recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jord i computer monitor kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jord i computer monitor kabel

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Klondike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klondike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Jord i computer monitor kabel
    Sendt: 14-Maj-2012 kl. 21:48
Sorry har brug for hurtig hjælp, og er ikke sikker på hvilket forum der er det rigtige.

Jeg har lige købt en ny computer monitor 24 " Dell

Problemet er at det medfølgende strøm kabel er et trebenet Jord kabel. Det syntes jeg er lidt mystisk da alt mit andet udstyr -  46 " TV, gamle 19 " computer monitor osv ikke kræver jord.

Det kabel med jord passer så ikke lige sammen med resten af mine instalationer og kabel dåser/ fuglerede jeg har :-(

Kan jeg uden problemer bare bruge et almindeligt strøm computer kabel ?

Eller kan jeg risikere og ødelægge den nye skærm eller andre komponenter der er på den samme gruppe eller noget der er værre ?
Til top
lasse.j5 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lasse.j5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 22:28
Brug bare et kabel uden jord.Det sker der ikke noget.
Hvis du har en tang kan du bare "brække" jordbenet af :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2012 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af lasse.j5 lasse.j5 skrev:

Brug bare et kabel uden jord.Det sker der ikke noget.

Før du begynder at koble udstyr til med strøm sluttet til skærmen..........

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 06:47
Der må vel være en grund til, at noget udstyr er forsynet med jordledning? Har du slet ikke en eneste stikkontakt eller forlængerkabelskinner, hvor der er mulighed for at isætte stik m. jord? Hvis ja, så brug dem! Man kan faktisk godt købe forlængerledninger, hvor der er mulighed for jordledning.

Redigeret af turbo2 - 15-Maj-2012 kl. 06:50
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 07:13
Mon ikke han bare er vant til at tingene kommer med schuko stik?
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 12:49
Man kan vel sige det på denne måde: SÅ længe garantien varer, så længe bruger man det der fulgte med købet.
Derefter kan man gøre som man vil.

Sikkerhedsmæssigt ser jeg intet problem og har tit på ældre maskiner skiftet kablet ud eller sæt nyt stik på kablet.
Kører du med speciel installation på din el, hvor IT-udstyr kører på egen tavle KAN der være en fordel, men i alm. installation kan jeg ikke se en fordel ved at bruge stik med jord.

Det er muligt at der teoretisk KAN være en risiko, men jeg ser den som så lille at det ikke er besværet værd at tage hensyn til denne.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 14:24
Uden jord er der 115 volt på kabinettet af udstyret. Det kildrer let i fingrene og gør ingen skade - altså før du forsøger at koble din computer samen med din forstærker, som er jordet gennem fællesantenneanlægget. Har du ikke hevet strømkable ud, er der 115 volt på signalkablet og det holder indgangen i forstærkeren ikke til.

Jeg har mødt mange de har lavet den fejl......

Klaus
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Uden jord er der 115 volt på kabinettet af udstyret. Det kildrer let i fingrene og gør ingen skade - altså før du forsøger at koble din computer samen med din forstærker, som er jordet gennem fællesantenneanlægget. Har du ikke hevet strømkable ud, er der 115 volt på signalkablet og det holder indgangen i forstærkeren ikke til.

Jeg har mødt mange de har lavet den fejl......

Klaus

Enig - men hvad nytter det hvis han ingen stikkontakter har med jord, så giver det jo ingenting at trække en forlænger uden jord i den ene ene og 3 stik i den anden??

Så skal han have lavet et jordet stik til sit udstyr før det du skriver giver mening......
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:

Enig - men hvad nytter det hvis han ingen stikkontakter har med jord, så giver det jo ingenting at trække en forlænger uden jord i den ene ene og 3 stik i den anden??...

Jo, det gør det. For så har alt udstyr med jordben samme potentiale og dermed opstår der ingen skader.

Klaus
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 16:46
øhhhhh - den fatter jeg ikke.

En installation uden jord kan lave samme potentiale til alt udstyr, hvis man propper et 3-stik i en dåse med 3 huller?
Dvs. et hul uden forbindelse til noget andet kan lave dette via luften eller tanken eller?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 17:02
[QUOTE=Raum]En installation uden jord kan lave samme potentiale til alt udstyr, hvis man propper et 3-stik i en dåse med 3 huller?

Hvis din forstærker har et stik med 3 ben og din PC også har det, så vil de blive jordet sammen og den risiko der er ved at forbinde et kabel mellem dem er væk.

Klaus

Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 17:10
SÅ det du fortæller mig er at de SKAL sidde i den samme dåse?
Og at der er en eller anden forbindelse i dåsen imellem alle 3. huller, selvom der ingen jordledning er forbundet til det?

Jeg har selv en fin el-skinne med 12 udtag med 3 huller i et "flot" (og tungt) jernkabinet. I stikket til væggen er der kun 2 stik (da jeg heller ikke har jordet installation).
I ovennævnte er jeg helt klar over at der er en forbindelse imellem 3.-hullerne.

Men når jeg tager min billige dåse med 3 huller i udtagene er der INGEN forbindelse før at der indsættes en jordledning i dåsen.
Det er da muligt at den dåse jeg taler om er MEGET unormal - siger bare at din generalisering ikke virker før man har skilt sin dåse for at sikre sig der er forbindelse imellem 3.-hullerne......

Redigeret af Raum - 15-Maj-2012 kl. 17:11
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu