|
Jord i computer monitor kabel |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Forfatter | ||
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Yes så er vi jo også enige om at det eneste der betyder noget er om udstyret er slukket når det tilsluttes.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19818 |
|
Ikke bare slukker, men hiver strømstikket ud. Klaus |
||
![]() |
||
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
|
Bottom line er så:
Der er INTET problem med jord eller ikke jord, hvis man ALDRIG forbinder noget som helst der er tændt........ Er det ligesom ikke lidt nemmere end alt det andet snak? |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
|
OK. Hvis jeg forstår dig ret så skulle jeg så kunne måle ca. 115V, mellem signallederne, på min antenneforbundne TV-boks og min reciever (som ikke er jordforbundet), hvis jeg i øvrigt trækker alle stik ud? EDIT: Det kan jeg så selv svare på. Det passer ikke helt med praksis, men med antennestikket sat i er der 70V mellem signallederne (og det samme mellem kabinetterne). Hvis antennen er trukket ud er det ca 18V mellem kabinetterne. Der er 0,0V hvis der er slukket på stikkontakten eftersom de sidder i samme dåse. Der er altså god grund til at slukke (hive stikket ud) når man skifter kabler... Specielt hvis der ikke er jord i dåsen som apparaterne er tilsluttet. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 15-Maj-2012 kl. 21:39 |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
|
Ja og nej... Klaus har ret i, at hvis man har to apparater med en ledning på der har jordben og de begge er tilsluttet samme dåse der er beregnet til jordforbindelse, så udlignes spændingsforskellen mellem de to appareter, uanset om dåsen er forbundet til en stikkontakt der har fremført jord. Dermed er der betydeligt mindre risiko for at lave skader hvis man skifter kabler med spænding på. Men ja, hiv ledningerne ud og skift kablerne, så er du sikker på ikke at lave ulykker ![]() MVH Redigeret af tvkartoffel - 15-Maj-2012 kl. 22:04 |
||
![]() |
||
quarkir ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1583 |
|
Du glemmer vist et "kan være" i den første sætning. Hvordan skulle der kunne komme spændingsforskel ift. kabinettet, når intet er forbundet til det ? Jeg har aldrig oplevet at blive kildret på fingrene på en computer og jeg har godt nok haft fingrene i mange.... mvh Jesper |
||
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
||
![]() |
||
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
|
Det har jeg faktisk. En gang på arbejdet, hvor jeg skulle lave noget skrivearbejde på en bærbar computer, kildrede det i fingrene, det er HP-computere af én eller anden art, ved ikke lige hvilken model, men en stor del af kabinettet er af metal. Den er heller ikke tilsluttet med jordlednoing.
|
||
![]() |
||
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
|
Det har jeg da også, men da det KUN var 1 maskine ud af 20 ens der "kildede" må jeg regne med det var en fejl på den PC.
Disse PCere sad iøvrigt på en jordet installation med jordstik/udtag, så ved fejl kan jorden altså ikke tage alt....... |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19818 |
|
Det var nok nærmere på strømkablet.... Klaus |
||
![]() |
||
|
Nej - der blev skiftet strømkabel med samme resultat.
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|
Jeg har haft 5-7 forskellige pc kabinetter med strømforsyninger hjemme og ofte fået kilden pga. spændingsforskellen, hvis man ikke har jorden på.
Har engang bøjet mig ind over en computer og haft kontakt med toppen af kabinettet på indersiden af min overarm, imens jeg havde jordkontakt - det var pænt ubehageligt skal jeg hilse at sige
![]() |
||
![]() |
||
Klondike ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Status: Offline Point: 1215 |
|
Så konklusionen er at jeg uden problemer kan forbinde og bruge skærmen, med et ganske almindeligt PC strøm stik. Så længe jeg sørge for at slukke og trække 230 V netstikket ud af væggen inden jeg forbinder enhederne.
Tak for det :-) Redigeret af Klondike - 18-Maj-2012 kl. 15:28 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |