Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
lrev på jobbet
Guld medlem
Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 12:05 |
Hej!
Er selv MEGET skeptisk-men er da sikker på at mange kan få glæde af en kalib.
Tvivler bare på at det er pengene værd for ALLE-skal jeg overbevises helt,skal der være en venlig sjæl som vil præsentere mig for en 507xd efter kalib......er den bedre end min,garanterer jeg for at jeg er overbevist.(har set en 427 i Scala......)
lrev
|
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 13:13 |
Non-Desperado skrev:
Tarkin skrev:
Til at begynde med virkede Otto’s kalibrering dog ikke så overbevisende på mig som jeg havde håbet. Jeg syntes faktisk at billede var en anelse for mørkt. Otto sagde, at man lige skulle vende sig til det nye billede, hvorfor han altid rådede folk til at bruge hans indstillinger i 1-2 uger, inden de evt. ændrede på noget. |
Og det er lige præcis dér at filmen knækker for mig. For du brød dig jo ikke helt om indstillingerne, men vænnede dig til dem efterhånden. (desuden ville det jo være spild af penge, hvis du ikke syntes bedst om den nye indstilling)
Og lige netop dét er min pointe: Bliver tingene rent faktisk bedre eller bilder vi os bare ind at de gør?
|
Du har tilsyneladende ikke forstået eller læst hvad jeg skrev efterfølgende. Jeg nåede jo netop efter et stykke tid frem til at Otto's indstillinger var tættest på de bedst mulige, selvom jeg ikke umiddelbart lige efter kalibreringen synes de var 100% optimale, og derfor ændrede lidt på dem. Og med optimale skal forstås, at jeg nok ikke kommer ret meget nærmere max ydelsen for tv'et, selv hvis jeg får 10 andre proffesionelle kalibreringsteknikere til at kalibrere på det.
Det er netop ikke spild af penge når man får et bedre billede end det man havde før. Jeg var godt tilfreds med min egen kalibrering, men måtte sande at Otto's kalibrering var endnu bedre. I dag frydes jeg hver gang jeg ser tv over hvor flot billedet er - farver og skygger m.v. står bare utroligt flot. Det gjorde jeg sådan set også inden jeg fik kalibreret tv'et men i dag ved jeg at billedet er flottere - jeg kan stadig fremkalde min gamle indstilling, og hver gang jeg gør det er jeg ikke et sekund i tvivl om at det professionelt kalibreret billedet er det flotteste.
Non-Desperado skrev:
Og det er essensen af min kritiske holdning til ISF, for instruktøren kan jo have været farveblind, så skal TV'et så også indstilles så vi andre tror at vi er det? 
Jeg ved godt, at jeg taler for døve øren, for ISF er "the Hype" lige nu, lige som Panasonic er det eneste rigtige hvert forår og Pioneer er det hvert efterår.
P.S. Hvad hvis man er farveblind? 
|
Farveblinde vil også få noget ud af at få kalibreret deres tv, om end det er noget mindre end os, der kan se farver. Kalibrering handler ikke kun om farver men lige så meget om gråskala, lys, kontrast, skarphed m.m.
PS. Farveblinde instruktører laver forhåbentlig film i sort/hvid 
|
 |
tosa
Guld medlem
Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 13:13 |
En ting jeg ikke helt forstår mht. kalibrering og optimering af TV, er at de ikke fra fabrikkernes side er forhåndskalibreret til at vise det som en ISF kalibrering giver.
Jeg mener, det burde da ikke være så svært at lave modeller med "pang" farver til udstilling og demo-modeller, mens alle andre modeller bliver kalibreret så optimalt som muligt. Nu ved jeg godt, at det har lidt at gøre med omgivelserne og setup, og den stue et TV står i derfor har lidt indflydelse på farverne. Men en ordentlig kalibrering fra producentens side vil jo ikke kunne blive helt ødelagt af det miljø, som TV'et ender op i.
Og når hr. og fru. Danmark skal ud og købe ny skærm regner de da med, at deres nye TV leverer "det bedste det har lært".
Når man betaler over 10K for et TV mener jeg da også man bør kunne forvente at indstillingerne er bedst mulige.
Nu har nogle lavet associationer mellem kalibrering og biler før. I den forbindelse vil jeg da lige være med. Man går da ikke ud og køber en ny bil, og forventer den skal ind og tunes, før den kører optimalt. En 12-cylindres Ferrari skal muligvis tunes 1-2 gange om måneden, men det er fordi den har 12 cylindre, og de nemt går ud af takt, hvorfor bilen ikke vil køre optimalt, men fra fabrikkens side står de altså optimalt. (forøvrigt er det, efter sigende, også en af grundene til at Ferrari er gået over til at lave 8-cylindrede biler igen).
|
 |
tosa
Guld medlem
Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 13:20 |
Tarkin skrev:
Det gjorde jeg sådan set også inden jeg fik kalibreret tv'et men i dag ved jeg at billedet er flottere - jeg kan stadig fremkalde min gamle indstilling, og hver gang jeg gør det er jeg ikke et sekund i tvivl om at det professionelt kalibreret billedet er det flotteste.
|
Nu vil jeg ikke blande mig i hvad der er godt eller dårligt. Men når nu du brugte ca. 2 uger på at vende dig til det nuværende billede, så burde du vel også bruge 2 uger på at vende dig til det gamle, og derefter sammenligne de 2 igen 
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 13:25 |
Den var god.
Kom hjem til mig og se - du vil heller ikke i tvivl om, hvad der er bedst...
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 13:32 |
AV-venner nu kom der sørme hul på bylden
Se nu er det jo sådan, som sikkert flere af jer ved, at jeg dels har fået et Pio 428XD, og dels har fundet nogle indstillinger på nettet, som efter sigende skulle være ret så ..øøøhhh.... kalibreringsagtige. Disse indstillinger piller dog ikke på gråskala osv.
Men nu kommer det pudsige, jeg havde den anden dag besøg af en kollega, som ligeledes har fået det samme Pio, og kalibreret ved leveringen Da han havde set mit tv, med net-indstillingerne var hans udråb "fandens også, dit tv står mindst lige så godt som mit, og så uden ingen ekstraudgifter"!
Nu er det jo svært at sammenligne når man ikke har de to tv stående ved siden af hinanden, og med samme indgangskilde.
Men tankevækkende er det da. Det er sgu lige før at jeg invitere rhsin og tarkin til at komme og kigge selv
Jeg har ingen studieværter med røde hoveder. Jeg kan se detaljer på "sorte" filmoptagelser, som jeg aldrig har set før. Jeg kan se en lille flue i en blomst, og hvor optagelsen måske er foretaget på 15 - 20 meters afstand. Jeg klager sørme ikke over mit tv og dets fremragende billedkvalitet.
Om det kan blive meget bedre - I simply don´t know, but I doubt it!
Redigeret af Hother - 30-August-2007 kl. 13:54
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 13:36 |
Non-Desperado skrev:
rhsin skrev:
Jeg vælger en ISF kalibrering fordi jeg vil være sikker på min dyrt indkøbte skærm yder det mest optimale... |
Hvorfra ved du, at det er det mest optimale? Er det noget andre har fortalt, eller er det prisen, der gør at "der må være noget om det"?
Og hvad nu hvis man om et år har en "split-splat-pilattendyf"-kalibrering, der sætter den "rigtige" indstilling, ISF, til vægs? Så er ISF jo ikke det mest optimale længere og har måske aldrig været det.
Grunden til at jeg stritter imod er, at jeg hader, når folk bruger begrebet "den/det rigtige/forkerte" om noget. Hvem siger at det "rigtige" ikke kan være det "forkerte"?
Alt det her er ikke en "Boykot ISF"-proklamation, men bare en opfordring til at tænke sig om en ekstra gang, inden man gør noget som andre synes er "rigtigt". Dette gælder naturligvis ikke når lyskurven skifter fra grønt til rødt...
|
Jamen hvad er det bedste musik superhittet som ryger ind lisså hurtigt som det ryger ud igen, eller den stille melodi som man lytter til mange gange finder nye facetter af og deraf opdager nye sider af fordi den er skrevet bedre konstrueret bedre end døgnfluen?
Engang drak jeg kun coca cola, jeg var fanatisk og rørte ikke andet, nu vil jeg gerne passe på min krop, så nu drikker jeg sukkerfri cola.. nærmere pepsi max og den kunne jeg ikke lide i starten lisså godt som coca cola, nu er det lige omvendt for jeg en coca cola så bryder jeg mig ikke lisså godt om den som jeg gjorde en gang, altså har min smag ændret sig, jeg har lært noget nyt og noget bedre.. som jeg ikke selv kunne gå ud i køkkenet og blande.
Grunden til jeg læner mig op af troen på at det er den mest optimale indstilling er naturligvis fordi skærmen er blevet målt og tilrettet både efter nogle faste standarder og op imod det som en erfaren bruger har kunnet tilrette, og faktisk i dag kan jeg selv bedre justere billedet når jeg arbejder udfra ISF udgangspunktet men kommer jeg for langt fra indstillingsmæssigt så kan jeg ikke finde hjem igen. Og her er det bla. målet om at ramme d6500 i farvetemperatur samt en ordentlig balance mellem rgb som spiller ind.
På mine skærme som er kalibrerede er detaljegraden noget større end tidligere, og her ville jeg iøvrigt aldrig bruge som argument for mig selv om jeg sparede strøm eller ej, det er bare en heldig sideeffekt det er billedet som det kommer an på.
Jeg vil give dig ret i at der er ingen grund til at få sin skærm kalibreret hvis ikke man går op i billedkvalitet af et vist omfang, af samme grund kunne man lissågodt købe et billigt 4-5k tv fra en nonameproducent, men vælger man udfra bestemte kriterier hvor kvalitet er et af parametrerne og er man ikke nogen ørn til skærmjustering så mener jeg at man gør sig selv en tjeneste ved at få den kalibreret.
At man ikke lige ser fordelen fra dag et er igen wauw effekten typisk kommer af pauw farver, og det er ikke hvad man får i en ISF kalibrering, der får man et kontrastfyldt billede lys/sort mæssigt og med farver som ikke overstyrer eller flyder sammen uden samtidig at blive for svage og det kræver tilvænning.
Du har med øjet at gøre og det er en lumsk ting som faktisk ændrer sig mere end man tror, prøv feks at gå ind i et mørkt rum fra et lys, efter ca. 1 min tror man at øjet er tilvænnet til mørket bedst muligt, men nej forsøg har vist at står du i et mørkt rum en halv time først inden man bevæger sig videre kan man faktisk se meget mere.. altså selv i dette tilfælde kræver øjet en længere tilvænning end mange går og tror, og sådan er det osse med detaljer man skal nogle gange se dem flere gange førend man rigtig bliver opmærksom på det.
Nu er det ikke min opgave at lave et ISF korstog for det har jeg ingen interesser i, og jeg må erkende at jeg selv var enddog meget skeptisk inden jeg selv sprang på vognen, det har jeg aldrig fortrud, men man kan jo bare aftale med Otto at hvis ikke der er en tilfredsstillende forbedring så betaler man ikke, og sålænge han gider at blive ved med at lave den slags aftale må det betyde at det ikke er noget som koster ham penge, og stopper han med det en dag så skulle man måske nok overveje sin skepsis en ekstra gang hvis man syntes man smider gode penge efter dårlige.
Iøvrigt ved efterfølgende kalibreringer siger Otto at dette er billigere fordi det er hurtigere at rette en gammel kalibrering til end det er at lave en komplet indstilling fra bunden, så der betaler man altså ikke fuld pris.
|
Mvh
René
|
 |
lrev på jobbet
Guld medlem
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 13:48 |
"Jeg har ingen studieværter med røde hoveder. Jeg kan se detaljer på "sorte" filmoptagelser, som jeg aldrig har set før. Jeg kan se en lille flue i en blomst, og hvor optagelsen måske er foretaget på 15 - 20 meters afstand. Jeg klager sørme ikke over mit tv og dets fremragende billedkvalitet.
Om det kan blive meget bedre - I simply don´t know, but I doubt it"
..Skrev Hother.
Det er præcis sådan jeg også har det.
påståelig er jeg ikke,jeg VED bare at jeg har ret
En anden lille sjov ting:
Iøvrigt husker jeg tydeligt HVOR svært det var at overbevise "skygge-ofrene" om at det ikke var ALLE Pioneer tv som havde skygger...det lå lissom i luften at vi bare var en hel masse som bare ikke var kritiske nok...og derfor ikke kunne se dem
lrev
|
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 14:03 |
Hother skrev:
AV-venner nu kom der sørme hul på bylden
Se nu er det jo sådan, som sikkert flere af jer ved, at jeg dels har fået et Pio 428XD, og dels har fundet nogle indstillinger på nettet, som efter sigende skulle være ret så ..øøøhhh.... kalibreringsagtige. Disse indstillinger piller dog ikke på gråskala osv.
Men nu kommer det pudsige, jeg havde den anden dag besøg af en kollega, som ligeledes har fået det samme Pio, og kalibreret ved leveringen Da han havde set mit tv, men net-indstillingerne var hans udråb "fandens også, dit tv står mindst lige så godt som mit, og så uden ingen ekstraudgifter"!
Nu er det jo svært at sammenligne når man ikke har de to tv stående ved siden af hinanden, og med samme indgangskilde.
Men tankevækkende er det da. Det er sgu lige før at jeg invitere rhsin og tarkin til at komme og kigge selv
Jeg har ingen studieværter med røde hoveder. Jeg kan se detaljer på "sorte" filmoptagelser, som jeg aldrig har set før. Jeg kan se en lille flue i en blomst, og hvor optagelsen måske er foretaget på 15 - 20 meters afstand. Jeg klager sørme ikke over mit tv og dets fremragende billedkvalitet.
Om det kan blive meget bedre - I simply don´t know, but I doubt it!
|
Jeg kan ikke lige se, hvad det er du prøver at sige. De "kalibreringsagtige" indstillinger du har fundet stammer vel fra et andet 428XD der er blevet kalibreret af en professionel, ergo er de noget nær det mest optimale dit tv kan yde (der er selvfølgelig stadig små tolerancer i de forskellige producerede 428XD'ere). Alt hvad Otto ændrer på er tilgængeligt i brugermenuen og inkluderer også gråskala optimering. Så det må vel også gælde for de indstillinger du bruger.
Jeg vil mene at du bekræfter, temmeligt overbevisende, at det helt sikkert er en god ting, at få selv de nyeste nye tv fra Pioneer kalibreret eller i det mindste bruge indstillingerne fra et tilsvarende tv af samme model, som er blevet kalibreret!
Man kan selvfølgelig undre sig over, hvorfor Pioneer ikke har valgt et menupunkt, fx "Optimized", for billedindstillingen, som gør brug af indstillinger lig dem du har fundet, som klart gør billedet meget bedre. Det er måske det, de har prøvet med ”Movie”, eller hvad den nu hedder, men resultatet er bare langt fra lige så godt som de ”kalibreringsagtige".
|
 |
-C5-
Guld medlem
Oprettet: 01-Januar-2007
Point: 1019
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 14:07 |
lrev på jobbet skrev:
Hej!
Er selv MEGET skeptisk-men er da sikker på at mange kan få glæde af en kalib.
Tvivler bare på at det er pengene værd for ALLE-skal jeg overbevises helt,skal der være en venlig sjæl som vil præsentere mig for en 507xd efter kalib......er den bedre end min,garanterer jeg for at jeg er overbevist.(har set en 427 i Scala......)
lrev
|
Jeg har lige fået min 507Xd kalibreret. Jeg kan ikke sige andet at det bare virker. Før var hvid en anelse blålig. Lyse farver var meget lyse. Ingen af delene kunne jeg se før men efter Ottos kalibrering kan man tydeligt se det. Det har også bevirket at detaljerne træder tydeligere frem i de lyse områder.
Disse ting kunne jeg først se efter jeg havde det kalibreret billede at sammenligne med. For jeg synes ellers at jeg havde et ganske godt billede før.
Om man synes en kalibrering er 2.000,- / 2.500,- værd, er vel et spørgsmål om smag og behag. Mange af mine venner synes fx også det er dybt åndsvagt at give 21.000,- for et Tv. Uanset at det er 50”.
Det en kalibrering drejer sig om er jo, at få Tv’et til at viser er så rigtig billede som muligt. Det er muligt at nogen ikke kan li’ de farver der kommer ud af en kalibrering. Men det ændre bare ikke på, at Tv’et viser farverne så tæt på rigtig som muligt.
Selv min kone synes billedet er blevet bedre efter kalibreringen, hvilket ikke siger så lidt.
|
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005 Reciver...Denon X4500H NAS.......Synology DS412 Blu-ray...PS4 Front.....DALI SUITE 2.8 Center....DALI SUITE C0.8 Bag.......DALI SUITE R0.8 Sub.......DALI IKON
|
 |
lrev på jobbet
Guld medlem
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 14:14 |
Hej!
Lyder godt......og lovende.
Sig mig:Havde du brugt meget tid på indstilling inden du fik den kalib.?
lrev
|
|
 |
zubzer0
Bruger
Oprettet: 21-Juni-2007
Point: 176
|
Sendt: 30-August-2007 kl. 14:15 |
Interessant diskussion i har gang i her 
Jeg har også læst en del om ISF-kalibreringen rundt omkring. Det er da spændende, men jeg har ikke et sekund været i tvivl om jeg vil have det gjort eller ej. Det er simpelt hen alt for langt ude i entusiast-hampen efter min mening...aldrig ville jeg giver så mange penge for at få pillet ved indstillingerne på mit tv. Jeg siger ikke det skal være billigere for der bliver trods alt brugt dyrt udstyr og en del tid på det, men det er bare alt for lav pris/ydelses-forhold efter min mening.
Og ja Non-D - det lugter rigtig meget af kejserens nye klæder :) Jeg tvivler på at nogen "tør" sige hvis de ikke var tilfredse med ISF-indstillingerne fordi så er det jo bare dem selv der ikke kan se hvad der er rigtigt 
Det med at man går tilbage til de gamle indstillinger og synes det ligner l**t er jo det samme som hvis man har vænnet sig til "kold" farveindstilling og skifter til "varm", så ligner det hele jo også tisgult papir og indianerlejre.... Næ nej, det er bare et spørgsmål om tilvænning.
Men nu er jeg jo også kun lomme-entusiast så derfor er pris/ydelse den vigtigste faktor for mig.
|
 |