recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Justering af billede i butikker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Justering af billede i butikker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Justering af billede i butikker
    Sendt: 29-December-2012 kl. 16:22
Hej folkens,

Jeg var i dag et smut forbi B&O forhandleren på Falkonér Alle. De havde nogen BeoPlay V1 fjernsyn med kosmetiske fejl, som de solgte for 15K og 18K for henholdsvis 32" og 40" udgaven. Købte ikke et, men de er godtnok lækre - selvom der er langt op til BV11. Nu ved I dét, hvis I går med planer om at købe et V1.

Gik forbi Fona og Ekspert i Frederiksberg Centret. Begge har dusinvis af fjernsyn, men hold da op hvor var de dårligt kalibrerede!

Er der en (god) forklaring på, at de hænger 50+ skærme op, hvor det ene er grynet, det næste mudret, så et mørkt, så et overbelyst osv?

Der var enkelte fjensyn der stod selvstændigt (f.eks. det samme 55" fra Samsung i begge butikker) som så ud til at være OK sat op, men på væggene hang der bare den ene katastrofe efter den anden. Det virkede til, at de fleste udstillede fjernsyn delte én analog stueantenne med serielt forbundne passive fordelerbokse - og at man derudover ikke havde gjort det mindste for at indstille dem. Men da der kørte "Planet Earth" antager jeg at der er tale om en blu-ray eller dvd-kilde..

Men hvorfor indstiller butikkerne ikke deres fjernsyn? Er det for at kunderne kan skelne fjernsynene fra hinanden - så Hr. og Fru Jensen kan diskutere om de foretrækker "det lyse" eller "det mørke"? Er det for at de fjernsyn de helst vil sælge ser bedre ud (da alt omkring dem ligner lort)?

Eller er det fordi de ikke har tid/gider bruge tid på det?

Er der en fornuftig forklaring?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Eller er det fordi de ikke har tid/gider bruge tid på det?

Bingo.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 17:04
Jeg var en gang ved at sammenligne to tv, i elgiganten. I den forbindelse satte jeg dem begge i cinema mode og bladre lidt rund i indstillings menuerne. Jeg gik samtidigt frem og tilbage for at sammenligne. Jeg bliver så mødt af en sælger, der på en nedladende måde lige husker mig på at sætte indstillingerne tilbage igen. Så han ikke skal bruge hele den efterfølgende formiddag på at rette dem. Det tog mig ca 5 sek at resette billedinstillingerne. Nå men det er åbenbart meningen at de skal stå i standard.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 17:13
I hifiklubben piller jeg dog ikke ved indstillingerne, da de er sat op
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 17:16
Hvis man skal tro på dem der mener, at langt de fleste pakker deres tv ud og tager det i brug, uden nogen form for justering, er der vel en del fornuft i at butikkerne ikke kalibrerer deres tv. Ellers vil mange nok føle sig snydt; billedet er jo ringere end det de så i butikken.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Jeg var en gang ved at sammenligne to tv, i elgiganten. I den forbindelse satte jeg dem begge i cinema mode og bladre lidt rund i indstillings menuerne. Jeg gik samtidigt frem og tilbage for at sammenligne. Jeg bliver så mødt af en sælger, der på en nedladende måde lige husker mig på at sætte indstillingerne tilbage igen. Så han ikke skal bruge hele den efterfølgende formiddag på at rette dem. Det tog mig ca 5 sek at resette billedinstillingerne. Nå men det er åbenbart meningen at de skal stå i standard.

Den mest udbredte opfattelse blandt uvidende sælgere er at det der er mest fair overfor tv'ene er at lade dem alle stå i standard-indstillingerne, for så har man ikke favoriseret nogen. Det mente jeg også selv da jeg var elev i Fona. Derfor gik jeg også og nulstillede dem alle sammen, efterhånden som folk havde pillet i dem. Sådan rent teoretisk, så er tanken jo heller ikke særligt fjern, at man på denne måde lader det være op til producenten at lave en standard-indstilling der virker, og så er det dét man viser kunden. I en ideel verden ville det sådan set være en meget rimelig måde at gøre det på (bortset fra det helt grundlæggende fejlagtige i en TV-væg). Man skal også huske på at grunden til at de standard indstillinger er som de er, jo netop er FORDI det er dét der ifølge producenten virker bedst på en TV-væg (og med "virker" mener jeg "sælger bedst"). Så svaret er groteskt nok, at tv'ene er så horribelt indstillet i butikkerne, fordi det er dét der sælger flest tv. Der er bare meget stor forskel på dét der sælger flest tv, og dét der er bedst for køberen hjemme i stuen. Derfor er mange producenter da også begyndt på at have en "butiks-mode", dvs. tv'et spørger pænt når du tænder det første gang om dette tv skal stå i butikken eller i et hjem. Så får du som regel "dynamisk" indstillingen i butikken, og "standard" indstillingen i stuen. Og hvis du så af uransagelige årsager er interesseret i at tv'et skal levere en god billedkvalitet (hvem havde dog forestillet sig dét), så kan du selv få lov til at finde "film" indstillingen.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2012 kl. 20:55
En anden ting jeg har bemærket er, at flere butiker har deres tv stående på en lav platform. Det betyder at skærmen befinder sig i knæhøjde, hvilket pga synsvinklen, ikke lige frem bringer det bedste frem. Lidt ærgeligt syntes jeg.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu