recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jura: Facebook
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Jura: Facebook

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
alyz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Jura: Facebook
    Sendt: 27-Juni-2014 kl. 20:40
Hej FOrum

Jeg ved godt det er en anden produktgruppe, vi normalt skriver om herinde. Men jeg har adskellige gange fulgt forumposts, der omhandlede ikke relaterede recoredere ting.

Det drejer sig om, hvad man må i denne her sag.

Min søster har købt et større produkt til adskellige 100.000 kr., og forhandleren har (efter aftale med hende) fået monteret noget ekstraudstyr via en ekstern samarbejdspartner. Denne har så lavet en masse små skader på produktet, som forhandleren så nu sørger for at få lavet.

Dette er efter noget tids tovtrækkeri, pga. den eksterne leverandør via forskellige metoder forsøger at manøvre sig udenom, at betale for disse skader.

I mellemtiden har min søster på hendes private facebookvæg i frustration skrevet, at hun er ulykkelig over købet af dette produkt, og nævnt denne eksterne leverandør med navn og skrevet at de har ødelagt dette og dette....

Hun har nu modtaget et brev fra den eksterne leverandør's advokat, om at hun skal slette disse indlæg og afstå fremtidige indlæg af disse typer omhandlende firmaet, eller vil hun blive afkrævet erstatning.

Mit spørgsmål er så: Kan de seriøst det ? Det er jo et indlæg på hendes egen væg, og ikke nogen som helst skræmmekampagne eller tilsvining. Det er jo en privat dialog de har været inde om snage i.
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD
TV: 48PFS8109:
Anlæg: Denon /DALI
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2014 kl. 21:03
Forstå det nu: Intet på Facebook er privat!!!

M.v.h.
Til top
daddyd Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér daddyd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2014 kl. 21:22
Hej Alyz.

Følgende er skrevet med min uddannelse som journalist, hvor der indgår lidt jura omkring offentlig tilsvining af andre. Du må altså ikke tage dette som egentlig juridisk rådgivning.

Først og fremmest lidt Facebook-fakta. Hvis du skriver en statusopdatering og tagger en virksomhed, så vil opslaget komme op på deres side. Det er altså et offentligt opslag. Under alle omstændigheder vil et opslag på Facebook komme ud til så mange, at det vil svare til en offentlig kritik. 

Det er omfattet af § 267 i straffeloven: § 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Generelt taler om om to slags udtalelser. Vurderinger og faktuelle oplysninger. Vurderinger er mere frie, man har, hvis der er bare nogenlunde rimelig grund til det, lov til ikke at bryde sig om maden på MacD, en film i biografen eller lign. Faktuelle oplysninger skal man på et rimeligt niveau kunne dokumentere, hvis man fremsætter dem offentligt. Det er derfor umildbart min holdning, at en faktuel korrekt gengivelse af en service fra et firma, vil være lovligt. At din søster fortryder handlen efter en dårlig behandling, mener jeg også godt kan forsvares. 


Redigeret af daddyd - 27-Juni-2014 kl. 21:23
Til top
alyz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2014 kl. 21:36
Tak for svar
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD
TV: 48PFS8109:
Anlæg: Denon /DALI
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu