recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPad til skolelærer? Erfaringer efterlyses.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketiPad til skolelærer? Erfaringer efterlyses.

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Pejsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 23:58
Jeg ville holde mig væk fra Apple når det angår arbejde. Den Officepakke Microsoft laver til OSX er noget værre juks sammenlignet med deres Windows udgave.

Her tænker jeg på rodet opsætning af menu'er fx intet Ribbon. Mange avancerede funktioner er ikke med i MAC Office udgaven, i Word vedr. autoformatering og lignende. I Excel har du ikke VBA programmering i alle versioner af Excel og den kan ikke håndtere lige så store datamængder problemfrit. Derudover er der en lang række add-ons der slet ikke bliver udgivet til MAC Office - ihvertfald officielt, fx Solver til Excel.

Jeg ejer også Macbook Pro 13, iPad, iPhone og meget andet Apple grej men.. mit speciale skriver jeg på Windows.
;-)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 00:27
Udover at jeg gerne ville have Access til arbejdet, så mangler jeg godt nok intet i Mac Office. Og jeg HAR skrevet mit speciale på Mac

Eventuelle problemer med kompatibilitet løser man jo bare ved at lave en omgang dual-boot, eller bruge en Windows-emulator. Sværere er det ikke. Mac hardware er bare SÅ lækker*, og intet slår stabiliteten og nemheden ved Mac OSX.


*Min chef kørte sin MacBook Pro over med det ene forhjul på bilen hen over sommerferien. Musen der var i tasken overlevede ikke, og karosseriet på Mac'en er lidt skævt, men den virker sgu stadig!
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 04:16
Samme kan Lenovo..
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Pejsen Pejsen skrev:

Jeg ville holde mig væk fra Apple når det angår arbejde. Den Officepakke Microsoft laver til OSX er noget værre juks sammenlignet med deres Windows udgave.

Her tænker jeg på rodet opsætning af menu'er fx intet Ribbon.
Ribbon findes da i Office 2011.

Har nu ikke haft nogle problemer med Office 2011 endnu, hverken med plugins eller funktionsfejl.

Vil gerne lige begrunde hvorfor Mac Air er spændene i øjeblikket. Apple sender nye modeller på året ca 1-2 år.
Når en ny model kommer plejer den er være up-to-date og ikke vildt meget dyrere end andre mærker.

"Problemet" er at Apple ikke sænker prisen på sine maskiner når de bliver ældre, dvs om et år vil samme maskine koste det samme som i dag. Så om et år vil en Mac Air være "lidt" forældet og derved dyr.

Apple har netop sendt den nye Mac Air på markedet i sidste uge, så derfor er den interssant. Pas dog på ikke at købe en af de gamle til overpris.


Redigeret af lahan - 03-August-2011 kl. 09:59
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 09:46
Hvis du er superbruger/admin på windows bliver et skift til Apple jo ligesom at sætte støttehjul på din cykel efter du har cyklet danmark rundt uden Tongue

Hvis du ikke skal bruge den til andet end du skriver i første indlæg, og skolens intra er fleksibel nok til at lukke en mac på, tror jeg at en macbook air er det bedste køb lige nu. Havde ærligt talt aldrig troet jeg skulle anbefale en Mac til nogen som helst, but here we are.

Jeg vil dog give Pejsen ret! office 2008 var helt forfærdeligt at arbejde med, men som andre skriver er der jo en ny version, som jeg ikke har prøvet, der på papiret ser ud til at være up to date.

Ang. Office til Ipad tager jeg måske fejl med en decideret MS Office app, men man man få Office lignende apps, der gør at man kan arbejde med office dokumenter i et omfang der dækker de flestes behov. Men som du allerede er kommet frem til er det nok ikke optimalt med en Ipad, grundet tilslutningsmuligheder, kompitabilitet og lidt ekstra :P
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af ErikUkendt1 ErikUkendt1 skrev:

Jeg ved ikke hvor mange der bruger Appel.  Jeg kender kun 2 menneske der bruger Appel, medens alle andre jeg kender har Windows maskiner.

Appel skulle nødigt blive en standard i undervisnings branchen. Det er en unødvendig dyr anskaffelse, da Windows maskiner kan erhvers af elever og lærer for billigere penge.

Hvad folk bruger derhjemme må de selv om.




Prøv at kigge på handelsskoler, universiteter etc.... der finder du efterhånden flere Mac end PC-brugere.... Og så lige... det hedder altså "Apple", ikke "Appel"...

Når det så er sagt ville jeg nok ikke vælge iPad i OP's situation. Ville klart hellere gå efter en Air eller anden Macbook... :)

For få år siden var arbejdspladser "anti Mac" - dvs., hvis du havde eller ville bruge en Mac på jobbet fordi det ville du altså, så hang du selv på at få det til at fungere. I dag oplever jeg at man ved at mange ønsker/bruger Mac og iPhone, og derfor er de integreret i IT-systemerne, så det fungerer. Bare lige en sidebemærkning:)


Redigeret af Simon R. - 03-August-2011 kl. 10:39
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Samme kan Lenovo..


Køres over med en bil? Jeg kan vel ikke gøre andet end at tro på dig, men ud fra hvad jeg har set tvivler jeg dog. Det er i hvert fald ikke deres billigere modeller der kan, og hvis man skal op i de dyrere udgaver, så koster de det samme som Mac, og så sidder man sgu alligevel med f-ing Windåse

Men det med bilen var bare en sjov lille historie alligevel. Man skal selvfølgelig ikke vælge bærbar computer ud fra om den kan overleve et møde med et forhjul på en bil. Det siger dog lidt om hvor godt byggede sådan nogle maskiner er, og hvor nogle af pengene går hen...
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 12:42
@Simon R: Jeg ved ikke hvilke universiteter du snakker om, men på de tekniske linjer tvivler jeg stærkt på det er tilfældet. MATLAB, Autocad, Revit og what not der nu bliver undervist i kører bare ikke godt på en Mac. Jeg var til en forelæsning der der gik med at fanboyforelæseren prøvede at få autocad til at fungerer på en Mac gennem dual boot. Det lykkedes ikke.

Til dels er jeg enig med Erikukendt1, men jeg synes heller ikke Windows skal være standard i undervisningslokalerne. Jeg synes det skal tilrettelægges så man i videst muligt omfang selv kan bestemme.

@Naiera: Jeg har ellers set en lukke sin mac lidt hårdt,hvilket medførte en knust skærm.Men det sjove var hans udbrud bagefter: "for helvede, det er anden gang det sker" Big smile
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 12:48
Rolig nu. Det var ikke for at starte en Apple/windows fejde. Jeg er helt klar over at de hver især har stærke og svage sider. Spørgsmålet gik på om en iPad opfylder en skolelærers daglige behov. Der er flere der har sagt at det er yderst tvivlsomt og jeg har derfor besluttet mig for at droppe iPad'en og gå efter en notebook/tablet men ikke hvilkent styresystem OSX-Android eller windows der skal være på.
 
Jeg vil godt benytte lejlighden til at takke for alle hjælpsomme indlæg, jeg syntes der er kommet mange gode ting frem som man skal være opmærksom på. Også forslagene til alternativer er jeg glad for.
 
BS
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Der er flere der har sagt at det er yderst tvivlsomt og jeg har derfor besluttet mig for at droppe iPad'en og gå efter en notebook/tablet men ikke hvilkent styresystem OSX-Android eller windows der skal være på.

Mit forslag vil være, at du prøver at finde en i omgangskredsen, der har en iPad - og tester den en dags tid eller to ifht dit reelle behov. 

Ikke for at forklejne Recorderes brugere, men det ville være ærgerligt at droppe iPad alene på deres input (der er tydeligvis også flere i tråden, der ikke har praktisk erfaring med iPad). 

Du skriver på et tidspunkt, at du sætter størrelse og batteritid højt - og som eksempel kan nævnes, at den 11,6" HP netbook/subnotebook, der også omtales, vejer 1 kg mere, fylder 2/3 mere (rumfang) og har omkring 1/3 af iPad's batteritid. Den mindste Mac-book vejer knap et halvt kilo mere og har den halve batteritid af en iPad - til den dobbelte startpris.

Når det gælder dokumenthåndtering, så kan iPad fx bruge Google Docs, der er kompatibelt med både Windows, IOS og OSX. 

Kan du redigere intranet via en browser, vil du i langt de fleste tilfælde også kunne bruge en iPad til det formål - og mht at skrive langt, så er det nok også et spørgsmål om tilvænning (det er det også på en netbook med krympet tastatur).
Eksempel på tekstinput: http://www.youtube.com/watch?v=-71QhAustV0

Som eneste computer kommer den måske til kort, men som supplement til en stationær/slæbbar hjemme fungerer den rigtig godt og er reelt mobil nok til en hel arbejdsdag. Formfaktoren og touch-skærmen giver desuden en række fordele, som man ikke opnår med en traditionel bærbar.  

Men som nævnt - du bør prøve den først og danne din egen mening. Smile

vh
Lars

/ iPad 2 / Windows 7 PC / Android smartphone / Linux TV /  


 

Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 15:08
.


Redigeret af Simon R. - 03-August-2011 kl. 15:28
Til top
Pejsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Udover at jeg gerne ville have Access til arbejdet, så mangler jeg godt nok intet i Mac Office. Og jeg HAR skrevet mit speciale på Mac

Eventuelle problemer med kompatibilitet løser man jo bare ved at lave en omgang dual-boot, eller bruge en Windows-emulator.

Jeg startede også ud med at købe Parallels og har egentlig været glad for det i lang tid - jeg kunne virkelig ikke undvære MS Office Excel 2007, så at have det ved hånden direkte fra MAC OS har været fantastisk.
Dvs. jeg startede med at bruge Cross-over men den understøtter ikke installation af diverse add-ons til Office-pakken hvorfor jeg måtte skrotte den løsning igen.

Parallels virkede dog fint indtil jeg begyndte at køre nogle meget tunge multifaktor-modeller hvorefter emuleringen blev for langsom.
;-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu