recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JVC DLA-HD350
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketJVC DLA-HD350

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Oprindeligt skrevet af Hjelm Hjelm skrev:

Prøv at lægge mærke til hvad der sker med objekter rundt omkring lærredet, når der projiceres et lyst billede. Det samme lys rammer lærredet (bl.a. fra bagvæggen). Lyse vægge er særdeles destruktive for ANSI-kontrasten, uanset hvilket lærred man har. Ikke at det bliver ubrugeligt, men det kan være meget bedre. :)

Forbedringen i forhold til ikke at have konen mere er til at overse
Seriøst er det ikke noget problem med min nye JVC, og min høje lofthøjde.

Selvfølgelig vil der ske noget (det er ekstremt lidt) -  men jeg var bange for at det ville være et større problem, nu er mine vægge heller ikke hvide. Jeg har en sølvfarvet center højtaler hængende meget tæt på lærredet og var nervøs for at den ville reflektere lyset tilbage på lærredet. men det er ikke noget problem.

Det reducerer ANSI-kontrasten ekstremt meget - det er ikke ekstremt lidt, medmindre dine vægge altså er 50 meter væk. Hæng et stykke papir op ved siden af lærredet og se hvor meget lys der kommer - noget er spildlys fra projektoren, meget er reflekteret lys fra bagvæggen (og loft/gulv/sidevægge). Samme lys rammer lærredet... Det er ikke uden grund en biograf ikke har hvide vægge. :)
Nu er det jo som det er. Ellers skal vi blive skilt for at få sorte vægge. Problemet løser sig jo ligesom selv, meget lys på billedet giver meget genskin, men der har det ikke betydning.
Lidt lys (mørke scener) ikke særligt meget genskin.
Dertil kommer at alle projektorer leder lys igennem, grundet linseopbygning, også til de mørke steder på billedet, når der er meget lys på.

Jeg påpeger blot, at det har stor betydning, og bestemt også i lyse scener. I en scene med et rent hvidt billede generer det jo ikke nogen, men de er ret sjældne. Til gengæld har det stor betydning på enhver normal lys scene (i praksis sådan ca. enhver scene i en film som ikke er superdunkel) og dybden i billedet lider kraftigt. Det er bestemt ikke sådan at det ikke er værd at se på - men forbedringen ved sorte vægge/lofter/gulve er ret drastisk.
Mener ikke det ver det store problem i min stue med højt til loftet, samtidig er JVCen god til netop det.

Det er da revnende ligegyldigt hvad for en projektor det er, det drejer sig om lysreflektion, og hvide vægge=dårligere billede uanset projektor eller lærred.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 14:49
Der er jo forskel på ANSI kontrasten fra projektor til projektor. men selvfølgelig er et sort lokale bedre, men ikke muligt for mange af os. I øvrigt skulle lige præcis studietek 130 være lidt bedre end andre lærreder, da den er bedre til at reflektere lyset tilbage i samme vinkel. Dette giver færre reflektioner på vægge og loft og eliminerer lidt at den har gain 1,3.

Redigeret af SVP03 - 12-Januar-2009 kl. 14:52
SVP03
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 15:03

Der er jo forskel på ANSI kontrasten fra projektor til projektor. men selvfølgelig er et sort lokale bedre, men ikke muligt for mange af os. I øvrigt skulle lige præcis studietek 130 være lidt bedre end andre lærreder, da den er bedre til at reflektere lyset tilbage i samme vinkel. Dette giver færre reflektioner på vægge og loft og eliminerer lidt at den har gain 1,3.

Det giver ikke færre reflektioner fra bagvæggen, og der er nok meget lille forskel fra sidevæggene. ANSI-kontrasten forringes procentuelt meget mere ved en projektor med høj ANSI-kontrast. Forestil dig en projektor med der smider 1 lumen til et sort område i billedet, mens en anden med høj ANSI-kontrast smider 0,1 lumen. Fra bagvæggen reflekteres f.eks. 5 lumen til lærredet. Det giver 5,1 lumen i stedet for 0,1 for projektoren med høj ANSI-kontrast, og 6 lumen fra den der havde 1 lumen som udgangspunkt. Pludselig er ANSI-kontrasten meget tæt på hinanden på de to projektorer.

Jeg skriver ikke man ikke kan bruge projektor i et hvidt rum - jeg gør det selv, med stor fornøjelse, men det bliver meget, meget bedre i et mørkmalet rum.

Redigeret af mowa - 12-Januar-2009 kl. 15:04
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 15:12

Det giver ikke færre reflektioner fra bagvæggen, og der er nok meget lille forskel fra sidevæggene. ANSI-kontrasten forringes procentuelt meget mere ved en projektor med høj ANSI-kontrast. Forestil dig en projektor med der smider 1 lumen til et sort område i billedet, mens en anden med høj ANSI-kontrast smider 0,1 lumen. Fra bagvæggen reflekteres f.eks. 5 lumen til lærredet. Det giver 5,1 lumen i stedet for 0,1 for projektoren med høj ANSI-kontrast, og 6 lumen fra den der havde 1 lumen som udgangspunkt. Pludselig er ANSI-kontrasten meget tæt på hinanden på de to projektorer.

Jeg skriver ikke man ikke kan bruge projektor i et hvidt rum - jeg gør det selv, med stor fornøjelse, men det bliver meget, meget bedre i et mørkmalet rum.
Dertil skal så fratrækkes det dit øje kompenserer for det lyse område, prøv at stå med solen lige i hovedet og kig på noget i skyggen.
SVP03
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 15:36

Dertil skal så fratrækkes det dit øje kompenserer for det lyse område, prøv at stå med solen lige i hovedet og kig på noget i skyggen.

OK, jeg ringer til Nordisk Film og siger de lige så godt kan male væggene hvide.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 15:40

OK, jeg ringer til Nordisk Film og siger de lige så godt kan male væggene hvide.
Det er da næsten ligemeget med den projektor de har i Imperial  Det ligner noget der er løgn alligevel. Se anden tråd herom.
SVP03
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 16:54

Lidt udenfor tråden.
Nu har vi faktisk brugt projektoren meget på det sidste, faktisk flere timer hver aften,
og så kommer man hjem nu og sætter sig ned i stuen et øjeblik og kigger over på sit Pioneer, og det første man tænker er,
hold k... hvor er det et lille billede.

Dette viser som andre har skrevet når folk spørger om det skal være 37, 42 eller 50 tommer.
"Har i nogensinde hørt om nogen der syntes de har købt for stor en skærm"

SVP03
Til top
Hjelm Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-September-2008
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 17:16
Jeg syntes nu ikke at problemet er så stort - men jeg har heller ikke hvide vægge og min bagvæg er 4,5meter fra lærredet.

Man skal bare have et sort lærred man ruller ned foran bagvæggen
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 17:19

Jeg syntes nu ikke at problemet er så stort - men jeg har heller ikke hvide vægge og min bagvæg er 4,5meter fra lærredet.

Man skal bare have et sort lærred man ruller ned foran bagvæggen
Glæder mig til at se det
SVP03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 00:52

Jeg syntes nu ikke at problemet er så stort

Det er jo som med alt andet: At der findes en bedre løsning, betyder ikke at dén løsning man har er noget skrammel. Det er der vist en del brugere af dette forum der ikke helt har taget til sig. Men - det gælder også den anden vej: at dét du har er godt, betyder ikke at det ikke kunne have været bedre. Det er der cirka lige så mange brugere der også kunne have godt af at repetere for sig selv hver aften inden de går i seng...

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg syntes nu ikke at problemet er så stort

Det er jo som med alt andet: At der findes en bedre løsning, betyder ikke at dén løsning man har er noget skrammel. Det er der vist en del brugere af dette forum der ikke helt har taget til sig. Men - det gælder også den anden vej: at dét du har er godt, betyder ikke at det ikke kunne have været bedre. Det er der cirka lige så mange brugere der også kunne have godt af at repetere for sig selv hver aften inden de går i seng...

Otto, nu har du set min stue, det kan sagtens blive bedre som du skriver, men så skal jeg have et rum dedikeret til det. Jeg vil sige jeg har nået grænsen for hvad rummet kan magte i forhold til det indkøbte udstyr. Bedre ville være spild i min verden, eller sagt på en anden måde, udstyret kommer ikke til sin ret. Mangler liiiiige lidt sort stof på siderne af reolen samt lidt akustikregulering.
SVP03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2009 kl. 09:22

Otto, nu har du set min stue, det kan sagtens blive bedre som du skriver, men så skal jeg have et rum dedikeret til det.

Ja ja, jeg sagde ikke at DU kunne gøre det anderledes - så havde du fået besked på at gøre det da jeg var der  - jeg siger bare at har man muligheden, så er det en klar forbedring at have mørke vægge.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu