recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JVC ISF kalibreret på højde med Kuro?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JVC ISF kalibreret på højde med Kuro?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smiletime Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: JVC ISF kalibreret på højde med Kuro?
    Sendt: 14-December-2011 kl. 06:18
Jeg var til et demo arrangement med JVC projektorer, hvor de desværre kun viste X30 uden nogen ISF kalibrering og fordi begge rum havde hvide vægge og andre ulemper, så kunne det ikke betale sig at demonstere X70'eren. X30'eren havde da et flot billede, men var ikke helt tilfreds med sortniveauet, når jeg er vandt til at se film på en KRP Kuro model. Vil en X30 eller X70 kunne opnå samme sortniveau som Pioneers KRP modeller, hvis de bliver ISF kalibreret samt indretter rummet perfekt til projektor brug med mørklægningsgardiner og mørke vægge osv.?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af smiletime smiletime skrev:

Jeg var til et demo arrangement med JVC projektorer, hvor de desværre kun viste X30 uden nogen ISF kalibrering og fordi begge rum havde hvide vægge og andre ulemper, så kunne det ikke betale sig at demonstere X70'eren. X30'eren havde da et flot billede, men var ikke helt tilfreds med sortniveauet, når jeg er vandt til at se film på en KRP Kuro model. Vil en X30 eller X70 kunne opnå samme sortniveau som Pioneers KRP modeller, hvis de bliver ISF kalibreret samt indretter rummet perfekt til projektor brug med mørklægningsgardiner og mørke vægge osv.?

Både ja og nej. Sortniveauet vil bestemt være bedre i et mørkere rum. Men som udgangspunkt så flytter ISF kalibrering ikke på sortniveauet, medmindre projektoren er decideret forkert indstillet. Men i et helt mørkt rum vil du også på en Pioneer kunne se at sort ikke er _helt_ sort, men at skærmen lyser en smule. Et fladskærms-tv bør bare netop ikke sidde i et helt sort rum, der bør være lidt lys omkring billedet. Det er lidt anderledes med en projektor, og en helt sort flade vil aldrig være helt lige så sort. Sort i billedet i almindelighed, sammen med andre ting, vil jeg påstå opleves bedre på en JVC i et mørkt rum, end på et Pioneer.

Bortset fra det, så er billedkvalitet meget andet end sort-niveau. Jeg spørger _hver_ gang jeg demonstrerer projektorer for en flok (hvilket jeg har gjort ret mange gange efterhånden), om nogen i flokken mener at kvaliteten som helhed er bedre i de bedste fladskærms-tv på markedet. Jeg har til gode at nogen svarer ja. Enkelte bemærker at der er enkeltstående ting, såsom netop sortniveau eller kontrast er bedre på især Pioneer (men det har oftest været når jeg har demonstreret mindre optimale opstillinger, ikke med et kalibreret JVC med lys nok i billedet). Men som helhed, der har alle uden undtagelse svaret at ingen fladskærm kan være med. Og det mener jeg da også selv. Under JVC demo'en for nyligt (hvor jeg demonstrerede dem kalibreret, i et næsten helt mørkt rum med mørke vægge) var der flere der kommenterede at de oplevede sort som bedre end på deres Pioneer tv.

Og så yderligere en detalje: Det reelle sort-niveau er én ting, men vores oplevelse af sort er _meget_ afhængig af omstændighederne. Derfor er det faktisk ikke så væsentligt hvad der teknisk set har det bedste sort-niveau, det væsentlige er hvordan vi oplever sort-niveauet. Det mest åbenlyse eksempel ser du hvis du hænger et LCD-tv med blank skærm men uden local dimming op ved siden af et Panasonic plasma. Med meget lys i rummet har LCD tv'et klart bedre sort, med mørkt i rummet vinder plasma'en klart. Derfor er det slet ikke så, nå ja, sort/hvidt at definere det bedste sort-niveau. Jo mørkere rummet er, jo bedre er sort-niveauet fra en projektor - men samtidig stiger kravet til hvor sort det sorte skal være for at OPLEVES som sort.
Til top
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juli-2006
Point: 252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smiletime Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2011 kl. 22:32
Tak for svaret Otto. Skal helt sikkert have en JVC projektor eller i samme kvalitet, når jeg flytter til noget større
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu