recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabelføring eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabelføring eller ej?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 74
Direkte link til dette indlæg Emne: Kabelføring eller ej?
    Sendt: 11-Juni-2009 kl. 18:18

Hej Folkens

Jeg går og renoverer lidt på min gamle rønne, og forsøger efter bedste evne at være fremsynet mht stik osv... Jeg har købt mig en NAS som i første omgang kun var tiltænkt min musiksamling (Sonos-drømme ), men når jeg nu alligevel også vil ha' mig et Panasonic V10, som jo har det dersens dnla, kunne det jo være fint med lidt video også... NAS'en bliver placeret sammen med en trådløs router i et rum for sig ret langt fra tv'et... og nu kommer mit spørgsmål så omsider :-D :

Vil jeg bare være en komplet tåbe, hvis jeg undlader at trække et kabel mellem NAS og tv, eller vil jeg kunne se fx HD-film uden at gøre det?

Hvilket kabel skal det i så fald være? Kan det passe det hedder cat 6?

Eller har jeg bare ikke fattet en brik af noget som helst?

Håber nogen bærer over med min uvidenhed, og kan komme med et godt råd eller to...

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 19:21
Ja, hvis du vil streame HD-materiale skal du have kablet netværk.
Om det er Cat5e eller Cat6 gør ikke noget, begge kan køre gigabit, så du er forberedt til det.

Kan netkortet i Panasonics TV køre mere end 100 mbit?
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Zulu Zulu skrev:

Kan netkortet i Panasonics TV køre mere end 100 mbit?

Kan hans NAS aflæses med 100mbit?
Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 20:20

Altså for pokker  ... Jeg har bare al for lidt forstand på det dér teknikhejs, men prøver og prøver, så jeg har slf læst en del tråde igennem herinde, hvilket har bidraget yderligere til min forvirring. Måske burde der være en newbie/ignorant kategori også ...

Nåmen, fræse ud til tomrør kan jeg i det mindste finde ud af, og vil klø på med det... Jeg troede blot jeg var bedre sikret med cat 6 kabel end cat 5e. Men herligt for sådan noget kan jeg planke af min arbejdsgiver

Jeg har ikke sat mig ind i om Pana-tv'et kan køre mere end 100 mbit. Kræves der det for at køre HD materiale? Har også overvejet at anskaffe sådan en Popcorn Hour og så istedet vælge V10'erens lillebror, som ikke har dnla. Men dén kører vel også bedst, hvis den kommunikerer med et kabel i sig?

Den NAS jeg har stående i kassen er en QNAP TS-209 PRO II.

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af Boeniz Boeniz skrev:

Altså for pokker  ... Jeg har bare al for lidt forstand på det dér teknikhejs, men prøver og prøver, så jeg har slf læst en del tråde igennem herinde, hvilket har bidraget yderligere til min forvirring. Måske burde der være en newbie/ignorant kategori også ...

Nåmen, fræse ud til tomrør kan jeg i det mindste finde ud af, og vil klø på med det... Jeg troede blot jeg var bedre sikret med cat 6 kabel end cat 5e. Men herligt for sådan noget kan jeg planke af min arbejdsgiver

Jeg har ikke sat mig ind i om Pana-tv'et kan køre mere end 100 mbit. Kræves der det for at køre HD materiale? Har også overvejet at anskaffe sådan en Popcorn Hour og så istedet vælge V10'erens lillebror, som ikke har dnla. Men dén kører vel også bedst, hvis den kommunikerer med et kabel i sig?

Den NAS jeg har stående i kassen er en QNAP TS-209 PRO II.

Gigabit er ikke et krav for at overfører HD-materiale.
Popcorn-maskinen (PCH) streamer uden problemer HD-materiale ved 100 Mbit.
QNAP TS-209 PRO II har gigabit netværk, men det bliver så ikke aktuelt iht PCH'en, men det er rart at have når du skal overføre data fra din PC til NAS'en.
Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 20:40

Det blir' værre og værre  Jeg fornemmer at jeg også skal trække netværkskabel fra NAS til pc... Det havde jeg jo også tænkt mig at køre trådløst. Det er ikke fordi, det er uoverkommeligt nu hvor væggene står rå og loftet er pillet ned, men lidt doven er man vel altid

Forresten... Når I andre har trukket netværkskabler, har i så ladet dem ende i vægdåser som disse: http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netva erks_vaegdaase_303_da/? Og for så lige at ta' det helt ned i laveste niveau: De stik som har to udgange kræver vel to kabler??? Og hvad skulle fordelen forresten være ved det?

Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 20:59
Har aldrig trukket netværkskabel i en væg. Men det ville da være en fin finish med sådan en dåse. Ja de kræver 2 kabler medmindre du kan få plads til en hub inde i væggen og undvære halvdelen af forbindelsen :)
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 21:00
Jeg har sat dobbelt-udtag, der hvor jeg har trukket kabler.
Ja, der kræves ét kabel til hvert stik, men spørgsmålet er om du har behov for det? Hvis der er plads i røret kan du selvfølgelig ligeså godt trække begge to med det samme.
Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 21:04

Ok... tror nu heller ikke lige, jeg får brug for dobbelt kabling, men der kunne jo nemt være noget jeg har overset

Jamen, så tror jeg sågu jeg er ved at ha' nogenlunde styr på det. Havde jo ellers lige håbet på, jeg kunne slippe for mere støv

Tak for hjælpen

Redigeret af Boeniz - 11-Juni-2009 kl. 21:05
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2009 kl. 22:00
Dobbelt dåser, med blænde, og så trækker du enkelt kabel, og en snor, hvis du skulle få brug for 2 ( det kan man hurtigt ) Jeg har trukket dobbelt kabel, kan købes
hos El-montører.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2009 kl. 10:56

Hvis kablet er gratis, og du vil slutte af med en stikdåse, ville det efter min mening være fjollet ikke at trække to kabler med det samme. Det ekstra besvær her og nu er jo minimalt i forhold til kun at trække ét kabel. Og man ved jo aldrig hvad man får brug for senere.

mvh Mogens

Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2009 kl. 15:00

Nu har jeg sovet på det, og jeg tror, jeg vil gi' Jer ret. Jeg trækker 2 kabler med det samme. Som nævnt koster kablerne gratis, ligesom jeg vist også kan får elrørene til billige penge af min chef. Det eneste jeg skal betale for, er altså de dobbelte stikdåser og min egen arbejdsløn - den er til gengæld høj.

Darknzs: Du nævner dåser "med blænde". Det ved jeg så ikke lige, hvad betyder... Kan du evt uddybe det for en teknikignorant ? Jeg havde tænkt mig at investere i 3 af dem her: http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netva erks_vaegdaase/dataudtag_fuga_rj45_2stik_m_ramme_2657_da.htm l

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu