recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Iron Mans bio mk II
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Iron Mans bio mk II

Besvar Besvar Side  <12345 12>
Forfatter
Besked
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 10:01
Jep hver en cm skal dækkes til med Molton.
Men dov ved jeg ikke om jeg også får det sat på loftet i nu.

Angående med placering af subwoofer, så har jeg haft stor succse med at sætte subwooferen i sofaen der hvor man sidder. Sætte den i gang med og spille noget BAS.
Der efter kravler man rundt i rummet langs med væggene og der hvor der du synes bassen er bedst er så der den skal stå. Husk at enheden skal spille imod ryglænet men den skal ikke læne sig imod den.

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af André S André S skrev:

Angående med placering af subwoofer, så har jeg haft stor succse med at sætte subwooferen i sofaen der hvor man sidder. Sætte den i gang med og spille noget BAS.
Der efter kravler man rundt i rummet langs med væggene og der hvor der du synes bassen er bedst er så der den skal stå. Husk at enheden skal spille imod ryglænet men den skal ikke læne sig imod den.

Det er jo et gammelt husmandsråd LOL

Mit lokale giver dog udfordringer og det betyder at den praktisktalt kun kan stå hvor den gør nu eller lidt til højre for midten eller lidt til venstre for midten.

Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 12:33
Fedt rum Iron Main! Rødt og sort er vejen frem Jeg ville helt klart stille den sub forskudt for midten.

Hvad er dit rum - 3,x X 5,x?
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 12:37
Og lige et tillægsspørgsmål: Hvor langt har du egentligt placeret sofaen fra lærredet?
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Fedt rum Iron Main! Rødt og sort er vejen frem Jeg ville helt klart stille den sub forskudt for midten.

Det er modtaget. Den skal nok blive flyttet når den bliver sat til Smile

Og ja, rummet er 3*5 meter indvendigt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Og lige et tillægsspørgsmål: Hvor langt har du egentligt placeret sofaen fra lærredet?

Det må være cirka 3,5 meter.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Det er modtaget. Den skal nok blive flyttet når den bliver sat til Smile

Og ja, rummet er 3*5 meter indvendigt.

Du har højere til loftet, men ellers har vi de samme mål. Jeg har mere eller mindre prøvet alle mulige placeringer, hjørnet, midten, lidt forskudt og en for og en bag - jeg har 2 subs.. Det eneste jeg ikke har forsøgt er langs sidevæggene pga plads. Anyway.. De måler alle stort set ens. Bedste målte respons var subben tværet helt ud i hjørnet.. Bedste i mine ører var forskudt fra midten.
Du vil højst sandsynligt komme til at bøvle med et dip/udfasning et sted mellem 30+ hz og 80-100 hz. Bliver interesant at se hvordan den bliver håndteret af Velo EQen! 
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 13:24

I et rum på 5m, forventes følgende udfasninger (35hz, 69hz og 104hz).:

Det er ikke exact science, men plejer at give en ret god tommelfingerregel om hvor man i hvert fald ikke skal placere sin sofa :) Så et godt udgangspunkt er et sted midt imellem 310 og 360 (10.25 - 12 fod). 
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 20:23

I et rum på 5m, forventes følgende udfasninger (35hz, 69hz og 104hz).:

Det er ikke exact science, men plejer at give en ret god tommelfingerregel om hvor man i hvert fald ikke skal placere sin sofa :) Så et godt udgangspunkt er et sted midt imellem 310 og 360 (10.25 - 12 fod). 

Det passer i hvert fald meget godt.

Redigeret af Iron Man - 16-Juli-2014 kl. 20:24
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 20:49
Så er subwooferen blevet sat til og den kan lidt af hvert :) Volumekontrollen kan justeres fra 1-99 og den står på 10 og på receiveren minus 6 :)

Receiveren som jeg bruger lige pt. er en Denon AVR-X3000 som ikke har verdens vildeste udgave af Audyssey.

Lige pt. er tingene indstillet med fronterne som small og en delefrekvens på 80 Hz.

Jeg har kørt en rumkorrektion på subwooferen med nedenstående resultat. Den korrigerer ret meget i de dybeste frekvenser, hvilket lyder meget rigtigt. I forhold til det som jeg har skrevet tidligere i tråden, så virker det som om, at der er ekstremt meget dybbas.

Jeg har også kørt en Audyssey korrektion på receiveren. Lyden fra subwooferen påvirkes ret kraftigt af Audyssey korrektionen og jeg må indrømme, at bassen med Audyssey er væsentligt bedre end uden, men hvorfor?

Kører jeg uden Audyssey så er der væsentligt mere dybbas på subwooferen og med Audyssey lyder det meget mere balanceret uden at blive for voldsomt. Kan subwooferen simpelthen ikke korrigere nok? Spørgsmålet er så om man skal undlade korrektion på subwooferen og kun lade Audyssey korrigere.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 21:05
Selv om du sætter en delefrekvens på 80hz på dine fronter. Vil jeg gætte på at det er mere at betragte som et 40hz filter...pga akustikken. Altså uden EQ .
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2014 kl. 21:25
Hvad med at vende processen om og start med audyssey. Det ser ud til at audyssey kan korrigere mere saa lad den lave det grove arbejde og tilpas saa efter smag eller behov med den mauelle EQ. 
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu