recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kaab's DIY tv-møbel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kaab's DIY tv-møbel

Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2011
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 95
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kaab's DIY tv-møbel
    Sendt: 16-Februar-2012 kl. 08:53
Hejsa

Jeg har i et godt stykke tid søgt nettet tyndt for at finde et tv-møbel, som passer til mit hjem og mine behov (og konens naturligvis), men det var ikke helt så let, som jeg troede, da jeg gik ind til det. Det tætteste der kommer er UNNU 231 eller TT 55 eller de berømte cubes, men jeg synes alligevel ikke helt, at de rammer plet, og derudover er de også temmeligt dyre.

Så jeg er kommet til den erkendelse, at jeg nok ikke finder præcist det, jeg søger, og så må jeg jo selv smøge ærmerne op og bygge mit eget. Desuden vil jeg også føle en enorm tilfredsstillelse ved at bygge et møbel selv, som jeg forhåbentligt bliver glad for.

Udover en overdækket terrasse, er jeg ikke den typiske gør-det-selv mand, så det skal nok blive interessant at se, hvad der kommer ud af det. Derfor vil jeg rigtig gerne høre jeres gode råd, inden jeg giver mig i kast, og jeg har også en bunke spørgsmål, som kommer længere nede, men her er mine tanker om projektet:

Møblet er tegnet i Google Sketchup.

Set fra fronten:

Et mere fra fronten:

Og fra bagsiden:

Jeg har hentet lidt inspiration fra de to ovennævnte modeller samt fra en håndfuld andre DIY møbler, som jeg har fundet på nettet. Hvad man ikke kan se på tegningerne er, at jeg har planer om at lave stoflåger til fronten.

Nederst til venstre (set fra fronten), har jeg valgt ikke at sætte bagbeklædning på, da den plads er reserveret til min forstærker, som fylder noget mere bagtil end de andre ting. Bagbeklædningen er rykket 6,8 cm indad for at gøre plads til kabler. Jeg vil nemlig have møblet til at hænge på væggen

Dimensioner (BxDxH):
Udvendige mål: 154 x 50 x 43,8 cm 
Indvendige mål: 150 x 41,6 x 39,8 cm

Jeg forestiller mig, at der skal være 2 mm luft mellem stoflåger og skillerum, for at det kan være der. Er det helt ved siden af?

Materialet skal bestå af 20 mm MDF til top, bund og skillerum, samt 16 mm MDF til låger, hylder og bagbeklædning.

Næste skridt er at få bestilt materialer i de rigtige mål, og så ellers at tage én ting ad gangen og få det samlet.

Spørgsmål:
  1. Jeg vil bruge et push & open system til lågerne. Hvilke skabshængsler og trykmagnetlåse kan anbefales?
  2. Hvilken maling kan anbefales? Det skal ikke være mat og heller ikke højglans, men en god mellemting.
  3. Er det bedst at sprøjtemale eller at bruge rulle/pensel?
  4. Er det nøvendigt at lime samlingerne, eller er til tilstrækkeligt at bruge skruer?
  5. Er 2 mm luft mellem låger og skillevæg passende?
  6. Hvilket stof kan anbefales til lågerne? Det skal være hvid.
  7. Skal jeg få byggemarkedet, hvor jeg køber pladerne, eller en snedker til at skære dem til? Byggemarkedet er nok billigere, men giver det et godt resultat?
  8. Bør jeg sætte en blæser i, hvor forstærkeren skal stå? Bør den i så fald suge luften ud, eller skal den blæse luft ind på forstærkeren? Og hvor sidder den optimalt?
Ja... Det var en masse spørgsmål, men jeg har ikke stor erfaring med lignende projekter, og jeg vil gerne gøre det rigtigt første gang. Til gengæld kvitterer jeg med jævnlige updates og billeder, som projektet skrider frem.

Jeg håber I vil være behjælpelige med en masse gode råd og også gerne konstruktiv kritik til den tegning, jeg har lavet.

Redigeret af kaab - 16-Februar-2012 kl. 12:05
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 08:58
Du kan se, hvad jeg har gjort i min tråd:  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=66362&title=kenzos-bio-med-diy-mbel

Dog undrer det mig lidt, hvor skal du have din center.?
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 09:02
Jeg har godt set dit møbel, og det er et rigtig flot stykke arbejde, du har lavet.

Centeren skal ligge på hylden i midten. Det er et Bose Acoustimass 6 med små cube højttalere, som kun er 7,6 cm høje, og der er gjort plads til 10 cm. Så der skal centeren ligge sammen med mine fjernbetjeninger. Det var i hvert fald planen.
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af kaab kaab skrev:

Jeg har godt set dit møbel, og det er et rigtig flot stykke arbejde, du har lavet.

Centeren skal ligge på hylden i midten. Det er et Bose Acoustimass 6 med små cube højttalere, som kun er 7,6 cm høje, og der er gjort plads til 10 cm. Så der skal centeren ligge sammen med mine fjernbetjeninger. Det var i hvert fald planen.
Ahh okay, det giver mening du regner måske ikke med at du får dig en større center en dag.? 
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Ahh okay, det giver mening du regner måske ikke med at du får dig en større center en dag.? 

Det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Det kan da heller ikke udelukkes, men det ligger ikke i kortene de næste mange år i hvert fald. Der er andre projekter, der har højere prioritet, men måske skulle man tænke det ind alligevel just in case Smile

Hvor meget plads mener du, der skal laves?
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 09:24

Det havde jeg faktisk ikke tænkt på. Det kan da heller ikke udelukkes, men det ligger ikke i kortene de næste mange år i hvert fald. Der er andre projekter, der har højere prioritet, men måske skulle man tænke det ind alligevel just in case Smile

Jeg synes du skal have mellem 5-7 cm overhead på den center du ønsker at få. Da der skal være plads til at vinkle den lidt"opad".  mener min er på en 23-25 cm i højden indvendig i mit øverste rum.  Man skal altid tænke lidt længere fremad, dog har jeg også "dummet" mig lidt, dvs. jeg vil også snart have mig et andet møbel. Dog bliver det først i et andet hus / lejl.

Hvis du skal have en blæser i vil jeg forslå at du laver en lille sokkel på en 5 cm. og så skærer hul under der hvor du vil sætte forstærker. dvs. blæser blæser op under forstærker så den lettere kan komme af med varmen. Det har hjulpet en del da jeg havde min gamle Onkyo 805, som blev rigtig varm.  Jeg lavede det dog på en anden måde, som ikke gav fuld blæserstyrke. 

Redigeret af Kenzo85 - 16-Februar-2012 kl. 09:27
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 09:24
Nu er det ikke fore at være lyseslukker, men har du regnet på hvad det vil ende med at koste i materialer og maling? Derudover så bliver det vist også lidt af et tungt skrummel at skulle have op og hænge på væggen, med sådan en stak 20mm MDF.

Angående samling så prøv såvidt muligt at bruge færrest mulige skruer i overfladerne for ellers får du en masse arbejde med at skulle spartle og slibe af flere omgange.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 09:58

Jeg synes du skal have mellem 5-7 cm overhead på den center du ønsker at få. Da der skal være plads til at vinkle den lidt"opad".  mener min er på en 23-25 cm i højden indvendig i mit øverste rum.  Man skal altid tænke lidt længere fremad, dog har jeg også "dummet" mig lidt, dvs. jeg vil også snart have mig et andet møbel. Dog bliver det først i et andet hus / lejl.

Hvis du skal have en blæser i vil jeg forslå at du laver en lille sokkel på en 5 cm. og så skærer hul under der hvor du vil sætte forstærker. dvs. blæser blæser op under forstærker så den lettere kan komme af med varmen. Det har hjulpet en del da jeg havde min gamle Onkyo 805, som blev rigtig varm.  Jeg lavede det dog på en anden måde, som ikke gav fuld blæserstyrke. 

Lyder fornuftigt. Det vil jeg tage med i overvejelserne. Mange tak Smile

Har du mon nogle kommentarer til nogle af de andre spørgsmål? Du ligger jo tilsyneladende inde med masser af god viden.

Redigeret af kaab - 16-Februar-2012 kl. 10:07
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Nu er det ikke fore at være lyseslukker, men har du regnet på hvad det vil ende med at koste i materialer og maling? Derudover så bliver det vist også lidt af et tungt skrummel at skulle have op og hænge på væggen, med sådan en stak 20mm MDF.

Angående samling så prøv såvidt muligt at bruge færrest mulige skruer i overfladerne for ellers får du en masse arbejde med at skulle spartle og slibe af flere omgange.

Nu er det kun top, bund og skillevægge, der skal være 20 mm, men der er ingen tvivl om, at det bliver tungt alligevel. 

Planen er at møblet skal hænges op ved hjælp af to lægter, som er skåret igennem på skrå:

Den ene skrues fast på væggen og den anden på møblet. Jeg har set eksempler på DIY møbler, ophængt efter samme metode, som uden problemer bærer 50-60 kg. Vi har murstensvægge, så jeg regner ikke med, at det giver problemer med holdbarheden, så længe der bliver brugt de korrekte skruer og plugs. Det giver også den fordel, at det er let at hænge op, og det er en billig løsning.

Jeg har ikke dannet mig et komplet billede af de samlede udgifter, men et slag på tasken er maks. 3.000 kr. Så kommer der selvfølgelig alle de timer, jeg skal lægge i det, men det anser jeg som fornøjelse rettere end en pligt. Smile

Det med antallet af skruer, vil jeg af samme årsag også gerne minimere, så jeg ikke skal spartle og slibe alt for meget. Men på samme tid, skal det jo også kunne holde.

Redigeret af kaab - 16-Februar-2012 kl. 10:08
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 10:10
Jeg har selv bygget et møbel med stoflåger. Reelt set 3 moduler faktisk, et dobbelt og 2 enkelte.

1. Jeg vil bruge et push & open system til lågerne. Hvilke skabshængsler og trykmagnetlåse kan anbefales? Jeg købte nogle i et byggemarked, der er mange slags. Husk på om lågen skal sidde indvendig eller udvendig? Hængsler skal typisk fræses ned i lågen.
  2. Hvilken maling kan anbefales? Det skal ikke være mat og heller ikke højglans, men en god mellemting. Jeg fik en pensioneret autolakerer til at male mit. Denne opgave er uden tvivl utrolig vigtig for den endelig finish...
  3. Er det bedst at sprøjtemale eller at bruge rulle/pensel? Afhængig af hvor kræsen du er, så vil jeg mene sprøjtemaling er det rigtige.
  4. Er det nøvendigt at lime samlingerne, eller er til tilstrækkeligt at bruge skruer?Lime også
  5. Er 2 mm luft mellem låger og skillevæg passende? Ikke helt sikker på hvad du mener her? Men at få lågerne til at passe helt perfekt kræver da lidt. Jeg endte med at høvle lidt på den for at få det til at passe 100% pænt og satte så stof på til sidst. Husk at stof fylder også:=)
  6. Hvilket stof kan anbefales til lågerne? Det skal være hvid. Jeg købte hør i sort, fungerer perfekt.
  7. Skal jeg få byggemarkedet, hvor jeg køber pladerne, eller en snedker til at skære dem til? Byggemarkedet er nok billigere, men giver det et godt resultat? Jeg fik byggemarkedet til at lave grovudskæringerne for mig. Smig samlinger er klart pænest men også svære og byggemarkeder kan ikke lave dem. Så skal du evt selv fræse bagefter - heller ikke så let!
  8. Bør jeg sætte en blæser i, hvor forstærkeren skal stå? Bør den i så fald suge luften ud, eller skal den blæse luft ind på forstærkeren? Og hvor sidder den optimalt? Nu ved jeg ikke hvad du har af udstyr, men udluftning skal tages seriøst! Enten skal du stille møblet 10 cm fra bagvæg og droppe bagbeklædning eller også skal du installere blæsere. Jeg smed 4 blæsere i mit og det var slet ikke for meget. Husk at tænke på hvor den varme luft ledes hen - jeg smed den ud af bunden da møblet hængte på væggen.

Helt generelt:

* Kabler fylder mere end man tror. Du kan evt helt droppe de huller mellem sektionerne? Du kan jo bare lave skillevæggen 10cm kortere i bunden?

* Mit møbel løb op i 2500 kr for materialer og så betalte jeg ca det samme for at få det malet, så helt gratis er det ikke.

* Tag dig god tid og ikke forhast. Inden du maler så skal overfladen være PERFEKT!. Malingen kan IKKE skjule fejl, den bliver bare som et tryk ovenpå træet.

Pøj pøj med projektet!

Ser fint ud ellers:)

Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 10:16
Jeg prøver at svare på lidt af dine spørgsmål, som jeg kender noget til. 

• Jeg vil bruge et push & open system til lågerne. Hvilke skabshængsler og trykmagnetlåse kan anbefales?

• Min metode virker ok, men det kunne gøres bedre, jeg har bare ikke fantasi til det. Men den ville være fedt med f.eks. noget stof på en rulle, som man kunne trække ud foran, når der skal lukkes lidt ligesom et gardin. Jeg købte BTW mit låge stof i Stof2000 til en 160 kr. for 3 m. 

• Er det nødvendigt at lime samlingerne, eller er til tilstrækkeligt at bruge skruer?

• Mit møbel var ustabilt selv med Lim og dyvler. Det blev først rigtig stabilt da jeg fik sat nogle vinkel beslag på indersiden af møblet. Så overvej dette. 

• Er 2 mm luft mellem låger og skillevæg passende?
  • Det virker meget passende.

• Skal jeg få byggemarkedet, hvor jeg køber pladerne, eller en snedker til at skære dem til? Byggemarkedet er nok billigere, men giver det et godt resultat?

• Til de store udskæringer kan det være en fordel at få det lavet i byggemarkeder, men hvis du har en god rundsav og er god til at skære til så gør det hellere selv. Husk at medregne klingens bredde med når du skærer! 

• Bør jeg sætte en blæser i, hvor forstærkeren skal stå? Bør den i så fald suge luften ud, eller skal den blæse luft ind på forstærkeren? Og hvor sidder den optimalt?

• Som jeg beskrev tidligere.
    Se mit udstyr her:
    Min Bio-tråd!
    Til top
    db89 Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
    Sted: Fredericia, DK
    Point: 1758
    Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 10:23
    Det lyder da til at du har gjort dig en del overvejelser, så du har heldigvis ikke kun siddet og tegnet. Hvilket vægmateriale skal den hænges op i? Det er jo ret afgørende for valg af rawplugs osv.

Angående ventilation, hvis du vælger at montere blæsere så husk at montere dem så de helst følger den mest basale varmelære, det vil sige hiv kold/frisk luft ind i bunden og blæs den efterfølgende ud i toppen (det med udblæsning af luft burde stort set ske naturligt gennem stoflågerne), for varm luft vil helt naturligt bevæge sig op ad og hvis man så begynder at prøve på at suge den ud i bunden så burde der i teorien nærmest opstå noget turbulens.
    Hold jer fra simplyelectronics.net
    Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu