|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Epsi ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-Januar-2007 Status: Offline Point: 295 |
![]() Sendt: 06-Januar-2009 kl. 15:48 |
Hej alle I forbindelse med at Vista kommer med stemmegenkendelsessoftware har jeg gået og leget lidt med tanken om at automatisere hjemmet. Min drøm er følgende: Man står op og lyset tænder automatisk på bevægelse og der er 21 grader i rummet. (Kan laves med sensor) Vinduerne åbner automatisk og lufter ud i x antal minutter efter soveværelset er forladt (Kan laves med velux integra vinduer) (Sensor finder ud af hvornår der ikke længere er aktivitet i rummet efter x antal minutter) Man siger "Computer, tænd tv på dr1" Den svarer "Tænder dr1" Når man lige har set nyheder osv siger man "Computer sluk tv" Når man forlader hjemmet siger man "Computer sluk alt og lås døren" (Derefter skal man forlade rummet efter 5 min og computeren låser døren) (Man kan få automatisk lås via Ruko ELVA) Man kommer hjem fra arbejde og på vej hen til låsen siger man "Computer lås fordør op" (Computeren skal kunne genkende det er din stemme og låse døren op. Inden man tog fra arbejde loggede man ind på computeren og fortalte den at den skulle tænde ovnen til når man skulle lave mad. Efter maden siger man "Computer, se film" hvorefter computeren slukker alt lys, tænder tv og starter mediecenteret. Jeg ved at man kan få det med lys. Det er rimelig nemt. Men hvordan får man en fjernbetjeningskoder over på computeren så man kan tænde dem med en stemmekommando eller en anden kommando? For rukos lås kommer med fjernbetjening og det samme gør velux vinduer. Og er det muligt at få noget stemmegenkendelsessoftware der kan aflæse ens stemme? Jeg er måske alt for hurtig ude til nogen har nogle erfaringer, men det kunne gøre hverdagen lettere, og man kunne spare penge. Også gør man det jo også bare fordi man er nørd
|
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9434 |
![]() |
Umiddelbart burde det let kunne laves, dog synes jeg nogle af dine ideer er ret upraktiske og for usikre.
Din senge sensor findes faktisk alllerede på visse hoteller, dog husk at censoren skal sidde nede ved gulvet der du hopper ud af sengen. Det er jo ikke fedt at lyset tænder når du vender dig i sengen. At tale til sit tv, ved ikke om det er særligt smart. Gad ikke sidde og snakker med tv'et når man zapper allle 97 kanaler igennem. mht til talegenkendelse, så er det nok ikke smart at basere sin hoveddør på tale. genkendelsen må ikke være for præcis. du skal også kunne åbne døren når du er forkølet osv. Så der bør du vel bruge noget øjenskanning. Men ellers en spændene ide. |
|
![]() |
|
Epsi ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-Januar-2007 Status: Offline Point: 295 |
![]() |
Måden jeg havde tænkt mig at lave det med sengen var at der skulle være en sensor i soveværelset. Den skulle så vide at efter kl 7 og der ikke var bevægelse derinde skulle den åbne vinduet. Nej det var heller ikke min ide at man skal tale sig igennem alle sine kanaler, men det nemmere at kunne stå ude i køkkenet når man har lavet sin mad og sige "Computer, tænd dr1" også tænder tvet når man går derind. Det er nok smartere at åbne døren via fingerskanning end øjet. Tror det er lidt hurtigere. Men hvordan får software på computeren til at f.eks. slukke lys? Det bliver f.eks. gjort i denne video. http://www.youtube.com/watch?v=ErnEB-xFswo Fordi hvis man kan det er det jo muligt at styre alle enheder som man har en fjernbetjening til. Dvs. gardiner, vinduer, tv, lys, stikkontakter osv |
|
![]() |
|
kirneh ![]() Bruger ![]() Oprettet: 24-Januar-2005 Status: Offline Point: 57 |
![]() |
Der findes massere af udstyr til at automatisere sit hjem.
Div relæer som computeren kan styre og lign. Det du snakker om kan nok sagtens lave. Man skal nok bare være mere end almindelig nørded for at gide :) Prøv at søg på "computer home automation" på google. Så får du f.eks: http://www.innovus.dk/index.php?id=12 http://www.smarthomeusa.com/Shop/PC-Home/ |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |