringer efterlyses.
    Sendt: 02-August-2011 kl. 07:29
Hej
 
Jeg er IKKE Apple mand!
 
Alligevel har jeg observeret en iPad i funktion og er lidt imponeret, men er kommet lidt i tvivl
 
Kan en iPad gøre det ud for det daglige redskab der binder tingene sammen i dagligdagen for en travl skolelærer? Aktiviteterne er: WEB, Notater, arbejde i intra (WEB baseret læse, skrive og udgive dokumenter)
 
Som jeg ser det er den ret genial MHT størrelse, notater surf men er lidt bekymret MHT arbejde i intra, derfor mit spørgsmål. Er der nogle lærere der har erfaring med iPad?
 
Skal jeg gå efter en iPad eller en bærbar?
 
BS
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 08:45
Hej,
 
Jeg hverken Apple super fan eller lärer...
 
Men jeg har haft en iPad - den blev stjålet så jeg har den ikke lige pt, jeg venter indtil iPad3 kommer för en genanskaffelse, så jeg skal da have en igen.
 
Til sagen - jeg mener ikke en iPad er noget for dig! En iPad er _perfekt_ til sofa browsing, den kan til nöd bruges til at tage notater på. Men noget der involverer semi seriös skrive arbejde kräver et rigtigt tastatur!
 
Så min anbefaling er helt klart en notebook. Jeg har selv köbt en Hp 11.6" notebook, som bort set fra en irriterende detailje vil passe fint til dit brug. Den jeg köbte er denne:
 
 
Detailjen jeg er noget irriteret over er at tastatueret ikke har "page-up"/"page-down" taster, hvilket specielt ved sofa browsing kan väre irriterende, dog ikke mere end jeg kan anbefale den.
 
Ved normalt brug har jeg typisk en batteri tid på 6-7 timer, hvilket så vidt jeg husker fint kan matche en iPad.
 
Som sagt jeg er ikke specielt Apple fan-boy, men jeg har noget Apple udstyr, som jeg er tilfreds med. Jeg skal også have mig en ny iPad senere, men til dit formål vil jeg helt klart mene en notebook er bedre (og billigere).
 
/JBtv
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej
 
Jeg er IKKE Apple mand!
 
Alligevel har jeg observeret en iPad i funktion og er lidt imponeret, men er kommet lidt i tvivl
 
Kan en iPad gøre det ud for det daglige redskab der binder tingene sammen i dagligdagen for en travl skolelærer? Aktiviteterne er: WEB, Notater, arbejde i intra (WEB baseret læse, skrive og udgive dokumenter)
 
Som jeg ser det er den ret genial MHT størrelse, notater surf men er lidt bekymret MHT arbejde i intra, derfor mit spørgsmål. Er der nogle lærere der har erfaring med iPad?
 
Skal jeg gå efter en iPad eller en bærbar?
 
BS
Vil heller ikke tro at en ipad vil være optimal, skærmen er for lille og tastaturet mangler (skrive og udgive dokumenter)

Du kunne evt overveje den helt nye Mac Air, den er let og hurtig til det hun har brug for.
Til top
kfkv Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 09:11
------

Mvh Kasper

Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 09:49
Jeg er heller ikke fanboy, men vil til gengæld godt anbefale Ipad'en. Må indrømme jeg ikke har skrevet/udgivet dokumenter, men man får jo bl.a. MS Office til den, så det er bestemt en mulighed.

Til notater er den helt perfekt. Jeg kender flere der bruger den til samtlige møder de er i.

Til surfing synes jeg den er overraskende skuffende. Der er så forfærdeligt mange flash/java ting som den bare ikke kan vise (jeg har jailbroken min og installere Frash, men stadigvæk fungerer det ikke godt nok) og det irriterer i hvert fald mig.

Alt i alt, kan du nok gøre det du skal lidt hurtigere på en notebook til samme pris, men Ipaden er bare lettere at slæbe rundt på og holder bedre batteri end langt det meste.

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 09:59
HM.... JA det var nok de ting jeg frygtede :-S
 
Det optimale ville måske være en iPad+tastatur (hvilken løsning er bedst? Logitech's ser lækker ud men løsningen hvor du bare stiller den på den der plasticclips ser ikke helt færdig ud i mine øjne) eller en 10-12" notebook/tablet ala HP TM2 hvor tastaturet altid er med (er der andre gode løsninger der ikke koster +10K?)
 
Jeg sætter nok størrelse, batteritid og holdbarhed (ikke for meget billig plastic som flere af HP consumermodeller lider af) ret højt.
 
@JBtv: hvilken HP har du købt? Dit link virker ikke mere :-(
 
Mange tak for de foreløbige indspark.
 
BS
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

HM.... JA det var nok de ting jeg frygtede :-S
 
Det optimale ville måske være en iPad+tastatur (hvilken løsning er bedst? Logitech's ser lækker ud men løsningen hvor du bare stiller den på den der plasticclips ser ikke helt færdig ud i mine øjne) eller en 10-12" notebook/tablet ala HP TM2 hvor tastaturet altid er med (er der andre gode løsninger der ikke koster +10K?)
 
Bemærk de nye priser på Mac Air, de fås til 7500 med SSD disk. Muligvis billigere da det er en lærer som skal bruge den, dvs du kan benytte deres uddannelse tilbud.
Til top
marcc05 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 10:07

En Ipad kan efter min overbevisning ikke erstatte én bærbar som arbejdsredskab. Jeg bruger min til de mere 'lette' opgaver, og der er den tilgengæld perfekt. 

Køb dig en lille og let notebook/netbook med god batteritid. Så er du nærmest ligeså mobil, men du får det fysiske tastatur, der efter min mening er at foretrække, hvis man skriver meget. Det vil du helt sikkert blive gladere for i længden.
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 11:09

Hej igen,

Det er en 11,6" HP fra Bilka, der er kun 1 af den slags på deres hjemmeside. Jeg har så klippet data for maskinen ud herunder.

Som nævnt så er page-up/down det eneste jeg umiddelbart mangler. Ellers er den absolut ok som almindelig "kontor" PC som kan tages med overalt. Jeg synes også personligt at 11.6" er lige det større og bedre end 10.1" som ellers findes over det hele. Endelig finder jeg processoren nummeret  bedre end Atom, som kan være lige langsom nok.
 
/JBtv

 

 
Kort beskrivelse
11,6'' / 1,6 GHz Dual Core
AMD Fusion X2 E-350
4096 MB RAM / 320 GB
Producent Hewlett Packard
Modelnummer DM1-3101
CPU fabrikant AMD
CPU model AMD Fusion X2 E-350 (1,6 GHz) Dual Core
Ram 4 GB DDR3
Harddisk 320 GB
Grafikkort/GPU ATI Radeon HD 6310M
Dedikeret grafikram/delt ram (MB) Op til 1920 MB delt grafikmed HDMI
Skærmstørrelse (tommer) 11,6
Skærm type LED
Opløsning 1366 x 768
Bluetooth True
Kortlæser ja
Trådløst netværk b/g/n
Webcam ja
Styresystem Windows 7 Home Premium
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 12:15
Hvis du er ovre i at købe tastatur til Ipad tror jeg ikke du bliver så glad for den. Personligt kan jeg skrive ok hurtigt på ipaden, selvfølgelig ikke så hurtigt som på rigtigt tastatur, men stadig tilpas hurtigt.

Skal der fysisk tastatur til mener jeg tablets er udelukket, og du kan roligt se på denne side lidt: http://store.apple.com/dk_edu_5002777/browse/home/shop_mac/family/macbook_air/select?mco=MjMzOTQxMjE.

Den er dyrere end en umiddelbart tilsvarende windows pc, men Apple har altså en tendens til at vare længere end Bilka-pc'er, ikke mindst på batterilevetiden. Skal du have en windows note/netbook der tilsvarer den samlede kvalitet og holdbarhed som en Macbook koster det det samme. Så er det bare et spørgsmål hvad man synes er pænest Smile

Til top
londahl Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2009
Sted: Lolland,Danmark
Status: Offline
Point: 139
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af mkt mkt skrev:

Skal du have en windows note/netbook der tilsvarer den samlede kvalitet og holdbarhed som en Macbook koster det det samme. Så er det bare et spørgsmål hvad man synes er pænest Smile



Samt om jeres intranet virker i Safari. En del (i hvertfald firmaers) intranet virker desværre kun i Internet Explorer.

Hør evt. jeres IT ansvarlige inden køb. Det ville være ærgeligt at købe en iPad/MacBook og ikke kunne bruge den (MacBook kan der installeres Windows på, men så går lidt af idéen jo af).
Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Status: Offline
Point: 890
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 14:54
Jeg har selv både iPad og MacBook Pro. Til lige netop dit brug vil jeg mene at en MacBook Air, vil være en mere oplagt valg. De nye modeller koster jo ikke væsentligt mere end den dyreste iPad. Og med flashRAM er den jo instant on (ligesom iPad) og vil kunne være i stand-by i op til en måned.

Det der med at installere Windows er lidt af en skam, så den side af sagen skal naturligvis undersøges først!

/Nils
           
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu