recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - jvc gz-mg21E - mørke optagelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketjvc gz-mg21E - mørke optagelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jborup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-December-2005
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: jvc gz-mg21E - mørke optagelse
    Sendt: 10-November-2006 kl. 17:20
Hej Forum

Jeg har været på udkig efter et videokamera med harddisk (gider ikke bånd og vd'er), og ønsker ikke at bruge en formue på det (små børn i familie - der bliver nok pillet..).

Jeg har købt et jvc gz-mg21e (for 3600 kr), og det ser ud til at virke fint. Når jeg optager på 'mellem' kvalitet, så virker billedet lidt grynet, men på den fineste kvalitet er biledet ok - så er der ca 4½ time optagelse.

Eneste problem er, når jeg optager indendøres, så virker billederne lidt/meget mørke. Nu har vi en forholdsvis mørk stue. Jeg har ikke erfaring med videooptager (hverken de nye eller de gamle - vhs osv), men kunne forestille mig, at det er et generelt problem. Er det det ??

Har optaget uden, og her er billeder ok.

Har læst at der findes kamera med 3-sencor/chips. Vil det gør en forskel ? Skal man aflevere kameraret tilbage og vente ½ års tid, til der kommer noget mere på markedet ?

Hilsen Jørn
Til top
jborup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-December-2005
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2006 kl. 14:13
Der er ikke meget gang i dette forum....

Har tænkt lidt over det.

Vil det være en bedre løsning. At købe en DV camcorder (man kan vel få nogle som er udmærket til 2000-2500). og så overspille (via digital udgang?) til en computer - eller til min kiss 558 ??

Ville det være en ok kvalitets løsning ?

Hilsen JØrn
Til top
Soda Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 11:02

Det er forskelligt fra kamera til kamera hvor lidt lys de kan nøjes med indendørs.  Det er ikke et spørsmål om HD-kamera eller DV-kamera, men om hvor stor billedchippen er. 

Nogle videokameraer har en 1/6" chip andre måske en 1/3" chip, alt andet lige burde kameraet med chippen på 1/3" være mere lysfølsom og dermed ikke kræve så meget lys indendørs.

Der er selvfølgelig andre faktorer også, f.eks hviket objektiv der sidder på kameraet, det kan være mere eller mindre lysfølsomt.

Ofte er det sådan at på dyre kameraer bruger den højere merpris ofte på større billedchips og bedre lysfølsomme  objektiver.

Men der skal mere lys til indendørs end man regner med for at få pæne stærke farver og ikke for kornede optagelser, tænd noget mere lys, helst ikke lysstofrør, og filmer du op mod et vindue som baggrund indstiller kameraet sig muligvis udfra det, så bliver vindeuet lyst og resten mørkt.

Håber det hjalp.

mvh

Søren D

 

Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 11:10

Hej.

I "gamle dage"  var man ofte nødt til at bruge en såkaldt Video-lampe, mon ikke de stadig kan fås??? Det vil jeg da tro.

Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 11:25

 

 Det skulle vel også være muligt, at indstille lukkerhastigheden, således at man ved indendørs optageler bruger en lavere hastighed. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 13:12

Oprindeligt skrevet af jborup jborup skrev:

Hej Forum

Jeg har været på udkig efter et videokamera med harddisk (gider ikke bånd og vd'er), og ønsker ikke at bruge en formue på det (små børn i familie - der bliver nok pillet..).

Jeg har købt et jvc gz-mg21e (for 3600 kr), og det ser ud til at virke fint. Når jeg optager på 'mellem' kvalitet, så virker billedet lidt grynet, men på den fineste kvalitet er biledet ok - så er der ca 4½ time optagelse.

Eneste problem er, når jeg optager indendøres, så virker billederne lidt/meget mørke. Nu har vi en forholdsvis mørk stue. Jeg har ikke erfaring med videooptager (hverken de nye eller de gamle - vhs osv), men kunne forestille mig, at det er et generelt problem. Er det det ??

Har optaget uden, og her er billeder ok.

Har læst at der findes kamera med 3-sencor/chips. Vil det gør en forskel ? Skal man aflevere kameraret tilbage og vente ½ års tid, til der kommer noget mere på markedet ?

Hilsen Jørn


Jeg ser først dit indlæg idag. Så derfor har jeg ikke svaret.

Har du prøvet at bruge videolampen på kameraet? Ellers må man sige at der skal lidt indstillinger til hvis du filmer i en mørk stue om dagen med meget lys ind af vinduerne, det er næsten en umulig opgave for sådan et kamera.

Men jeg kunne anbefale dig at kigge på en lidt større model, som hedder GZ-MG47, her får du en del mere for pengene. MG47 har en blænde på F1.2, det betyder at åbningen ude foran på kameraet er så stort at kameraet udnytter 70% af det lys der er hvor du filmer. MG21 har en blænde på F2.0 hvilket kun udnytter 30% af lyset. Det mest normale fra vores konkurrenter er F1.8, det er kun JVC der har forbedret blænden på kameraer.

Dernæst er det væsentligt om du har en fladskærm, fordi her vinder du også en del med MG47, dette kamera optager med 800.000 pixel, hvor MG21 optager som et DV-kamera med 400.000 pixel. Så her kan du også se at du får bestemt ingen fordel af at vælge et DV-kamera, hvis dit TV derhjemme er en fladskærm.

Du kan også kigge på MG67 som optager video i 1.23 millioner pixels, altså faktiskmere end din fladskærms opløsning, som tit er 1366 x 768 hvilket giver lidt over 1.0 million pixels. Derudover kan MG67 optage stillbilleder i 2 Megapixel, hvilket er nok til almindelige udprint i 10 x 15.

Håber dette har hjulpet dig, ellers så bare spørg mig enten på en PB eller her.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu