recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Jeg gik fra stue bio til hverdagsbrug"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Jeg gik fra stue bio til hverdagsbrug"

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 08:16
Jeg gik tidligere fra surround til stereo men har igen anskaffet en Center, da jeg Jeg manglede den til film. Kører pt uden højttalere i bag og savner dem ikke pt.

Vi har også en del enheder i skabet. Min dreng på 6 er begyndt at bruge forskellige og kan godt finde nogenlunde rundt i tingene. Min kone gider ikke, hvilket klart bunder i manglende lyst. Jeg havde sat det hele op med Harmony fjernbetjening, men hun gad ikke bruge det og tog sin computer i stedet. Hun vil meget gerne se film på projektor med god lyd, men hun sætter det ikke selv til.

Jeg kom til den konklusion at udstyret var for min skyld og hun vil ikke bruge det uden mig. Nu håber jeg at omvende ungerne i stedet.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af Kildemand Kildemand skrev:

Er glad for jeg gik fra surround til et stereo setup. Men er surround ikke også ved at være lidt yt? Især nu man alligevel bare streamer sine film og ikke har HD lyd.

Savner dog min sub engang imellem.

Nu er vi jo nogle der stadig går op i lyd og billede og benytter Blu rays når der ses film.

Så nej, surround er bestemt ikke yt.
Til top
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2006
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 08:27
Jeg endte med nogle Dali Rubicon LCR:
https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/kompakthojttalere/dali-rubicon-lcr-center-fronthojttaler/
Kører dem ganske rigtigt på en connect AMP, og uden sub.

Det hele var faktisk del af en større flytning i stuen. Med projektor og lærred var der en mulighed for placering af møbler i stuen, og den var langt fra smart til ret meget andet end tv. Ingen plads til leg eller andet.

Jeg købte så en brugt soundbar og havde liggende et par måneder inden jeg kom i gang.

I sensommeren prøvede jeg så at flytte rundt og aflive det gamle setup. Aftalen var at jeg prøvede det et halvt år, og så rykkede tilbage hvis det gamle var bedre.

Da det var små højttalere jeg havde før, som ikke kunne spille musik uden sub, ville jeg gerne prøve noget nyt. Konen har et ønske til højttalere, og det er at de kan hænge på vægen. Størrelse, farve osv er ligemeget.

Derfor endte det med de rubicon, som efter min smag godt kan gå uden sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg tror/ved at en stor del af det besværlige her er de forskellige platforme der er i spil afhængigt af hvad man vil.

Hvorfor?
Uanset, hvor mange enheder du har slutte til, er det vel kun et spørgsmål om at gøre det så gennemsigtigt og nemt som muligt at bruge. Det er sådan jeg har gjort det herhjemme.

Her kunne apple tv være en solid start. Streaming af musik fra ipad/iphone osv er en smal sag også, da tv´et så altid vil være på apple tv startside. (selvom jeg hader at min mobil er låst. Et Apple music abonnement, kunne overvejes her istedet).

Hvorfor er din telefon låst?

Jeg ville personligt gerne bruge apple tv remoten som eneste remote.

Hvilket vil låse dig en del, i forhold til en ordentlig programmerbar løsning.
Hvilken fjernbetjening foretrækker din kone?

Jeg har også haft tanken om at skifte min Nad ud. Men tildels vil en airplay feature ikke gøre det alene. Da jeg egentlig hader at have min mobil "låst" når jeg hører musik.
Dernæst er jeg svært begejstret for min Nad.

Igen, nu vælger du at det skal være besværligt - så lad det være sådan og lad være med at ærgre dig over at andre ikke bruger det. Det er jo dit valg at det skal være sådan.
For øvrigt har jeg selv en gammel forstærker uden airplay, her hjælper en ATV3 mig. Et tryk på fjernbetjeningen og vi er klar til airplay. Volumen reguleres så på fjernbetjeningen.

Njae mængden af enheder genere mig sgu lidt ift bruget. Min mini mac som står tændt 24/7 bruges stort set aldrig, - kun for 24hz, DTS og Plex server.

Så sluk den da og tænd den kun, når du har brug for den. Du skriver selv at konen ikke bruger den og du kan sagtens finde ud af at tænde for den, når der er brug for det.

Mht soundebar/DTS/atv4, så er det bare nemmere at acceptere DTS manglen på en soundbar end, et fullsize 5.1, men med dts/24hz manglen. 

Igen, det er nok mest inde i dit hoved at begrænsningen er. Lyden fra dit nuværende surround uden DTS er langt bedre end en soundbar med DTS. Men okay, det er jo dit valg at du vil nedgradere dit udstyr og få en betydeligt forringet lyd i forhold til at vælge en betjeningsvenlig løsning af dit nuværende udstyr.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Grung Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2006
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grung Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 09:21
Det hele er jo en afvejning af fordele og ulemper, samt hvilket niveau man finder acceptabelt. Det der er det rigtige for mig, er ikke det rigtige for en anden, og en tredie har en helt anden mening. Sådan vil det være med det meste udstyr indtil man ikke længere kan høre/se forskel.

Det er nok ingen der er uenige om surround på et ordentligt setup lyder bedre end en soundbar, ligesom man nok er enige om at en projektor i et mørkelagt rum er bedre end et 40 tommer tv.

Der imellem er der så 100 muligheder, hvor der skal findes et punk hvor bekvemmelighed, penge, acceptabel kvalitet, indretning, unger og alt muligt andet går op i en højere enhed.

For mig blev det min måde, for andre er det andre parametre der er vigtige.

Jeg nyder at det hele bliver brugt nu af hele familien. Og alle kan finde ud af at tænde og bruge tingene. Samtidig er det rart at ungerne ikke skal spille PS i stuen. Det foregår i et andet rum, hvor PS + Xbox er sat til. Så behøver vi ikke skændes om jeg skal se fodbold eller om ungerne skal spille LEGO Marvel.
Til top
Mr. Laursen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Februar-2008
Sted: Denmark
Point: 458
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Laursen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 11:22
Jeg gik fra at have 7,1 i stuen til at være i den heldige situation at købe hus med plads til hjemmebio. Det passer godt sammen i mit tilfælde. Fruen kunne leve med et fjernsyn fra 70'erne og lyden fra en telefon....
Derfor flyttede jeg mit surround setup i kælderen og har idag et stereo setup i stuen som en nemt at betjene og hvor jeg er yderst tilfreds med lyd og billede. Og når der skal ses film eller Formel 1 foregår det primært i hjemmebiffen.
Jeg brugte ikke hjemmebioen så meget da vi købte huset, da var min knægt kun 2 1/2 år. Men nu hvor han er blevet 5år tiltager brugen væsentligt, og jeg har efterhånden mange gode stunder med min søn i hjemmebiffen. Når min yngste søn bliver samme alder ( han er 1 1/2 år nu) så bliver den nok brugt endnu mere, hvorfor jeg skal i gang med at udvide den. 
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af Kildemand Kildemand skrev:

Er glad for jeg gik fra surround til et stereo setup. Men er surround ikke også ved at være lidt yt? Især nu man alligevel bare streamer sine film og ikke har HD lyd.

Man behøver nu ikke HD lyd for, at kunne få noget godt ud af et surround-system.
Jeg synes, forskellen på, eksempelvis DTS core og HD Master er minimal, og det endda på godt udstyr...
Ligeledes kan AC3 lyde fortræffeligt.
Fordi det er komprimeret, betyder det ikke, det lyder ringe.
Mp3 i 320 kbps lyder også godt i mine ører. 
Det er faktisk de færreste, der kan høre forskel i en blindtest.

Redigeret af Supergris - 25-Marts-2016 kl. 21:57
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2016 kl. 22:39
Enig med supergris. Selvom jeg primært er stereo mand og bruger anlægget til 90% musik, så ville jeg godt nok savne surrounden til film. Når man har et setup der både klarer musik og surround til UG, så bliver man sku afhængig af begge.
Tror mange af dem der går fra surround til ren stereo er ofte fordi deres setup ikke helt leverer varen i stereo, og så læser de på nettet at problemet ligger i deres receiver, og at de vupti får meget bedre lyd ved skift til ren stereo.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-December-2012
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 00:04
Jeg er gået fra et forforstærker/effektforstærker stereosetup bestående af en Nad M51 og et sæt Vincent SP-997 mono effektblokke til nu en surroundreceiver i form af en Denon X-4100W, dvs. "forgængeren" til den Denon, der koster 9000 i HFK i dag.

Savner på ingen måde mit stereosetup. Denon'en lyder glimrende til musik også.

Edit:
Jeg havde ellers læst en masse på forhånd på nettet om, at surroundreceivere ikke kan sammenlignes med stereoforstærkere i samme prisklasse rent kvalitetsmæssigt mht. at kunne levere musik i stereo, så jeg blev overrasket over, at jeg faktisk er ovenud tilfreds med lyden nu her efter skiftet.

Redigeret af hbuus - 26-Marts-2016 kl. 00:06
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 06:24
Er selv gået fra et 6.1 system med projektor til 55" og playbar.
Savner selvfølgelig stort billede og fedre lyd, men i dagligdagen er det bere rart med ok lyd fra tv. Samt enkel opsætning.

Syntes det blev for meget i stuen og ønske om at gøre det mere enkelt endte med sonos i hele huset.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2016 kl. 10:01
Det er desværre svært, at finde en boks der kan det hele og samtidigt betjeningen/sofa venlig. Men jeg har lagt mærke til at mange i min omgangskreds har taget chromecasten til sig. Min kone foretrækker også det mere simple setup. Der skal helst ikke skiftes for tit, og anvendes for mange forskellige enheder. For når teknikken ikke interesserer en, så kan man hurtigt glemme hvilke enheder man skal tænde og betjene. Jeg har for nylig t anskaffet mig et Sony Android tv. Har går de bare ind i menuen og starter den tjeneste de vil bruge. Så kan jeg selv bruge min receiver og Shield Android tv. Jeg har tit overvejet at skifte mit 5.1 system ud med et par gode stereo højtalere. Men er hver gang kommet til den konklusion, at jeg har netop lige det system jeg ønsker.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2016 kl. 10:51
Det er da overhovedet ikke et problem hvilken boks, når man bruger en Harmony fj.btj. til at styre det hele.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu