recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jord i computer monitor kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jord i computer monitor kabel

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Har man 2 stikdåser, sidder de nok i forlængelse af hinanden. Nummer 2 dåse monteres selvfølgelig med en 3-benet stikprop og sættes i dåse nummer 1.

Mange køber for 10.000 vis af kroner udstyr og forbinder det til 25 kr's stikdåser med "jordhuller" uden forbindelse. Men det er fint, for så er der brugt for "batterielektrikere" som mig.....

Klaus
Hva' snakker du om, der er ikke et eneste jordben på mit udstyr købt i DK Confused
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:12
Kampus > Lige præcis. Min Pioneer SC-LX83 har ikke engang jord-ben i stikket på forstærkeren hvilket er lidt underligt faktisk.

KlausDM > Hvor mange tror du reelt har PC og TV i samme stikdåse? Det er vel langt de færreste der har computer med tilbehør stående omkring samme stikkontakt som ens tv/av udstyr. 
De fleste har tilgengæld en reciever, playstation eller bluray afspiller som oftest ikke har jord? Og hvis der var store problemer med indgange der brændte af så havde producenterne vel sørget for at jorde deres ting bedre? eller?

Redigeret af fiskerendk - 15-Maj-2012 kl. 20:13
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:22
@tvkartoffel:

Prøv at kig på et phonokabel. Hvad stikker længest frem, skærmen, eller signallederen?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:27
@fiskerendk
Hvis apparaterne ikke har jordben, er der sjældent problemer med jord. Men i det øjeblik du sætter fællesantennen til, har du en jordforbindelse. Har du så et apparat der har et 3-benet stik (og dermed gerne vil have jord) vil det udligne til jord gennem signalkablet.

Klaus
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

@tvkartoffel:

Prøv at kig på et phonokabel. Hvad stikker længest frem, skærmen, eller signallederen?

Klaus

Ja det gør signallederen, men det synes så at antyde at problemet i virkeligheden er et man forbinder det ene kabinet, med 115v potentiale i forhold til det andet, til det andet apparats indput, fordi man fumler når man sætter stikket i. Det er naturligvis et problem for RCA stik, men vel ikke for monitorstik (DVI). I det hele taget er det kun et problem hvis man skifter stik med spænding på.
Det svarer dog heller ikke på mit spørgsmål: Hvorfor der skulle være 115v potentiale mellem de to signalledere (output og input) ? Som sagt: Det er sikkert rigtigt, men jeg kan ikke se hvorfor.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 15-Maj-2012 kl. 20:36
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:38
Jeg må indrømme at i mine efterhånden 20 år siden min første ghettoblaster til alt med hifi,tv,IT (som jeg arbejder med til daglig). Dertil at mine kammerater selvf. også har alt i hifi osv. faktisk ikke har set problemer med indgange der er brændt af. Jeg har skiftet en del udgangstranssistore på forstærkere grundet kortslutning på udgangstrinnet, men sq aldrig på indgange. Jeg skal ikke sige at det ikke er et problem, men kan da næppe være meget udbredt problem.

Det handler jo ikke om at apperaterne gerne vil have jord. det handler jo om sikkerhed og man laver jord for at undgå overgang mellem fase og chassis som potentielt kan være farligt. og det problem må alle apperater med strømforsyning vel i princippet have.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Jeg må indrømme at i mine efterhånden 20 år siden min første ghettoblaster til alt med hifi,tv,IT (som jeg arbejder med til daglig). Dertil at mine kammerater selvf. også har alt i hifi osv. faktisk ikke har set problemer med indgange der er brændt af. Jeg har skiftet en del udgangstranssistore på forstærkere grundet kortslutning på udgangstrinnet, men sq aldrig på indgange. Jeg skal ikke sige at det ikke er et problem, men kan da næppe være meget udbredt problem.

Det handler jo ikke om at apperaterne gerne vil have jord. det handler jo om sikkerhed og man laver jord for at undgå overgang mellem fase og chassis som potentielt kan være farligt. og det problem må alle apperater med strømforsyning vel i princippet have.

Jeg har en bekendt der har brændt indgangen af på to forskellige forstærkere ved at tilslutte en PC til indput på forstærkeren, mens der var spænding på apparaterne. Begge uden jord.

Dont Do It Wink

MVH
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:46
Men det ændre jo ikke det faktum at min reciever ikke har jord?? så er det jo lidt svært. Så skal jeg selv trække et kabel fra stel til stel og det tror jeg bare jeg lader være med. :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

I det hele taget er det kun et problem hvis man skifter stik med spænding på.

Hvilket jeg skrev i starten af tråden - ja

[QUOTE=tvkartoffel]
Det svarer dog heller ikke på mit spørgsmål: Hvorfor der skulle være 115v potentiale mellem de to signalledere (output og input) ? Som sagt: Det er sikkert rigtigt, men jeg kan ikke se hvorfor.

Din signalleder vil maksimalt bevæge sig 2 volt i forhold skærmen. Når skærmen/chassis på fjernsynet er jordet og skærm/chassis på computeren ikke er det vil signallederen have de selvsamme 115 volt i forskel som også skærmen har.

Forbandt du skærmen først, er det ikke det store problem.

Klaus

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:47

Men det ændre jo ikke det faktum at min reciever ikke har jord??

Med mindre at du er koblet på et fællesantenneanlæg.....

Klaus
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:49

Det handler jo ikke om at apperaterne gerne vil have jord. det handler jo om sikkerhed og man laver jord for at undgå overgang mellem fase og chassis som potentielt kan være farligt.

Men når nu man konstruerer et apparat til at have jordleder, så har man også kondensatorerne i indgangen og dermed halv forsyningsspænding på chassis, hvis man ingen jordforbindelse har.

Klaus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:51

Men det ændre jo ikke det faktum at min reciever ikke har jord?? så er det jo lidt svært. Så skal jeg selv trække et kabel fra stel til stel og det tror jeg bare jeg lader være med. :)

Du trækker allerede et kabel (forbindelse) mellem stel og stel når du sætter et signalkabel i. Forbindelsen sker gennem kablets skærm. Skærmen udligner potentiale forskellen mellem kabinetterne, hvis der er en. Det vigtige er bare at du slukker for apparaterne inden du sætter kablet i.

MVH 
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu