|
Jord i computer monitor kabel |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Kampus > Lige præcis. Min Pioneer SC-LX83 har ikke engang jord-ben i stikket på forstærkeren hvilket er lidt underligt faktisk.
Redigeret af fiskerendk - 15-Maj-2012 kl. 20:13 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19818 |
@tvkartoffel:
Prøv at kig på et phonokabel. Hvad stikker længest frem, skærmen, eller signallederen? Klaus |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19818 |
@fiskerendk
Hvis apparaterne ikke har jordben, er der sjældent problemer med jord. Men i det øjeblik du sætter fællesantennen til, har du en jordforbindelse. Har du så et apparat der har et 3-benet stik (og dermed gerne vil have jord) vil det udligne til jord gennem signalkablet. Klaus |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Ja det gør signallederen, men det synes så at antyde at problemet i virkeligheden er et man forbinder det ene kabinet, med 115v potentiale i forhold til det andet, til det andet apparats indput, fordi man fumler når man sætter stikket i. Det er naturligvis et problem for RCA stik, men vel ikke for monitorstik (DVI). I det hele taget er det kun et problem hvis man skifter stik med spænding på. Det svarer dog heller ikke på mit spørgsmål: Hvorfor der skulle være 115v potentiale mellem de to signalledere (output og input) ? Som sagt: Det er sikkert rigtigt, men jeg kan ikke se hvorfor. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 15-Maj-2012 kl. 20:36 |
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Jeg må indrømme at i mine efterhånden 20 år siden min første ghettoblaster til alt med hifi,tv,IT (som jeg arbejder med til daglig). Dertil at mine kammerater selvf. også har alt i hifi osv. faktisk ikke har set problemer med indgange der er brændt af. Jeg har skiftet en del udgangstranssistore på forstærkere grundet kortslutning på udgangstrinnet, men sq aldrig på indgange. Jeg skal ikke sige at det ikke er et problem, men kan da næppe være meget udbredt problem.
Det handler jo ikke om at apperaterne gerne vil have jord. det handler jo om sikkerhed og man laver jord for at undgå overgang mellem fase og chassis som potentielt kan være farligt. og det problem må alle apperater med strømforsyning vel i princippet have.
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Jeg har en bekendt der har brændt indgangen af på to forskellige forstærkere ved at tilslutte en PC til indput på forstærkeren, mens der var spænding på apparaterne. Begge uden jord. Dont Do It ![]() MVH
|
|
![]() |
|
Men det ændre jo ikke det faktum at min reciever ikke har jord?? så er det jo lidt svært. Så skal jeg selv trække et kabel fra stel til stel og det tror jeg bare jeg lader være med. :)
|
|
![]() |
|
Din signalleder vil maksimalt bevæge sig 2 volt i forhold skærmen. Når skærmen/chassis på fjernsynet er jordet og skærm/chassis på computeren ikke er det vil signallederen have de selvsamme 115 volt i forskel som også skærmen har. Forbandt du skærmen først, er det ikke det store problem. Klaus |
|
![]() |
|
Med mindre at du er koblet på et fællesantenneanlæg..... Klaus |
|
![]() |
|
Men når nu man konstruerer et apparat til at have jordleder, så har man også kondensatorerne i indgangen og dermed halv forsyningsspænding på chassis, hvis man ingen jordforbindelse har. Klaus |
|
![]() |
|
Du trækker allerede et kabel (forbindelse) mellem stel og stel når du sætter et signalkabel i. Forbindelsen sker gennem kablets skærm. Skærmen udligner potentiale forskellen mellem kabinetterne, hvis der er en. Det vigtige er bare at du slukker for apparaterne inden du sætter kablet i. MVH
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |