recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Øjet snydes. Derfor en ramme til lærrede
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketØjet snydes. Derfor en ramme til lærrede

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dief Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Emne: Øjet snydes. Derfor en ramme til lærrede
    Sendt: 15-Februar-2008 kl. 04:21

Hej Folkens.

Og her lige en super artikel jeg læste om, som illustrerer hvor vigtig en sort ramme er for et biograf-lærred eller fjernsynsskærm, og hvor meget øjet snydes.

Hvor absurd det end må lyde, men terningen "A" på fig 1 nedenunder, har samme farve som terning "B" :

Fig 1

Det blir noget lettere at gennemskue på fig 2:

Fig 2

For at forenkle det endnu mere, kan man evt. lægge et stykke papir, på hver side af den grå firkant i fig. 3

Her vil i opdage, at den grå firkant har samme farve.

Det er simpelthen når en og samme farve omringes af en mørkere, eller lysere baggrund, at øjet og hjernen bilder os ind, det ikke er den samme farve vi ser. Derfor kan en ramme om et biograflærred give os en på opleveren

Synes lige i skulle se det med egne øjne

Mvh Dief

Redigeret af Dief - 15-Februar-2008 kl. 04:24
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 16:49

Gode eksempler, men rimeligt skidt indscannet... Det øverste findes sammen med en masse andre tilsvarende her:

http://www.echalk.co.uk/amusements/OpticalIllusions/illusion s.htm

Til top
Dief Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 19:58

Genial side.

Her kan man virkelig se og forstå det, på en meget illustrativ måde.

Tak for linket Otto.

Ja, billeder er scannet fra bladet "Heimkino", og de var ret små, så de er lidt grumset at se på, men de kan illustrere det godt nok.

Mvh Dief

Redigeret af Dief - 15-Februar-2008 kl. 19:59
Til top
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2008 kl. 22:02

Det var som s....

Sjovt som hjernen kan narres.

God weekend.

Hilsen Ole

Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2008 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Det var som s....

Sjovt som hjernen kan narres.

Det er det, men der er en hel del alvor i legen. For mig er dette emne ikke bare en spøjs detalje man kan more sig over, men en væsentlig del af mit arbejde. Hele vores TV-system er designet rundt om de egenskaber vores syn har, og hvordan man kan snyde øjet. Alt er kædet sammen i ét stort net, og det er faktisk ekstremt fascinerende, når man begynder at gå i dybden med det, at se forskellige både tilfældige og bevidste sammenhænge mellem TV-systemerne og øjets egenskaber.

Et par af de mere letforståelige eksempler: Øjet ser tre farver: Rød, Grøn og Blå. Mængden af hver farve sætter vores hjerne sammen til en vis opfattet farve. Derfor arbejder vi i TV-systemet med grundfarverne Rød, Grøn og Blå. Vores øje opfatter samtidig højere opløsning i sort/hvid end i farve. Dette udnytter man på en DVD-plade ved at lagre sort/hvid i fuld opløsning, men farve i kvart opløsning. 

Dét man skal have i baghovedet, er at disse egenskaber som vi bruger i TV-systemet til at skabe så realistiske reproduktioner som muligt, samtidig kan misbruges til at få dig til at tro at et bestemt TV er bedre end konkurrenternes. Det gælder ikke mindst den meget høje farvetemperatur de fleste tv har i standard-indstillingen. Sætter du to tv ved siden af hinanden, ser dén med højest farvetemperatur umiddelbart "flottest" ud. Så er det vigtigt at man har ovennævnte illusioner i baghovedet: ER farvegengivelsen sådan som jeg opfatter den lige nu, eller narres jeg til at tro at farvegengivelsen er god? Bemærk specifikt eksemplet hvor en grå farve ser gul ud, når der er blåt omkring den. Hvis du sætter et tv med en for blå tone ved siden af et korrekt tv, vil det korrekte tv pludselig se for gulligt ud, hvid ser pludselig ikke hvid ud. Fjern det blå tv, og så er hvid helt hvid som den skal være. Derfor kan dét tv der ser ud til at være forkert i butikken, sagtens vise sig at være dét der ville give det bedste billede hjemme i stuen.

Til top
Dief Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2008 kl. 00:27

Kan godt forstå at en i branchen ikke tager "fænomenet" spøjst. Det har jo stor indvirkning på folks indtryk af det visuelle, og er dermed en vigtig faktor.

Spørgsmålet er så bare, hvad kan folk bedst lide?? Jeg tror det er smag og behag, hvad folk synes om at have en hvid skærm eller sort (for høj WAF, handler det nok bare om, at det passer ind). men de fleste skærme idag er vel sorte, hvilket også er min favorit. 

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu