recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabelspørgsmål - kort/langt - HDMI/optisk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabelspørgsmål - kort/langt - HDMI/optisk

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Zinne Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Emne: Kabelspørgsmål - kort/langt - HDMI/optisk
    Sendt: 04-Juli-2006 kl. 11:39
Jeg er hoppet på projektorvognen (endnu ikke sat op, skal flytte først) og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med:

Rektangulær stue - 6,5 meter fra projektor til lærred/væg. Surroundreceiver er nødt til at stå placeret i samme ende som lærred - for at højtalerkablerne kan nå fronthøjtalerne. Nu er spørgsmålet så, i hvilken ende jeg skal placere min HDD recorder/DVD afspiller og Xbox. Hvis jeg placerer det i samme ende som receiveren, er jeg tvunget til at trække både et 15m. HDMI-kabel og et 15m. componentkabel til projektoren, men kan så nøjes med to korte optiske kabler til digitallyden. Placerer jeg derimod HDD og Xbox i samme ende som projektoren, kan jeg nøjes med korte HDMI- og componentkabler, men bliver så istedet nødt til at trække 2 x 15m. optiske kabler til receiveren.

Hvad vil I anbefale? Hvilket kabel gør sig bedst over lange afstande? Umiddelbart hælder jeg til 2 x 15m. optisk kabel, da det er billigere end både HDMI og component, men jeg er sgu i tvivl.

På forhånd tak for hjælpen.

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 11:46
Jeg vil nok også hælde til de optiske kabler klarer lange træk bedst.

Men har du helt skrottet et TV?
Ellers skal du vel også trække alternative kabler til det?
(og jeg går ud fra det står i samme ende som lærredet, hvis du har et TV).

Et alternativt kunne være at stille tingene halvvejs og trække 7,5m af hver type kabel.

Jeg er ikke sikker på hvor meget bedre HDMI er til lange kabeltræk end DVI, men tommelfingerreglen for DVI er vist ca 5m.

Mvh Michael


Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 12:03
Jeg har selv et 15 meter optisk kabel som fungerer glimragende. Tænk på at de fibre man trækker i jorden i dag klarer adskillige kilometre uden repeatere. Så jeg ville også sige at du skal have et kort HDMI kabel og et langt optisk.
Til top
Zinne Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 12:10
Tak for dit hurtige svar, Maggerholm.

Nej, har ikke skrottet TV'et. Løsningen bliver et 32" LCD (sandsynligvis Toshiba's 66WL Z) i køkkenet (køkken og stue går ud i et, de åh så populære "samtalekøkkener") til tekst-tv og nyhederne. Projektoren er til sport, film og lidt Xbox.

Skulle vi have et TV i stuen - f.eks. bag lærredet - skal det være stort, min. 50" for at vi kan se noget, og det vil blive alt for dyrt - derfor har vi valgt projektorløsningen (en Pana AE900, som kan stå i en reol - samme reol vil så også skulle opbevare HDD og Xbox.

Jeg hælder også selv mest til løsningen med lange optiske kabler.

Noget helt andet: Fungerer Xbox'ens trådløse kontrollere også selvom Xbox'en står placeret bagved ens siddeposition - eller skal kontrolleren pege i retning af Xbox'en - anyone?
Til top
Zinne Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Jeg har selv et 15 meter optisk kabel som fungerer glimragende. Tænk på at de fibre man trækker i jorden i dag klarer adskillige kilometre uden repeatere. Så jeg ville også sige at du skal have et kort HDMI kabel og et langt optisk.


Også tak til dig, pilehave. Dit svar dukkede op, mens jeg skrev mit sidste indlæg.

Ser ud til vi alle er enige
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 12:14
Xbox controlleren er med radio-forbindelse sp medmindre du murer den inde i en blykasse skal den nok komme til at virke 
Til top
Zinne Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Xbox controlleren er med radio-forbindelse sp medmindre du murer den inde i en blykasse skal den nok komme til at virke 


Alletiders, det er sgu gode nyheder.
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 13:22

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Xbox controlleren er med radio-forbindelse sp medmindre du murer den inde i en blykasse skal den nok komme til at virke 

Yep den bruger en properitær form for 802.11 standarden, så du kan sidestille rækkevidden med et almindeligt trådløst netværk (ca. 20 meter)

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Jeg vil nok også hælde til de optiske kabler klarer lange træk bedst.

Men har du helt skrottet et TV?
Ellers skal du vel også trække alternative kabler til det?
(og jeg går ud fra det står i samme ende som lærredet, hvis du har et TV).

Et alternativt kunne være at stille tingene halvvejs og trække 7,5m af hver type kabel.

Jeg er ikke sikker på hvor meget bedre HDMI er til lange kabeltræk end DVI, men tommelfingerreglen for DVI er vist ca 5m.

Mvh Michael


Supra Cables har lavet et HDMI kabel på 12 meter som garanteres at det virker, jeg tror man skal passe på med billige HDMI kabler, det er vist kun de tunge drenge der indtil videre har haft held med de lange løsninger.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Zinne Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af fumse fumse skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Xbox controlleren er med radio-forbindelse sp medmindre du murer den inde i en blykasse skal den nok komme til at virke 

Yep den bruger en properitær form for 802.11 standarden, så du kan sidestille rækkevidden med et almindeligt trådløst netværk (ca. 20 meter)



Tak, tak. Så en glaslåge er heller ikke nogen hindring, eller?

Mht. kabler så har jeg svært ved at finde et optisk kabel i 15m. længde, uden at det koster en halv arm. Har fundet et kabel på Ebay, men vil hellere handle i DK - butik eller internet. Kender I nogen gode steder - udover AVConnection?
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 14:55
Jeg købte netop mit kabel hos AVConnection, det der hedder
Der er mindst 1 stk. på lager og kan normalvis leveres inden for 1 arbejdsdagorder= 07-106: High-grade Optisk digital audio kabel, 5 mm., 20 meter

Jeg huskede fejl, det var 20 meter og ikke 15 som jeg skrev tidligere...der er dog ingen tvivl om at hvis du skal købe 2 af disse kabler er vi oppe i prislejet for et godt HDMI-kabel.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu