Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger udmeldt 9
--
Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 09:31 |
Jeg synes, at det lugter af kejserens nye klæder. Man får at vide at ISF-kalibreringen giver et bedre billede end éns egne indstillinger (som vel var det, der passede én bedst).
I starten synes man at éns egen indstilling alligevel er den bedste, men ændrer mening, for man vil jo ikke indrømme, at man ikke kan se de nye klæder. Og da alle jo siger at ISF er indstillingen, så må man nærmest være idiot, hvis man ikke har det på samme måde.
Dette får mig til at blive mere og mere skeptisk overfor ISF-kalibrering, for det er da muligt, at man så får det billede, som instruktøren havde tænkt sig, men det er da heldigvis noget, man selv bestemmer.
Og hvis det er for at ære instruktøren, så vær lige ærlige at fortælle mig hvor mange af jer har kalibreret jeres hifi-anlæg til at vise det "rigtige" lydbillede, når det drejer sig om musik?
Jeg tror, at jeg vil købe en Spyder-dims til "kalibrering" og så finde mig i at være udråbt til idiot, fordi at jeg kan se, at kejseren render rundt i adams-kostume. 
P.S. Jeg synes, at det er fair nok, hvis man rent faktisk synes, at ISF gør underværker, men prøv at spørge jer selv: "Er jeg nu også så vild med "pastelfarver", eller er jeg det, fordi at "de andre" synes at jeg skal mene sådan. 
P.P.S. Jeg kan personligt godt lide stærke farver og stærk kontrast, og det skammer jeg mig ikke over at indrømme.
P.P.P.S. Og dén med "Jamen, den bruger 100 W mindre efter kalibreringen" er jo interessant. Så man sparer penge?...hmmm...lad os se:
5 timers brug pr. dag = besparelse 0,5 kWh = ca. 1 kr. = ca. 365 kr. om året. En ISF-kalibrering holder ifølge Otto reelt ikke mere end 2-3 år, pris: i bedste Fælleskøbs-fald...2000 kr....divideret med 3 år = 666 kr./år.
Så ved at ISF'e skærmen bliver besparelsen...*Ta-daaaa.mp3* minus 300 kr./år. 
Redigeret af Non-Desperado - 30-August-2007 kl. 09:51
|
 |
O'Brian
Super bruger
Oprettet: 30-Oktober-2006
Point: 284
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 09:50 |
Jeg er fakisk enig med Non-d. Jeg overvejer en stor pio / pana eller en 47" Philips. Følger ivrigt med i alle de mange gode tråde. Det jeg simpelthen ikke kan forstå, er at folk siger at bla. et helt nyt mega dyrt Pio "SKAL" isf-behandles, før man kan få fuldt udbytte. Et TV til 30-35 kilo, skal da bare Plug and play !

|
Samsung C46 8705.
Samsung LE46M87B.
Philips BDP7500.
Philips DFR 9000.
Philips SRU 9600.
Canton Surround.
Beosound 3000.
Beolab 8000.
PS3-60 GB.
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 09:54 |
Non-Desperado skrev:
Jeg synes, at det lugter af kejserens nye klæder. Man får at vide at ISF-kalibreringen giver et bedre billede end éns egne indstillinger (som vel var det, der passede én bedst).
I starten synes man at éns egen indstilling alligevel er den bedste, men ændrer mening, for man vil jo ikke indrømme, at man ikke kan se de nye klæder. Og da alle jo siger at ISF er indstillingen, så må man nærmest være idiot, hvis man ikke har det på samme måde.
Dette får mig til at blive mere og mere skeptisk overfor ISF-kalibrering, for det er da muligt, at man så får det billede, som instruktøren havde tænkt sig, men det er da heldigvis noget, man selv bestemmer.
Og hvis det er for at ære instruktøren, så vær lige ærlige at fortælle mig hvor mange af jer har kalibreret jeres hifi-anlæg til at vise det "rigtige" lydbillede, når det drejer sig om musik?
Jeg tror, at jeg vil købe en Spyder-dims til "kalibrering" og så finde mig i at være udråbt til idiot, fordi at jeg kan se, at kejseren render rundt i adams-kostume. 
P.S. Jeg synes, at det er fair nok, hvis man rent faktisk synes, at ISF gør underværker, men prøv at spørge jer selv: "Er jeg nu også så vild med "pastelfarver", eller er jeg det, fordi at "de andre" synes at jeg skal mene sådan. 
P.P.S. Jeg kan personligt godt lide stærke farver og stærk kontrast, og det skammer jeg mig ikke over at indrømme.
|
tjaeh en vigtig del for mig er graden af realistiske farver og ikke mindst detaljegraderne som er blevet væsentligt bedre især omkring mørke/sorte farver, desuden er det en fornøjelse at se farverne stå ens uanset om billedet er lyst eller mørkt.
At du er skeptisk overfor en ISF kalibrering er jo fair nok, det var jeg også selv en gang, og som altid skal vi jo gennem livet lære at se efter de rigtige ting sådan er det vel også med et rigtigt billede, nogle gange skal man se det gennem en længere tid førend man rent faktisk lægger mærke til alle detaljerne og rent faktisk ved hvad man skal kigge efter.
Jeg vælger en ISF kalibrering fordi jeg vil være sikker på min dyrt indkøbte skærm yder det mest optimale, fordi jeg ikke selv er i stand til at sikre det, især fordi billede er en meget sværere ting at indstille end feks lyd, som jeg selv har indstillet.
Og man vil da helt sikkert selv som stædig autodidakt kunne opnå gode resultater med feks en spyder-dims bare man er i stand til at omsætte data til nye indstillinger og det kræver jo erfaring og igen at nogle har vist en hvordan, man kan læse sig til meget.. men visse ting skal jo osse læres i praksis.
Da jeg fik min panasonic skærm i huset var jeg meget mere kritisk overfor den føre den blev kalibreret end efter... fordi jeg jo havde noget at sammenligne med fra første færd, og det var jo fordi mine øjne og min billedopfattelse var tillært min ISF kalibrerede skærm, og syntes derfor ikke at panaen viste et særligt godt billede i den direkte sammenligning.. også selvom jeg prøvede med DVE & ISF Calibration wizard dvden, som bragte den tættere på, men stadig ikke godt nok, derfor var jeg glad for den osse blev ISF kalibreret og jeg er i dag meget mere tilfreds med panaen end jeg var fra første uge med den.
|
Mvh
René
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 10:11 |
Non-Desperado skrev:
|
Der er jo netop ikke nogen, som påstår at du får et bedre billede. Det man får ved kalibreringen, er et mere korrekt billede. Og dét må da alt andet lige, være at foretrække, frem for f.eks. "solbrændte" og "rødmende" studieværter. 
Non-Desperado skrev:
|
Det skønne er jo netop at DU selv bestemmer. Otto gav jo netop muligheden for, at man kunne skifte mellem egen indstilling, og den kalibrerede indstilling = frit valg på alle hylder. Og foretrækker du f.eks. LCD-pastel-farveladen, så undlader du da bare at få foretaget kalibreringen.
Non-Desperado skrev:
|
De fleste seriøse HiFi-purister, forsøger vel at opnå så neutral og naturlig gengivelse som muligt. Der findes jo ikke en "Otto" indenfor lydkalibrering. Deraf giver det jo næsten sig selv, at det ikke kan lade sig gøre at kalibrere lyd. Man kan selvfølgelig kalde "tweakning", for en form for kalibrering, eller tilpasning. 
Non-Desperado skrev:
P.P.P.S. Og dén med "Jamen, den bruger 100 W mindre efter kalibreringen" er jo interessant. Så man sparer penge?...hmmm...lad os se:
5 timers brug pr. dag = besparelse 0,5 kWh = ca. 1 kr. = ca. 365 kr. om året. En ISF-kalibrering holder ifølge Otto reelt ikke mere end 2-3 år, pris: i bedste Fælleskøbs-fald...2000 kr....divideret med 3 år = 666 kr./år.
|
Og SÅ gik det galt med udregningen. 
En besparelse på strømforbruget, som bunder i en generel sænkning af indstillingerne på TV'et, holder jo ikke kun i tre år. Det holder resten af TV'ets levetid. Det er kun kalibreringen som "glider" i løbet af nogle år, p.g.a. en generel afmatning af panelet. Så deeeeettt...... 
M.v.h.
Redigeret af Henrik B. - 30-August-2007 kl. 10:11
|
 |
Bruger udmeldt 9
--
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 10:26 |
rhsin skrev:
Jeg vælger en ISF kalibrering fordi jeg vil være sikker på min dyrt indkøbte skærm yder det mest optimale... |
Hvorfra ved du, at det er det mest optimale? Er det noget andre har fortalt, eller er det prisen, der gør at "der må være noget om det"?
Og hvad nu hvis man om et år har en "split-splat-pilattendyf"-kalibrering, der sætter den "rigtige" indstilling, ISF, til vægs? Så er ISF jo ikke det mest optimale længere og har måske aldrig været det.
Grunden til at jeg stritter imod er, at jeg hader, når folk bruger begrebet "den/det rigtige/forkerte" om noget. Hvem siger at det "rigtige" ikke kan være det "forkerte"?
Alt det her er ikke en "Boykot ISF"-proklamation, men bare en opfordring til at tænke sig om en ekstra gang, inden man gør noget som andre synes er "rigtigt". Dette gælder naturligvis ikke når lyskurven skifter fra grønt til rødt...
|
 |
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 10:27 |
Mht. prisen så er pointen jo at skærmen skal kalibreres ca. hvert 3. år (eller måske hvert andet eller hvert år?). Så hvis pris er den eneste faktor du går op i og i øvrigt mener at dine egne farveindstillinger er de bedste, så er kalibreringen dyrere end det du sparer i strøm.
Forudsætningen er også at der ses TV i 5 timer om dagen, hvilket nok er ret ambitiøst, hvis man også skal gå på arbejde og tage ferie på et eller andet tidspunkt...
Uanset hvad, så har et sænket strømforbrug nu aldrig været hovedargumentet for at få foretaget en ISF kalibrering, så man skal nok i stedet betragte det som en sidegevinst og ikke vægte prisen for kalibreringen imod prisen på strøm.
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
 |
Bruger udmeldt 9
--
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 10:45 |
Henrik B. skrev:
Og foretrækker du f.eks. LCD-pastel-farveladen, så undlader du da bare at få foretaget kalibreringen. |
Æhh, pastelfarver er da det man får ved ISF eller har jeg misset noget her? 
Hvorfor så bruge 2.500 kr. på en kalibrering, hvis man alligevel har tænkt sig at lade stå til efter et par år? Det svarer jo til at give en bil rustbeskyttelse ved købet og så ellers lade Vor Herre stå for resten.
Og hvor mange entusiaster beholder så deres skærme i mere end 3 år? For når Pioneers "429/509" og Panasonics "PV/X/Z800" kommer næste år, så skifter mange igen, og vupti! Så ryger der lige 2.500 kr. en gang til. 
Når jeg skriver "entusiaster", så er det fordi at jeg tvivler på at hr. og fru Jensen er interesseret i ISF-kalibrering, også selv om de lige har givet 15-20.000 kr. for deres nye alter.
Redigeret af Non-Desperado - 30-August-2007 kl. 10:51
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Point: 939
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 10:54 |
Jeg fik udført en ISF kalibrering (af Otto) på mit Pioneer 427XD plasma tv for godt 5 måneder siden. Jeg havde selv i månederne forinden forsøgt at kalibrere tv’et på bedste vis med flere forskellige kalibrerings dvd’er. (Min dvd-afspiller/recorder er en Pioneer 545HX-S som er tilsluttet tv’et via HDMI). Jeg syntes selv at min egen kalibrering af tv’et gjorde underværker, i forhold til de standard indstillinger, tv’et havde fra fabrikken. Men efter at Otto havde haft fingrene i det, må jeg indrømme at især farverne blev endnu bedre. Til at begynde med virkede Otto’s kalibrering dog ikke så overbevisende på mig som jeg havde håbet. Jeg syntes faktisk at billede var en anelse for mørkt. Otto sagde, at man lige skulle vende sig til det nye billede, hvorfor han altid rådede folk til at bruge hans indstillinger i 1-2 uger, inden de evt. ændrede på noget. Det prøvede jeg så, men film med udendørsscener i solskinsvejr virkede på mig lidt for ”overskyede” eller ”tusmørkeagtige”, hvilket fik mig til efterfølgende at ændre lidt på indstillingerne. Jeg skruede bl.a. en anelse op for brightness, og gamma satte jeg tilbage på 2 - Otto havde sat den til 1. Det gav lige præcis det billede, jeg syntes bedst om på det tidspunkt. Nogen tid senere, da jeg havde vendt mig bedre til de nye farver m.v., skruede jeg brightness tilbage til Otto’s indstilling, da det forekom mig bedst. Gamma er dog indtil videre stadig på 2, men det skulle ikke undre mig, om jeg på et tidspunkt også ændre denne tilbage, så jeg er helt tilbage ved Otto’s udgangspunkt. Måske engang ud på de mørke vinteraftentimer...
Det jeg vil sige med det her er, at selvom det kan være svært at se, hvorfor man skal give mange penge for en professionel kalibrering, så kan det altså virkelig betale sig, hvis man er typen, der ønsker det mest optimale billede på sit tv. Specielt farverne og lysforholdet på billedet bliver meget bedre, end det man selv kan nå frem til med en amatørkalibrering, for slet ikke at tale om det fabrikken leverer.
Men jeg vil så også slå et ord for, at man da altid skal vælge de indstillinger på sit tv man selv synes er bedst - det er jo en selv (og ikke Otto i det her tilfælde) der skal sidde og glo på tv’et! Men en ISF kalibrering er et allerhelvedes godt udgangspunkt, for (evt.) at finjustere billedet så det tilfredsstiller ens syn bedst muligt. Vi ser alle sammen forskelligt. Hvis nogen har brug for lidt mere knald på farverne, eller nogen ønsker mere eller mindre lys på billedet, skal de da bare ændre på indstillingerne - også selv om tv’et er ISF kalibreret. Det vil Otto helt sikkert give mig ret i.
/Tarkin
|
 |
Bruger udmeldt 9
--
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 11:14 |
Tarkin skrev:
Til at begynde med virkede Otto’s kalibrering dog ikke så overbevisende på mig som jeg havde håbet. Jeg syntes faktisk at billede var en anelse for mørkt. Otto sagde, at man lige skulle vende sig til det nye billede, hvorfor han altid rådede folk til at bruge hans indstillinger i 1-2 uger, inden de evt. ændrede på noget. |
Og det er lige præcis dér at filmen knækker for mig. For du brød dig jo ikke helt om indstillingerne, men vænnede dig til dem efterhånden. (desuden ville det jo være spild af penge, hvis du ikke syntes bedst om den nye indstilling)
Og lige netop dét er min pointe: Bliver tingene rent faktisk bedre eller bilder vi os bare ind at de gør?
Der er sikkert mange der vil påstå at forskellige additiver i benzinen får bilens motor til at lyde bedre og yde mere. Det må de jo synes, for ellers er det jo penge ud af vinduet.
Og det er essensen af min kritiske holdning til ISF, for instruktøren kan jo have været farveblind, så skal TV'et så også indstilles så vi andre tror at vi er det? 
Jeg ved godt, at jeg taler for døve øren, for ISF er "the Hype" lige nu, lige som Panasonic er det eneste rigtige hvert forår og Pioneer er det hvert efterår.
P.S. Hvad hvis man er farveblind? 
|
 |
petrucci
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 09-April-2006
Point: 822
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 11:25 |
Jeg kan nemt følge Non-D's tankegang og er også grundlæggende af samme holdning. Tror også at det i bund og grund er et tilvænningsspørgsmål. Vores bil havde pludselig en lav mystisk motorlyd hvor mekanikerne ikke kunne finde ud af hvor den kom fra. Men efter 1-2 uger så havde vi vænnet os til den så meget at vi ikke lagde mærke til den mere. Pointen: At man kan vænne sig til alt...også farveindstillinger man ikke bryder sig om fra starten.
|
 |
Marqzen
Super bruger
Oprettet: 27-Marts-2007
Point: 438
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 11:47 |
Man kan også vende sig til at se VHS på sit 25 tommer sort/hvid CRT skærm.
|
 |
lrev på jobbet
Guld medlem
Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 2051
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 12:02 |
Marqzen skrev:
Man kan også vende sig til at se VHS på sit 25 tommer sort/hvid CRT skærm.
|
Nej....ikke alle
lrev
|
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
 |