recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kaab's DIY tv-møbel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kaab's DIY tv-møbel

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
bird Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-December-2004
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 10:54
Lyder spændende. Da jeg sidst var i DIY-mode undersøgte jeg prisen på autolakering og det tog faktisk alt lysten fra hele projektet. Det er relativt dyrt, hvis man ikke kender nogle der kender nogle.

Ellers kan man godt male med en glans 70 maling med fin rulle. Jeg har netop lavet en højglans maling af vores badeværelseslåger og det er blevet rigtigt godt. 

Angående udskæring, så er mine erfaringer at byggemarkedet gør det fint. De er omhyggelige og de skærer præcis som du ønsker det.

Samling vil jeg anbefale dybler (staveplade), lim og formodentlig også skruer. Når underpladen skal være gennemgående, så tror jeg ikke at dybler vil holde det alene. Det giver udfordring med at lave en pæn top-plade uden synlige skruehuller. 

Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2011
Sted: Kolding
Point: 95
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jeg har selv bygget et møbel med stoflåger. Reelt set 3 moduler faktisk, et dobbelt og 2 enkelte.

1. Jeg vil bruge et push & open system til lågerne. Hvilke skabshængsler og trykmagnetlåse kan anbefales? Jeg købte nogle i et byggemarked, der er mange slags. Husk på om lågen skal sidde indvendig eller udvendig? Hængsler skal typisk fræses ned i lågen.
  2. Hvilken maling kan anbefales? Det skal ikke være mat og heller ikke højglans, men en god mellemting. Jeg fik en pensioneret autolakerer til at male mit. Denne opgave er uden tvivl utrolig vigtig for den endelig finish...
  3. Er det bedst at sprøjtemale eller at bruge rulle/pensel? Afhængig af hvor kræsen du er, så vil jeg mene sprøjtemaling er det rigtige.
  4. Er det nøvendigt at lime samlingerne, eller er til tilstrækkeligt at bruge skruer?Lime også
  5. Er 2 mm luft mellem låger og skillevæg passende? Ikke helt sikker på hvad du mener her? Men at få lågerne til at passe helt perfekt kræver da lidt. Jeg endte med at høvle lidt på den for at få det til at passe 100% pænt og satte så stof på til sidst. Husk at stof fylder også:=)
  6. Hvilket stof kan anbefales til lågerne? Det skal være hvid. Jeg købte hør i sort, fungerer perfekt.
  7. Skal jeg få byggemarkedet, hvor jeg køber pladerne, eller en snedker til at skære dem til? Byggemarkedet er nok billigere, men giver det et godt resultat? Jeg fik byggemarkedet til at lave grovudskæringerne for mig. Smig samlinger er klart pænest men også svære og byggemarkeder kan ikke lave dem. Så skal du evt selv fræse bagefter - heller ikke så let!
  8. Bør jeg sætte en blæser i, hvor forstærkeren skal stå? Bør den i så fald suge luften ud, eller skal den blæse luft ind på forstærkeren? Og hvor sidder den optimalt? Nu ved jeg ikke hvad du har af udstyr, men udluftning skal tages seriøst! Enten skal du stille møblet 10 cm fra bagvæg og droppe bagbeklædning eller også skal du installere blæsere. Jeg smed 4 blæsere i mit og det var slet ikke for meget. Husk at tænke på hvor den varme luft ledes hen - jeg smed den ud af bunden da møblet hængte på væggen.

Helt generelt:

* Kabler fylder mere end man tror. Du kan evt helt droppe de huller mellem sektionerne? Du kan jo bare lave skillevæggen 10cm kortere i bunden?

* Mit møbel løb op i 2500 kr for materialer og så betalte jeg ca det samme for at få det malet, så helt gratis er det ikke.

* Tag dig god tid og ikke forhast. Inden du maler så skal overfladen være PERFEKT!. Malingen kan IKKE skjule fejl, den bliver bare som et tryk ovenpå træet.

Pøj pøj med projektet!

Ser fint ud ellers:)

Tak for svaret Smile

Jeg går udfra, at det er det her, du mener med at lave 10 cm i bunden?

Det virker som en god idé, da det jo, som du påpeger giver langt mere plads til ledninger, strømforsyninger osv.

Jeg tror, jeg i første omgang selv vil prøve mig frem med malingen.

Kan man ikke fræse hængsler ned i lågen med et fladbor, eller er fordybningen ikke helt rund?

Jeg havde også i første omgang en idé om at lave møblet med smig ligesom Clic møblerne, men jeg er bange for, at jeg kommer til at gabe over for meget, og selvom det giver en rigtig flot detalje, kan jeg sagtens leve uden.

Hvilken type blæser skal man købe, og hvad skal man købe til, for at få sådan en til at køre. Det er også noget, jeg ikke ved ret meget om desværre.

Redigeret af kaab - 16-Februar-2012 kl. 11:11
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Det lyder da til at du har gjort dig en del overvejelser, så du har heldigvis ikke kun siddet og tegnet. Hvilket vægmateriale skal den hænges op i? Det er jo ret afgørende for valg af rawplugs osv.

Angående ventilation, hvis du vælger at montere blæsere så husk at montere dem så de helst følger den mest basale varmelære, det vil sige hiv kold/frisk luft ind i bunden og blæs den efterfølgende ud i toppen (det med udblæsning af luft burde stort set ske naturligt gennem stoflågerne), for varm luft vil helt naturligt bevæge sig op ad og hvis man så begynder at prøve på at suge den ud i bunden så burde der i teorien nærmest opstå noget turbulens.

Den skal hænges op på en murstensvæg. Forslag til plugs og skruer modtages også gerne Smile

Redigeret af kaab - 16-Februar-2012 kl. 11:11
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
bird Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-December-2004
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 11:13
Lige et off-topic spørgsmål. Hvilket program har du anvendt til tegningerne?

Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Lige et off-topic spørgsmål. Hvilket program har du anvendt til tegningerne?

Google Sketchup. Genialt program, og så er det gratis Smile
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 11:49
Jov det var lidt alla det jeg tænkte, men i grunden kan du bare undlade det hele vejen op? Så har du også lidt udluftning mellem modulerne.

Du kan sagtens bruge et bor. Jeg brugte selv diverse værktøj for at få "fræst" ud til hængsler:)

Mht blæsere.

De skal være maksimalt støjsvage. Desuden vurdér "afkobling" fra selve møblet. Mine endte med at resonere igennem møblet! Måtte efterfølgende smide nogle gummidimser ind for at afkoble. Så selvom blæserens vifte ikke i sig selv larmer, så kan den altså smide vibrationer over i møblet og pludselig fungerer møblet som en højtaler:)
Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jov det var lidt alla det jeg tænkte, men i grunden kan du bare undlade det hele vejen op? Så har du også lidt udluftning mellem modulerne.

Du kan sagtens bruge et bor. Jeg brugte selv diverse værktøj for at få "fræst" ud til hængsler:)

Mht blæsere.

De skal være maksimalt støjsvage. Desuden vurdér "afkobling" fra selve møblet. Mine endte med at resonere igennem møblet! Måtte efterfølgende smide nogle gummidimser ind for at afkoble. Så selvom blæserens vifte ikke i sig selv larmer, så kan den altså smide vibrationer over i møblet og pludselig fungerer møblet som en højtaler:)

Så tror jeg faktisk, jeg lader det være åbent hele vejen op. Det gør det nok også lettere at føre kablerne. Så det kommer til at se sådan her ud:

Det er også rettet i min første post nu.

Jeg tager også lige det med gummibeslag til blæsere med in mente. De skal i hvert fald ikke støje for meget.

Fedt med al den respons. Der er allerede dukket en del meninger op, som jeg enten ikke selv havde tænkt på, eller som gør, at jeg ændrer lidt på designet. 

Kom endelig med mere af det Smile

Redigeret af kaab - 16-Februar-2012 kl. 12:09
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 12:21
Jeg købte disse blæsere: http://www.coolerkit.dk/nb_multiframe_s_series_mf12_p__pwm_-p-1256.html

Jeg har 2 liggende, hvis det kunne være interessant. De skal dog styres via en simpel blæserstyring. Som man nogen gange får med en CPU køler. eller f.eks. http://www.coolerkit.dk/zalman___fanmate_2-p-389.html

Redigeret af Kenzo85 - 16-Februar-2012 kl. 12:23
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 12:23
.

Redigeret af Kenzo85 - 16-Februar-2012 kl. 12:23
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 12:40
Overvej at ha' løse hylder som kan flyttes op og ned aht opgradering af udstyr. 12 mm mdf er fuldt ud kraftigt nok til lågerne selvom der skæres hul til stof. Har selv ladet 5 cm stå hele vejen rundt. Og overvej at sætte glideskinner i toppen til lågerne, så de kan skubbes ind foroven. Så er de aldrig i vejen. Brug højttalerstof, som kan købes i faghandelen. Se min DIY reol på linket nederst...
Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Jeg købte disse blæsere: http://www.coolerkit.dk/nb_multiframe_s_series_mf12_p__pwm_-p-1256.html

Jeg har 2 liggende, hvis det kunne være interessant. De skal dog styres via en simpel blæserstyring. Som man nogen gange får med en CPU køler. eller f.eks. http://www.coolerkit.dk/zalman___fanmate_2-p-389.html

Det kunne jeg muligvis godt være interesseret i. Det vender jeg lige tilbage til, hvis det bliver relevant. Er det ok?

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Hvis du skal have en blæser i vil jeg forslå at du laver en lille sokkel på en 5 cm. og så skærer hul under der hvor du vil sætte forstærker. dvs. blæser blæser op under forstærker så den lettere kan komme af med varmen. Det har hjulpet en del da jeg havde min gamle Onkyo 805, som blev rigtig varm.  Jeg lavede det dog på en anden måde, som ikke gav fuld blæserstyrke.

Jeg tror ikke helt, jeg forstår hvad du mener med den sokkel. Kan du uddybe lidt med, hvordan man kan gøre?

Redigeret af kaab - 16-Februar-2012 kl. 12:56
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top
kaab Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Overvej at ha' løse hylder som kan flyttes op og ned aht opgradering af udstyr. 12 mm mdf er fuldt ud kraftigt nok til lågerne selvom der skæres hul til stof. Har selv ladet 5 cm stå hele vejen rundt. Og overvej at sætte glideskinner i toppen til lågerne, så de kan skubbes ind foroven. Så er de aldrig i vejen. Brug højttalerstof, som kan købes i faghandelen. Se min DIY reol på linket nederst...

Jeg har faktisk overvejet huller, så hylderne kan flyttes op og ned efter behag, men er det let nok at bore dem? Jeg tænker på, at de jo skal bores helt præcist, for at de passer i alle sider. De skal også bores helt lige, så de ikke bores skævt ned i pladen. 

Er det til at gøre med en almindelig boremaskine?
Samsung PS50C7705
Samsung BD-C5900
Sony STR-DB925
Bose Acoustimass 6
WDTV live HD
Logitech Harmony One
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu