recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Istar Mini og ReadyNAS Duo setup?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIstar Mini og ReadyNAS Duo setup?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Peoke Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Direkte link til dette indlæg Emne: Istar Mini og ReadyNAS Duo setup?
    Sendt: 07-Juli-2008 kl. 21:25
Skal man gøre noget specielt for at få readyNAS Duo og Istar Mini til at snakke sammen?

Troede det hele bare kørte uden nogen form for setup når det er UPnP? Men det ser det ikke ud til. Og der er ikke rigtigt en brugsanvisning med til min istar :)
But did you die?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2008 kl. 22:13
Din NAS kører en Samba (SMB) server og muligvis også en NFS server. NFS er bedst i forhold til Istar Mini (HD video vil ikke kører ordentligt med SMB).

Istart Mini skal sættes op som SMB eller NFS klient under Network Setup.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Peoke Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2008 kl. 22:18
Er det under Setup -> Network på istar mini'en du mener? Synes ikke rigtigt jeg har nogle muligheder her.

Og kan heller ik helt finde ud hvordan jeg kan sætte istar mini'en op via Frontview, hvis det er her du mener?
But did you die?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2008 kl. 22:53
Du skal lave opsætningen på Istar Mini. På Popcorn Hour hedder det network setup eller noget i den retning.

Men... først skal du vide hvad dit NFS share eller SMB share hedder på NAS'en. Frem med manualen.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Peoke Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2008 kl. 06:37
Nu har jeg læst i manualen til både min readynas og istar og jeg kan sgu stadig ikke finde ud af det.

Hvad er mit NFS share? Det hele er ren volapyk for mig :)

Under network share på min istar kan jeg add'e shares. Er det her jeg skal ind? Når jeg klikker add skal jeg indtaste URL, user name og password.

User name og password er vel det jeg bruger til at logge ind i frontview med? Men er ikke sikker på url'en. prøvede "nfs://https://10.0.1.200/", men det virkede ikke.
But did you die?
Til top
Peoke Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 16:27
Det er stadig ikke lykkedes mig at få det til at virke. Er der ikke en venlig sjæl der kan skrive en simpel punkt for punkt guide, for hvordan jeg opsætter skidtet?

Er sgu ved at give helt op :(
But did you die?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 16:38
Du har sikkert en Windows computer hvor NASen virker som netværksdrev, ikke? Start med at finde ud af hvad dit share hedder der ("Denne computer"). Der skal stå noget med "share-navn på hostname" eller "share-navn på IP adresse".

Alternativt kig i ReadyNAS manualen for at se hvad dine shares hedder.

Eksempel: hvis din NAS hedder "MYNAS" som hostname, og dit share hedder "share", vil NFS opsætningen på iStar være

nfs-tcp://MYNAS:/share

Jeg er ikke klar over om din NAS understøtter NFS. Husk ":" efter hostname i NFS opsætningen. Mange glemmer dette!

Samba/SMB vil være

smb://MYNAS/share

Muligvis skal du erstatte hostname MYNAS med IP adressen på din NAS (det afhænger af din netværksopsætning, men IP adressen vil altid virke).

Adgang via SMB kan kræve brugernavn og password, hvis der ikke er et guest login (og muligvis også hvis der er et guest login; det afhænger af Samba opsætningen på din NAS). Det kan også være at der skal laves noget opsætning på NAS'en. Det er ikke plug-and-play.

Jeg er sikker på at alt dette står i din NAS manual.
Til top
Peoke Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 17:10
Jeg har en mac. I Finder kan jeg se min NAS. Den hedder peokenas. Jeg er i tvivl om hvad mit share hedder? Synes ikke jeg kan se så meget i manualen. Mappen mine film ligger under hedder Media. Er det mit share???

Hvis jeg under setup -> network -> add, indtaster "nfs-tcp://peokenas:/media" (og username og password) tilføjer den automatisk "smb://" foran adressen. Det skal den vel ikke.

Hvis jeg istedet indtaster "nfs://peokenas:/media" tilføjer den ikke noget til adressen, men uanset hvad får jeg beskeden "No Workgroup Found!" når jeg prøver på at browse og til venstre er der et logo hvor der står Samba Client nedenunder?!

Nu er jeg faktisk ikke helt klar over hvad forskellen på Samba og NFS er, andet end jeg har hørt at det er NFS jeg skal bruge, men Readynas'en skulle understøtte NFS. Og der er sat flueben ud for det i Readynas Frontview.

Det virkede heller ikke at sætte min ip adresse istedet for peokenas

Redigeret af Peoke - 20-Juli-2008 kl. 17:13
But did you die?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 17:21
Hvis din NAS understøtter NFS, så brug endelig det, helst TCP varianten med nfs-tcp. Det var en væsentlig oplysning!! Når du ydermere har en Mac, så glem alt om SMB/Samba (Mac OSX er Unix, og NFS er Unix verdenens svar på SMB, aka Windoze fildeling).

Hvis der står noget med "workgroup" er det fordi du bruger SMB/Samba. NFS opererer ikke med workgroups.

Der er ikke passwords til NFS (kun SMB/Samba), så du skal ikke indtaste noget brugernavn eller password når du bruger NFS.

Adgangen til NFS shares styres af NFS serveren (din NAS) via filen /etc/exports. Når det nu er en NAS, konfigurerer du sikkert den slags via et webinterface (i stedet for at editere en fil over SSH som jeg gør på min Linux filserver). Exports filen skal angive hvilket share der kan tilgås vis NFS, og der skal gives læse/skrive rettigheder til bestemte IP adresser.

Det må stå i din NAS manual....
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu