recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jord i computer monitor kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jord i computer monitor kabel

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:57
Yes så er vi jo også enige om at det eneste der betyder noget er om udstyret er slukket når det tilsluttes.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det vigtige er bare at du slukker for apparaterne inden du sætter kablet i.

Ikke bare slukker, men hiver strømstikket ud.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2011
Sted: Hovedstaden
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 20:59
Bottom line er så: 

Der er INTET problem med jord eller ikke jord, hvis man ALDRIG forbinder noget som helst der er tændt........

Er det ligesom ikke lidt nemmere end alt det andet snak?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

I det hele taget er det kun et problem hvis man skifter stik med spænding på.

Hvilket jeg skrev i starten af tråden - ja

[QUOTE=tvkartoffel]
Det svarer dog heller ikke på mit spørgsmål: Hvorfor der skulle være 115v potentiale mellem de to signalledere (output og input) ? Som sagt: Det er sikkert rigtigt, men jeg kan ikke se hvorfor.

Din signalleder vil maksimalt bevæge sig 2 volt i forhold skærmen. Når skærmen/chassis på fjernsynet er jordet og skærm/chassis på computeren ikke er det vil signallederen have de selvsamme 115 volt i forskel som også skærmen har.

Forbandt du skærmen først, er det ikke det store problem.

Klaus

OK.

Hvis jeg forstår dig ret så skulle jeg så kunne måle ca. 115V, mellem signallederne, på min antenneforbundne TV-boks og min reciever (som ikke er jordforbundet), hvis jeg i øvrigt trækker alle stik ud?

EDIT: Det kan jeg så selv svare på. Det passer ikke helt med praksis, men med antennestikket sat i er der 70V mellem signallederne (og det samme mellem kabinetterne). Hvis antennen er trukket ud er det ca 18V mellem kabinetterne. Der er 0,0V hvis der er slukket på stikkontakten eftersom de sidder i samme dåse.

Der er altså god grund til at slukke (hive stikket ud) når man skifter kabler... Specielt hvis der ikke er jord i dåsen som apparaterne er tilsluttet.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 15-Maj-2012 kl. 21:39
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Yes så er vi jo også enige om at det eneste der betyder noget er om udstyret er slukket når det tilsluttes.

Ja og nej...

Klaus har ret i, at hvis man har to apparater med en ledning på der har jordben og de begge er tilsluttet samme dåse der er beregnet til jordforbindelse, så udlignes spændingsforskellen mellem de to appareter, uanset om dåsen er forbundet til en stikkontakt der har fremført jord. Dermed er der betydeligt mindre risiko for at lave skader hvis man skifter kabler med spænding på.

Men ja, hiv ledningerne ud og skift kablerne, så er du sikker på ikke at lave ulykker Wink

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 15-Maj-2012 kl. 22:04
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2012 kl. 22:05

Uden jord er der 115 volt på kabinettet af udstyret. Det kildrer let i fingrene og gør ingen skade - altså før du forsøger at koble din computer samen med din forstærker, som er jordet gennem fællesantenneanlægget. Har du ikke hevet strømkable ud, er der 115 volt på signalkablet og det holder indgangen i forstærkeren ikke til.

Jeg har mødt mange de har lavet den fejl......

Klaus

Du glemmer vist et "kan være" i den første sætning.

Hvordan skulle der kunne komme spændingsforskel ift. kabinettet, når intet er forbundet til det ?

Jeg har aldrig oplevet at blive kildret på fingrene på en computer og jeg har godt nok haft fingrene i mange....

mvh
Jesper
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 06:42
Det har jeg faktisk. En gang på arbejdet, hvor jeg skulle lave noget skrivearbejde på en bærbar computer, kildrede det i fingrene, det er HP-computere af én eller anden art, ved ikke lige hvilken model, men en stor del af kabinettet er af metal. Den er heller ikke tilsluttet med jordlednoing.
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Det har jeg faktisk. En gang på arbejdet, hvor jeg skulle lave noget skrivearbejde på en bærbar computer, kildrede det i fingrene, det er HP-computere af én eller anden art, ved ikke lige hvilken model, men en stor del af kabinettet er af metal. Den er heller ikke tilsluttet med jordlednoing.

Det har jeg da også, men da det KUN var 1 maskine ud af 20 ens der "kildede" må jeg regne med det var en fejl på den PC.
Disse PCere sad iøvrigt på en jordet installation med jordstik/udtag, så ved fejl kan jorden altså ikke tage alt.......
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:

Det har jeg da også, men da det KUN var 1 maskine ud af 20 ens der "kildede" må jeg regne med det var en fejl på den PC.

Det var nok nærmere på strømkablet....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Raum Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Raum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 14:04

Oprindeligt skrevet af Raum Raum skrev:

Det var nok nærmere på strømkablet....

Klaus

Nej - der blev skiftet strømkabel med samme resultat.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2012 kl. 16:38
Jeg har haft 5-7 forskellige pc kabinetter med strømforsyninger hjemme og ofte fået kilden pga. spændingsforskellen, hvis man ikke har jorden på.

Har engang bøjet mig ind over en computer og haft kontakt med toppen af kabinettet på indersiden af min overarm, imens jeg havde jordkontakt - det var pænt ubehageligt skal jeg hilse at sige Pinch
Til top
Klondike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Point: 1215
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klondike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2012 kl. 15:27
Så konklusionen er at jeg uden problemer kan forbinde og bruge skærmen, med et ganske almindeligt PC strøm stik. Så længe jeg sørge for at slukke og trække 230 V netstikket ud af væggen inden jeg forbinder enhederne.
Tak for det :-)

Redigeret af Klondike - 18-Maj-2012 kl. 15:28
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu