recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Jeg gik fra stue bio til hverdagsbrug"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Jeg gik fra stue bio til hverdagsbrug"

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "Jeg gik fra stue bio til hverdagsbrug"
    Sendt: 24-Marts-2016 kl. 14:23
Jeg har igennem de sidste mange måneder leget med tanken om at skippe mit 5.1 surround system og gøre det ganske simpelt.
Idag har jeg i mit møbel:
Mini Mac - eyetv Bruges udelukkende til Plex.
PS4
ATV4
HDhomerun
Seagate Nas
Nad T757v2 receiver
Nad T567 Blu-ray afspiller
og dertil 5 Dali Fazon LCR og til slut en SVS SB2000 subwoofer, der er kalibreret med en Anti Mode 8033s.
Styringen foregår ved Logitech Harmony Smart.

Hov, til sidst har jeg et par B&W P7, som bruges sjældent

Det er nu altsammen et dejligt setup, men et setup jeg stort set aldrig bruger længere. Der er kommet en lille søn til for knap to år siden og jeg prioritere min tid mere med ham end film/spil osv.
Nu kommer der meget snart en lillesøster og her vælger jeg nok også at ligge det meste af min tid.

Mit setup idag er jeg ene bruger af. Fruen tænder tv´et og så er hun tilfreds. Vi har dog adskillige streaming tjenester via hendes mobil abonnement hun ikke gør brug af, da det efterhånden er komplekst. Dvs jeg har været igennem mange opgraderinger og udskiftninger.

Jeg ville egentlig gerne over i et setup hvor apple tv var hjertet i stuen. Med hjælp fra HDhomerun og Channels er det muligt at få min tv pakke på atv4.

Mine tanker går på en soundbar ala Sonos eks, med sub til tv brug (Vil mit apple tv ved hjælp af CEC kunne tænde den?
Eller også en Bluesound power node 2 med et par tilhørende højtalere. 
Lysten til omskiftningen er der nok da jeg ikke syntes det dejlige setup bruges som det burde. Dernæst ville jeg gerne have fruen med dagligt brug, da hun egentlig er ret glad for netflix tv2 play.

Er der andre film glade mennesker derude, der har taget "turen" og vil dele deres oplevelser og erfaringer med mig?

Hvad var i gladest for og hvad fandt i ud af i ikke savnede længere osv.

Glæder mig til inspiration:)

Redigeret af Bromberg5 - 24-Marts-2016 kl. 14:24
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 14:29
Lyder som en ond ond drøm

Edit

Og når det så er sagt .. Så vil jeg sige, komprimer antallet af enheder du har, og gør det nemt for konen (chromecast?) om ganske kort tid når din knægt er 4-5 år så bliver det hele meget sjovere, og der er tid til frihed igen + han garanteret gerne vil se film sammen med sin far...

Vi har bio. I stuen pt. ( kælderen er under ombygning - igen ) ungerne elsker det!

Redigeret af therazz - 24-Marts-2016 kl. 14:32
MORE BASS
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 14:51
Jamen den har jeg jo selv været igennem. Havde et setup til vel omkring 100K. Det gik lige som med dig, jeg brugte det mindre og mindre. Jeg har altid været glad for stereo, så jeg beholdte mine Elac fronter, som vel egentlig er mere stereo end surround højtalere.

Men alt andet blev solgt fra - bortset fra mit TV og min BD afspiller.

Jeg vil ikke sige at jeg ikke savner mit surround set up ind i mellem, når jeg skal se en film...... men, jeg købte jo en Yamaha YSP, som giver mig lige det som jeg ellers ville mangle ved en godt film. For jeg ser jo en film ind i mellem. Men min smag til valg af film er blevet langt mere restriktiv, jeg køber kun de få film som jeg virkelig gerne vil eje.

Men i det store og hele, altså det man vel kalder i overvejende grad, nej - jeg savner ikke mit surround set up - nu er jeg også mere billede  - og stereomand - end surround mand.  Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 15:04
ATV4 har ikke en optisk udgang, så hvis du går Sonos-vejen, så skal Playbar sættes til TVet. Og så får du ikke surround (hvis du altså vil ha det). Den kører udelukkende via SPDIF og CEC har dermed ikke nogen betydning. Du styrer volumen med en selvvalgt fjernbetjening (IR). Hvis du ikke har andet Sonos-udstyr (og ikke vil ha det), så er den måske ikke det mest oplagte valg.

Redigeret af Torben Rasmussen - 24-Marts-2016 kl. 15:04
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Danmark
Point: 331
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér serano Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 15:42
Jeg har gået samme vej.

Først 5.1 system, så stereo og nu ender jeg på Sonos-vognen. 

I øjeblikket pønser jeg på at købe enten 1/2 Play5 eller en Playbar. Jeg ender nok med Play5 og så håber jeg på der kommer en ny Playbar i løbet af året :-) 
Har læst der er flere udfordringer med den nuværende desværre.

Grunden til at jeg er gået Sonos vejen er minimering af antallet af enheder, færre kabler og så er brugervenligheden bare bedre hvilket gør at jeg kommer til at lytte til mere musik. Dette blev jeg opmærksom på da jeg købte en Sonos Play1 for nylig :-)

Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 16:56
Spørg dig selv:
Hvad vil få konen til at bruge det mere?
Hvad er det der er besværligt - eller er hun bare helt ligeglad?

Jeg må tilstå at det er sjældent jeg bruger surroundsetuppet. Men når det endeligt er, vil jeg ikke undvære det.

Herhjemme er vi faktisk kommet mere igang med streaming - os alle tre - selvom vi har lige så "besværligt" et setup som dit. Måske det ikke er anlægget med din fjernbetjening det er galt med? Jeg har formået at skifte surroundreceiver og DVB-T modtager uden at det har ændret noget som helst for dem der skal betjene setuppet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 17:49
Jeg går selv i samme tanker om at fjerne surround i stuen, anlægget bliver brugt ca. 95% til at høre radio. Når der ses tv er det bare med tvlyd. Film de bliver set i kælderen, når der er tid til det.
Til top
Kildemand Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-August-2015
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kildemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 19:29
Er glad for jeg gik fra surround til et stereo setup. Men er surround ikke også ved at være lidt yt? Især nu man alligevel bare streamer sine film og ikke har HD lyd.

Savner dog min sub engang imellem.
Til top
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2006
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 22:12
Jeg er selv gået den vej og savner intet.

Fra projektor, 106 tommer lærred, receiver, 7.1 højttaler, Xbox, PS, PC med kodi, sonos connect, og diverse andet gejl.

Trak netkabel til garagen og har placeret NAS + HD homerun der.

Købte 65' Sony Android tv + soundbar, samt en sonos connect til 2 højttalere.

Kodi + Netflix er indbygget i tv. Så intet tv bord eller noget mere. Bare et tv på vægen med en soundbar under, og strøm + netkabel + antenne kabel, det er alt.

Skal jeg bruge andet streaming en Netflix bliver det cast'et fra telefonen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 23:24
Tak for alle jeres svar..:). Kan se andre har været igennem samme omgang eller er i overvejelser.
Sonos ville jeg egentlig ønske jeg syntes bedre om, men faktum er at det er belejligheden i deres system jeg kan lide.
En evt soundbar skulle stå med subwoofer, da jeg ikke gider smide nogle play 1 efter et "fake" surround anyways.
Bluesound vil nok i sidste ende være det jeg ville foretrække, men det vil så være uden soundbar.
Jeg syntes bestemt ikke surround er ved at være yt, men vedkender at mange går fuldt ud streaming vejen og deraf den bekvemmelige lyd.

Jeg er sikker på at min søn om ganske få år, syntes en film er fedest på surround anlægget, fremfor en soundbar. Mit "problem" idag er bare at jeg syntes ikke jeg for frygtelig meget valuta for de penge anlæg mm står i. 

KlausDM, måske jeg kunne overveje lidt mere på hvad der reelt er det besværlige led.
Da atv4 blev præsenteret havde jeg mine arme over hovedet. Jeg tænkte at nu kunne ALT samles på en platform.
Men med manglen af DTS og 24p har jeg stadig min mini mac kørende.
Den ville jeg egentlig gerne have ud af mit system, men foretrækker selv mine film derpå fremfor 50hz og PCM. Har dog Infuse der håndtere DTS, men det er en kedelig brugerflade mm og derfor foretrækkes plex på mac´en altid.
Jeg har fået min tv-pakke over på atv, som kunne være det store startskud til atv4 som platform og hjertet i systemmet.

Grung - jeg ville nemlig også gerne noget i den stil. Trække bokse væk fra stue og minimere antallet af enheder. I mine tanker kan jeg lide det simple i dit system, men "bange" for savnet af surround blir for stort og her jeg mangler at få overbevist mig selv HELT.

Jeg tænker lidt enten noget streaming der bruges dagligt eller noget surround der bruges sjældent er det jeg skal vælge imellem.

Hvilke højtalere endte du med til din connect (Som jeg tænker er en amp, medmindre de er aktive). og er det uden subwoofer så? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2016 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg er sikker på at min søn om ganske få år, syntes en film er fedest på surround anlægget, fremfor en soundbar. Mit "problem" idag er bare at jeg syntes ikke jeg for frygtelig meget valuta for de penge anlæg mm står i.

Lige meget, du får heller ingen penge for dit brugte udstyr. Et skifte til soundbars vil ikek gøre det billigere for dig....

KlausDM, måske jeg kunne overveje lidt mere på hvad der reelt er det besværlige led.

God ide, så står du ikke med endnu en dyr udskiftning, som konen alligevel ikke gider at bruge.

Men med manglen af DTS og 24p har jeg stadig min mini mac kørende.

Mangel på DTS - ja, det er fint, men du overvejer en soundbar. Her er tabet (i mine øren) i forhold til et rigtigt surrundsystem langt større end om man har DTS eller ej.

Grung - jeg ville nemlig også gerne noget i den stil. Trække bokse væk fra stue og minimere antallet af enheder. I mine tanker kan jeg lide det simple i dit system, men "bange" for savnet af surround blir for stort og her jeg mangler at få overbevist mig selv HELT.

Er antallet af bokse der stå rinde i skabet ikke ligegyldigt, hvis blot en ordentlig fjernbetjening gør det let at bruge?

Jeg tænker lidt enten noget streaming der bruges dagligt eller noget surround der bruges sjældent er det jeg skal vælge imellem.

Hvorfor enten/eller?
Du kan da sagtens have begge dele. Start med at skifte din ellers så potente NAD ud med en surroundreceiver der kan streame lyd direkte. Skal vi starte i den billige ende, så tag såden en her:
http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-surround-receiver-marantz-nr1606-p-1544.html

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 00:10
Jeg tror/ved at en stor del af det besværlige her er de forskellige platforme der er i spil afhængigt af hvad man vil.
Her kunne apple tv være en solid start. Streaming af musik fra ipad/iphone osv er en smal sag også, da tv´et så altid vil være på apple tv startside. (selvom jeg hader at min mobil er låst. Et Apple music abonnement, kunne overvejes her istedet).
Jeg ville personligt gerne bruge apple tv remoten som eneste remote.

Jeg har også haft tanken om at skifte min Nad ud. Men tildels vil en airplay feature ikke gøre det alene. Da jeg egentlig hader at have min mobil "låst" når jeg hører musik.
Dernæst er jeg svært begejstret for min Nad.

Njae mængden af enheder genere mig sgu lidt ift bruget. Min mini mac som står tændt 24/7 bruges stort set aldrig, - kun for 24hz, DTS og Plex server.
Mht soundebar/DTS/atv4, så er det bare nemmere at acceptere DTS manglen på en soundbar end, et fullsize 5.1, men med dts/24hz manglen. 
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu