recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Jura ifbm. Fælleskøb?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketJura ifbm. Fælleskøb?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Direkte link til dette indlæg Emne: Jura ifbm. Fælleskøb?
    Sendt: 23-September-2009 kl. 11:10
Start meget gerne med at se denne tråd fra side 24 og frem:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66176&TPN= 24

Der rejses følgende generelle spørgsmål til Fælleskøb, og ikke blot til ovenstående:

1) Hvem er den juridiske sælger ved et Fælleskøb - Recordere.dk eller leverandøren?
Jeg vil mene det er leverandøren, og at Recordere.dk kun formidler et salg. Der har dog
været retsager vedr. QXL, men kan de sammenlignes med denne situation?

2) Har man krav på returret, hvis man bestiller varer på Recordere.dk, tager hen til
leverandøren og prøver demo-modeller af varen, og ender med at betale for de bestilte
varer og tager dem med hjem?
Jeg vil mene at man stadig har krav på returret, da handlen er indgået som fjernsalg.
Det at man har mulighed for at prøve nogle demo varer ændre ikke på det faktum.

3) Vil situationen i pkt. 2 være anderledes, hvis man afprøvede præcis de varer man får
med hjem, og ikke blot tilsvarende demo varer? (Spørgsmålet er selvfølgelig kun
relevant, hvis man har krav på returret i pkt. 2)
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 11:28

Jeg svarer for mit eget tilfælde, men formoder at det gælder generelt:

Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

1) Hvem er den juridiske sælger ved et Fælleskøb - Recordere.dk eller leverandøren?

Leverandøren. Det er i hvert fald meningen, om det er formuleret juridisk korrekt fra Recordere.dk's side kan jeg ikke gøre mig klog på, men meningen er at leverandøren er sælger, Recordere.dk er formidler af tilbuddet.

2) Har man krav på returret, hvis man bestiller varer på Recordere.dk, tager hen til
leverandøren og prøver demo-modeller af varen, og ender med at betale for de bestilte
varer og tager dem med hjem?

Ja. Beklager hvis en tidligere debat har skabt tvivl - der er returret. Ordren er juridisk bindende i det øjeblik man modtager en ordrebekræftelse. Igen, jeg kan ikke afvise at der er formuleringer i formidlingen der skal kigges på for at tydeliggøre dette, men ovenstående er ånden i aftalen.

3) Vil situationen i pkt. 2 være anderledes, hvis man afprøvede præcis de varer man får
med hjem, og ikke blot tilsvarende demo varer? (Spørgsmålet er selvfølgelig kun
relevant, hvis man har krav på returret i pkt. 2)

Det kan jeg ikke forestille mig. Undtagelsen er specialtilpassede varer, såsom afklippet højttalerkabel. At du køber præcist dét sæt du har lyttet på, gør det ikke til en specialtilpasset vare.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 20:41

Vi har også checket juraen tidligere. Bl.a. i dialog med forbrugerstyrelsen.

Og der var ingen tvivl. Vi er blot annoncøren (som en avis, et ugeblad el.lign) mens det er forhandler som er - ja, forhandler - og derfor også dem som hæfter for reklamationer.

Hvis vi skulle være ansvarlig her, skulle det være os der tog imod pengene.

Har man krav på returret, hvis man bestiller varer på Recordere.dk, tager hen til leverandøren og prøver demo-modeller af varen, og ender med at betale for de bestilte varer og tager dem med hjem?

Nej. Det var en af de andre ting vi checkede med forbrugerstyrelsen. Der handler det alene om - hvad butikken normalt handler via.

Altså hvis det er Fælleskøb i samarbejde med en butik, som normalt kun har fjernsalg - så er dette også fjernsalg. Er det en butik som normalt ikke sælger per fjernsalg, så er det på normale vilkår for den butik.

Rent juridisk handler det altså om, hvad den butik normalt gør.

Når det er sagt, så er Av Precision / Medlyd ikke dem der stiller sig på bagbenene hvis du ønsker at retunere/ombytte. De lever af tilfredse kunder - også her.

/Lars

Redigeret af Lars - 23-September-2009 kl. 20:44
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 20:45

hej otto der er fin at du fo sværet klar og tydlig på de oven skrivede spørgsål... lidt ros skal du haver for det ... 

Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 20:58

hej lars 

hvis man ikke prover være men modtager/afhenter  dem after men har bestilt dem igenem felles køb so er der tele om "fjern salg"

Eksempler fjernsalg

Det er fjernsalg

• Når du handler på en hjemmeside med en købsfunktion
    – e-handel
  • Når du udfylder en kupon, som sendes til sælger med en bestilling
  • Når sælger, fx i en tv-reklame, reklamerer med et telefonnummer, der kan benyttes til bestillinger
  • Når sælgeren ringer til dig, fx for at sælge bøger

og i den filfelder er forhandler forpligter at følger regel om retur rat uenset om der er en del af hens politik eller ej...

oven stoende er klipet fra forbrugerstyrelses hjemmesider

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 21:19

Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

hvis man ikke prover være men modtager/afhenter  dem after men har bestilt dem igenem felles køb so er der tele om "fjern salg"

Der er du så uenig med dem som administrerer reglerne.

Hvilken officiel side linker du fra ?

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Der er du så uenig med dem som administrerer reglerne.

Hvilken officiel side linker du fra ?

/Lars

dise regler er skrivet af "forbrugerombusmand" så de er sole klar ... der er ikke mig der er uenig med nogen der  her er pure fekts... jeg har kun koperet regler som er lovgivnings megsig gelende od der er også den svar jeg har modtaget fra styrelse da jeg ringede ti dem og de har linket til den ...så jeg er lidt forundret  over at de har mis informeret jer på recordere..

http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/ehandel/e-handel2/ek s-fjernsalg/

Redigeret af sani - 23-September-2009 kl. 23:59
Til top
Medlyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-August-2009
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2009 kl. 03:07

Hej

Jura og fornuft er ikke altid følgesvende. Fjernsalgsreturetten er en nødvendig ting i og med, at kunderne ikke har set, rørt eller hørt det produkt de køber udelukkende på sælgers rosende omtale, men når man så, i ren paragrafrytteri, mener, at det også skal gælde, når kunden rent faktisk har set, rørt ved og hørt produktet, ja så forekommer det mig, i det mindste, at være mod lovens ånd, hvis det da ikke også er mod lovens bogstav, som Lars fremfører.

Nu er forudsætningen for returret, under alle omstændigheder, at man har købt produktet, hvorfor det virker mærkeligt med alle de anstrengelser du er gået igennem Sani, til ingen brugbar nytte overhovedet. Måske er der returret på spild af tidWink 

Venligst Bent
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2009 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af Medlyd Medlyd skrev:

Nu er forudsætningen for returret, under alle omstændigheder, at man har købt
produktet, hvorfor det virker mærkeligt med alle de anstrengelser du er gået igennem Sani, til
ingen brugbar nytte overhovedet. Måske er der returret på spild af tid

Dvs. du mener generelt ikke man bør sætte sig ind i hvilken returret og garanti en leverandør giver
FØR et køb. Det bør man vente til at udstyret evt. ønskes returneret, eller evt. går i stykker?
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2009 kl. 10:30

der her er principel sag så jeg finder den ikke som anstrangende... for mig er fin at der er  konstateret at returret gelder ved køb af vare igenem felles køb

Redigeret af sani - 24-September-2009 kl. 10:35
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2009 kl. 10:49

for mig er fin at der er  konstateret at returret gelder ved køb
af vare igenem felles køb

Dette kan du da på ingen måde konkludere på baggrund af denne tråd!
Pt. kan man vel kun konkludere følgende:
* Otto giver returret, hvis man bestiller via Recordere. Også selvom man
henter og hører demohøjtalerne i Vejle.
* Lars har fået at vide fra Forbrugerstyrelsen at Fælleskøb konceptet ikke
nødvendigvis gør handler til Fjernsalg
* "Vores" (dvs. din og min) tolkning af siden fra Forbrugerstyrelsen
indikere at Fælleskøb altid er om Fjernsalg
/Peter

Til top
Medlyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-August-2009
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2009 kl. 11:08

Hej PDJ 1974

Jo, det er da en god idè, at sætte sig ind i tingene inden man køber, men man kunne måske bare ringe eller skrive til sælger. Da det så tilsyneladende ikke er entydigt, hvilke lovmæssige rettigheder man har i denne sag, ville det da være endnu mere relevant, at kontakte udbyder.

Venligst Bent
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu