|
Jord i computer monitor kabel |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hvis der ikke er jord i stikdåsen, er der intet der bliver jordet. En stikdåse uden jord, er et tomt hul til jordbenet på stikket. Hvordan havde du tænkt dig, at der skulle opstå en forbindelse her? En stikdåse med jord, men uden jordtilslutning i stikket, hvor skal jord komme herfra?
|
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19818 |
||
Nej, der skal bare være jordforbindelse mellem apparterne
Jeps
Sådan kan du jo blive ved. Det kan jo også være at jord ikke er ført frem til stikkontakten, selvom der er jordben i kontakten..... Klaus |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19818 |
||
Ikke dem jeg har. Det kan godt være at "billigskrammeldåserne" har det sådan. Klaus |
|||
![]() |
|||
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
||
Jord er i bund og grund kun for at beskytte dig mod fejlspænding i kabinetter osv hvis der skulle ske en overgang i stærkstrøm.
Jeg kan ikke se hvad det at tilslutte det samme jord men ikke jord i stikkontakten skulle give. Redigeret af fiskerendk - 15-Maj-2012 kl. 18:44 |
|||
![]() |
|||
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
||
Tak - så er jeg da ikke den eneste der ikke forstår hvad klaus mener....
![]() |
|||
![]() |
|||
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
||
Altså jord er i f.eks. en computer sat direkte til stel (Kabinettet). Hvis der sker en overgang i strømforsyningen mellem fase og stel så er det her jorden skal tage "strømmen" istedet. Ellers risikere du at det er dig der får stød når du rør ved f.eks. kabinet og en radiator. Hvis du sætter 2 maskiner i samme stikdåse med jord men ikke har jord i stikkontakten vil du blot have 2 pc'er med 230v mellem kabinet og radiator.
Og det bliver det vel ikke bedre af :)
Redigeret af fiskerendk - 15-Maj-2012 kl. 19:10 |
|||
![]() |
|||
||
Det netfilter der sidder i meget udstyr, har en kondensator mellem fase og jord, samt en kondensator mere fra nul og til jord. Det er for at fjerne støj. Når der ikke er jord koblet til apparatet, vil de 2 kondensatorer fungere som en spændingsdeler og lave noget der ligner 115 volt på kabinettet i forhold til nul (og da nul og jord er nogenlunde ens, så er det også at betragte som 115 volt i forhold til jord). Så fjerner vi alle signalkabler. Det næste vi har er et tv sluttet til et fællesantenneanlæg. Her er skærmen på antennekablet koblet til jord. Det vil sige at måler vi nu mellem chassis på fjernsynet og chassis på computeren er der 115 volt. Nu tager vi så et signalkabel og propper det i computeren og vil sætte det i fjernsynet. I enden af kablet er der 115 volt på stel og så 115 volt +/- en 2-3 volt på alle signalerne.. Ingen af indgangskredsløbene på fjernsynet er designet til at holde til mere end 5 volt, men du klasker 115 volt på dem. Vupti, afbrændt indgang. Var fjernsynet nu forbundet med et kabel med jord, til stikdåsen, der så havde jord videre over til computeren vil forskellen mellem tv og computer være 0 volt (udlignet gennem stikdåsen) og der vil ingen afbrænding ske. Klaus |
|||
![]() |
|||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
||
Det er en god regel at have jord i mellem sit udstyr via stikdåsen. Så brænder tingene ikke så nemt af hvis man er uheldig og man har ikke noget brum.
Det næstbedste er hvis man har alt udstyret i dåser forbundet med jord, selvom der ikke er jord i stikkontakten.
|
|||
![]() |
|||
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
||
Spændende........
Sætter jeg to dåser op og skal forbinde apparater fra begge, så kan dåserne selv lave en jordforbindelse imellem dem!!! Selvfølgelig skal de da sidde i samme dåse ellers giver det du siger jo ingen mening - med mindre at du trækker en ledning imellem jord på begge dåser..... (Vi har jo stadig TS' problem at han IKKE har jord i sine stik-kontakter) Jeg har ikke selv problemet, da min store skinne kan klare det hele. Skal dog heller ikke tage hensyn til WAF, for særligt køn og nem at skjule er den bestemt ikke..... |
|||
![]() |
|||
||
Har man 2 stikdåser, sidder de nok i forlængelse af hinanden. Nummer 2 dåse monteres selvfølgelig med en 3-benet stikprop og sættes i dåse nummer 1.
Mange køber for 10.000 vis af kroner udstyr og forbinder det til 25 kr's stikdåser med "jordhuller" uden forbindelse. Men det er fint, for så er der brugt for "batterielektrikere" som mig..... Klaus |
|||
![]() |
|||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
||
Jeg er ikke helt med her. Hvorfor skulle der være 115 volt +/- en 2-3 volt på alle signalerne i forhold til signal input på TVet. Det er sikkert rigtigt, men jeg kan ikke lige fange logikken. Ellers kan det vel i bund og grund være lige gyldigt om man udligner spændingsforskellen mellem de to kabinetter via signalkablets skærm eller via de to apparaters jordleder gennem dåsen? Hvis man lader være med at skifte kabler mens der er spænding på apparaterne er det som jeg lige ser det uden betydning om man gør det ene eller det andet. MVH
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
.
Redigeret af Kampus - 15-Maj-2012 kl. 19:46 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |