Raum skrev:
Dog må jeg vise at jeg godt vil kunne dele partitioner frit med Win7 - så må nok nøjes med det NTFS der ligger nu. |
Hvis du gerne vil dele datafiler mellem Windows og Linux vil jeg anbefale følgende partitionering
1) NTFS Windows system partition
2) NTFS En anden NTFS partition hvor du har dine data (Dokumenter)
3) Ext4 Linux partition (+swap)
I Linux mounter du den midterste NTFS partition til /mnt/something og symlinker ~/Dokumenter til det directory hvor Windows Dokumenter ligger.
Nogle gange kan NTFS-3G komme til at lave lidt uorden i en NTFS partition som kun kan løses ved at køre chkdsk fra Windows. Med ovenstående opdeling vil du begrænse problemerne hvis det sker (Windows kan stadig bootes), og du behøver ikke mounte din Windows system partition i Linux med risiko for at lave ulykker (jeg plejer at mounte Windows system partitionen read-only til /mnt/windoze, så partitionen slet ikke dukker op i din file manager).
Et andet godt råd: lad være med at lave filnavne med kolon på din NTFS data partition fra Linux. NTFS-3G tillader dette, og filerne kan fint læses fra Linux, men Windows bliver helt umedgørlig og vil hverken læse eller slette filerne. Been there, done that... Nu har jeg heldigvis kun Linux på min desktop computer.