recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPhone 4 Powerknap (den øverst)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iPhone 4 Powerknap (den øverst)

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2013 kl. 22:56
Okay, du har købt dig til 24 måneders garanti, fordi du har købt telefonen på afbetaling.

Ergo: Det har intet med den specifikkr forhandler, eller Danmark at gøre.
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2013 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Okay, du har købt dig til 24 måneders garanti, fordi du har købt telefonen på afbetaling.

Ergo: Det har intet med den specifikkr forhandler, eller Danmark at gøre.
Det har det da! Købt ved Elgiganten med TDC abb med 2 års garanti i Danmark.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2013 kl. 23:04
Udvidet garanti kan du købe hvor som helst.

Klaus
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2013 kl. 23:14

Udvidet garanti kan du købe hvor som helst.

Klaus
Det kan du mene. Jeg har ikke givet ekstra for den garanti. Prisen på tlf var for et år siden 3800 kr med 200 udbetaling og 24 rater á 150 kr.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2013 kl. 23:18
Det er jo med i din afbetaling af telefonen.. du får intet gratis.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2013 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det kan du mene. Jeg har ikke givet ekstra for den garanti. Prisen på tlf var for et år siden 3800 kr med 200 udbetaling og 24 rater á 150 kr.

Samt binding til et givet teleabbonnement?

"There is no such thing as a free lunch"

Klaus
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 01:51
Kampus, bare fordi du afbetaler på telefonen over 24 måneder, er det ikke ens betydende med 2 års garanti. du har stadig kun det ene år apple tilbyder, plus 1 års ekstra reklamationsret som Danmark tilbyder til sine forbrugere. Det at du har købt den på afbetaling betyder også, at bare fordi telefonen skulle blive stjålet eller lign. så skal firmaerne stadig have deres penge for telefonen (samme gælder garanti/reklamation). <- HVIS der dog vel at mærke direkte ORDRET, står i din købsaftale at der er 2 års GARANTI, og ikke reklamationsret, så har du ret, ellers er du omfattet af samme regler som alle andre.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Point: 598
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 06:03
Jeg sender min iPhone til rep., og satser på at få en ombytter ligesom sidst..

Tak for inputsne, allesammen Smile
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Folk misforstår ofte konceptet bag reklamationsretten.
På mange elektroniske enheder er der fra fabrikkens side op til 1 års garanti som standard (med mindre andet er angivet!)

Garanti er noget sælger giver _udover_ hvad loven angiver. Hvis der ikke er angivet noget, er der derfor som udgangspunkt ingen garanti.

Den primære forvirring opstår fordi der i praksis inden for forbrugerelektronik ikke er nogen forskel på dét der almindeligvis kaldes "garanti", og dén reklamationsret loven sikrer dig. Men branchen har forsøgt - delvist med held - at overbevise forbrugerne om noget andet, dels for at give sig selv muligheden for at løbe fra sine forpligtelser, dels for at sælge tillægsforsikringer.

Mange steder får man at vide at de "nye" regler stiller forbrugeren ringere (jeg fik f.eks. den besked i en sportsforretning i sidste uge), men det er direkte forkert. Før havde  man 12 måneders reklamationsret. Nu har man 24 måneders reklamationsret, PLUS en formodningsregel som principielt stiller én endnu bedre de første 6 måneder.

Det sidste år af reklamationsretten er en fordel vi har her i DK, den giver os mulighed for at reklamere over en fejl, og få den udbedret og dækket under normal garanti ordning, og her er det 100% op til forbrugeren at bevise at fejlen var tilstede fra fabrikkens side! (i mange tilfælde vil jeg mene det er ret svært men det nu sådan det engang hedder)

Lille detalje: Det er en EU regel, ikke noget specifikt for Danmark.

Lidt større detalje, som måske er ordkløveri: Fejlen skal ikke have været _tilstede_ ved købet, sådan som nogle har fået opfattelsen af. Fejlen skal være forårsaget af en mangel ved produktet som eksisterede ved købet. Det vil sige, at hvis produktet har en svaghed i en komponent, som gør at produktet fungerer fejlfrit i 18 måneder men så pludselig fejler, så defineres det juridisk som at manglen var til stede ved købstidspunktet. Hvis fejlen opstår fordi du har slidt produktet op, så er det ikke nødvendigvis en mangel ved produktet.

Det helt store clou, når det drejer sig om forbrugerelektronik, er at det i praksis er sådan at forbrugerelektronik per definition forventes at have en levetid på mere end 24 måneder ved normal brug (hvis vi lige ser bort fra batterier, pærer osv). Et produkt der ikke kan holde til 24 måneders normal brug, er per definition et mangelfyldt produkt, og er omfattet af den helt almindelige reklamationsret. Der er hverken behov for de 6 måneders omvendte bevisbyrde, eller for nogen garanti. Du skal således ikke kunne påvise noget som helst andet end at produktet ikke har lidt overlast. Du skal IKKE påvise at produktet var defekt ved købet.

Bemærk at dette er reglerne mellem sælger og forbruger, producent/leverandør og sælger er ikke omfattet af disse regler, og kan aftale hvad som helst. Hvis en producent giver 1 års garanti, så er det fint for sælger for så er han dækket ind så længe, men dét at producenten ikke dækker i år 2, fritager ikke sælger for sit ansvar overfor forbrugeren.

Den 6 måneders formodningsregel har med andre ord ikke rigtigt nogen betydning inden for forbrugerelektronik. Dér hvor det kan have en betydning, er f.eks. hvis du køber et par løbesko. Hvis du løber et par maratonløb og sålen falder af, og det sker inden for de første 6 måneder, så er det butikken der skal påvise at du har slidt skoene op (f.eks. ved at henvise til at tykkelsen på sålen er slidt ned). Efter de første 6 måneder er det dig der skal påvise at det er en svaghed og ikke slitage, f.eks. ved at henvise til at sålen ser ud som ny og derfor er faldet af efter få timers brug.

(Jeg forsøger ikke at rette på dig, jeg uddyber bare).
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 11:10

Samt binding til et givet teleabbonnement?

"There is no such thing as a free lunch"

Klaus
Ja 6 mdr binding lige som alle andre tilbud, hvor tlf er til nedsat pris.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 11:12

Kampus, bare fordi du afbetaler på telefonen over 24 måneder, er det ikke ens betydende med 2 års garanti. du har stadig kun det ene år apple tilbyder, plus 1 års ekstra reklamationsret som Danmark tilbyder til sine forbrugere. Det at du har købt den på afbetaling betyder også, at bare fordi telefonen skulle blive stjålet eller lign. så skal firmaerne stadig have deres penge for telefonen (samme gælder garanti/reklamation). <- HVIS der dog vel at mærke direkte ORDRET, står i din købsaftale at der er 2 års GARANTI, og ikke reklamationsret, så har du ret, ellers er du omfattet af samme regler som alle andre.
I dette tilfælde JO! Aftalen med køb i Elgiganten med abb i 6 mdr og afbetaling i 24 mdr hos TDC, betyder at tlf har 2 års fuld garanti. >>>2 års fuld garanti<<<
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 13:06

I dette tilfælde JO! Aftalen med køb i Elgiganten med abb i 6 mdr og afbetaling i 24 mdr hos TDC, betyder at tlf har 2 års fuld garanti. >>>2 års fuld garanti<<<

Super oplysning, hvor står det henne?
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu