recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabinet til NAS:
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabinet til NAS:

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2569
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2011 kl. 13:56
Tak for svaret stranvasker. Hvis jeg forstår dit svar korrekt, så er Array R2 altså for larmende at have stående fremme, ellers er det selve dine diske der generer støjen og ikke kabinettet?
Fordi, hvilket kabinet skal så vælges, hvis der skal være plads til minimum 4 diske, støjsvagt og kompakt?
Har kun fundet de 3.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2011 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Tak for svaret stranvasker. Hvis jeg forstår dit svar korrekt, så er Array R2 altså for larmende at have stående fremme, ellers er det selve dine diske der generer støjen og ikke kabinettet?

Det er diskene der larmer, selve kabinettet med blæser og psu siger stortset ingenting. Diskene er nu heller ikke slemme, jeg bruger relativt nye 1,5TB og 2TB'ere, men når der sidder sådan en 4-5 stykker på stribe bliver den samlede snurren alligevel højere end jeg gider lytte til i en stille stue.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2011 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Det er diskene der larmer, selve kabinettet med blæser og psu siger stortset ingenting. Diskene er nu heller ikke slemme, jeg bruger relativt nye 1,5TB og 2TB'ere, men når der sidder sådan en 4-5 stykker på stribe bliver den samlede snurren alligevel højere end jeg gider lytte til i en stille stue.

Det plejer at have stor betydning for støjen hvordan diskene monteres.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Michaelds Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Januar-2010
Point: 154
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Oprindeligt skrevet af Michaelds Michaelds skrev:

Har selv haft Chenbro'en - det er noget værre 'braller' - som der er nævnt sidder der 2 x 70mm blæsere i, disse skiftede jeg til de eneste low-noise jeg kunne finde, og de larmede stadig OVERDREVENT meget! Og materialerne er noget værre hø, langt det meste af lavet af plastik - imod alu/metal på Fractal.

Dette solgte jeg så, og købte Fractal Design Array istedet - dette er virkelig kram for pengene. Lækre materialer, og med plads til 2 x 140mm siger det ikke en pind + der er plads til 6 diske, imod kun 4 i Chenbro'en.

Jeg vil så absolut UDEN TVIVL gå efter kabinettet fra Fractal Design.

Jeg kender kun Fractal fra omtale, og der er der mange der er glade for det. Jeg synes det virker lidt bulky though.

Jeg er  uenig i at Chenbro'ens kvalitet skulle være lousy. Jeg synes Hotswap funktionaliteten er lækker og jeg synes også det er let at arbejde med når der skal skiftes HW, meget nemmere end mange andre kabinetter til ITX. Det kan diskuteres om det er lydløst, hvilket jeg har været inde på. Undertegnede skruede ned for blæserhastigheden, hvilket gav et tilfredsstillende resultat.

Jeg synes det er lige modsat, at skifte hw i Chenbroen er fuldstændig håbløst - de forskellige dele sidder på hver sin side af mobo'et (mobo bliver monteret på en plade i midten af kabinettet). Dejligt med hot-swap, men hvor mange bruger det? Jeg brugte det ikke en eneste gang.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg har sådan et Array fra Fractal design og det er et rigtigt nydeligt kabinet der i sig selv ikke støjer. Lækker finish, stor blæser der kører langsomt, en diskramme der hviler på gummi og skruer med gummigennemføringer til de individuelle diske, der er tænkt over tingene. På minussiden jeg synes det er lidt bøvlet at fylde flere diske i, på trods af at diskene sidder i en ramme der er ret nem at tage ud. Der skal fjernes 10 eller 12 skruer for at kunne montere en disk, det er ikke så praktisk. Det er ikke noget dårligt kabinet, jeg synes bare der er en hel del skruearbejde hver gang der skal bikses med noget. Array vinder på et nydeligt design, men hånden på hjertet, efterhånden som du fylder diske i bliver du træt af at høre på den og gemmer den væk alligevel, så er det lidt ligegyldigt at den ser fancy ud.

Skruearbejdet generer mig ikke nok til at skifte kabinet, men skulle jeg starte forfra idag ville jeg nok vælge et med nemmere access til at putte diske i. På den anden side, hvis du starter med at fylde 4-5 diske i og køre raid så går der jo længe før du skal i kabinettet igen.

Som strandvasker beskriver så er det en lækker finish, men en del skruearbejde inden man kommer ned til hardwaren - men igen når alt hw først er monteret så går der typisk lang tid inden man skal ned i det igen.

Men larmende synes jeg bestemt ikke det er, mit står ovenpå TV-bordet under TV'et. Bemærker det slet ikke (kan være strandvasker ikke har skruet højt nok op ;))

Som skrevet i min sidste besked, vil jeg uden tvivl vælge Fractal Array. Grundet design, støj og den nemme montering med hw.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det plejer at have stor betydning for støjen hvordan diskene monteres.

Det er der tænkt på i Fractal Array. Man har sådan en ramme til diskene og rammen hænger på noget blygummi der dæmper vibrationer ud til kabinettet. Samtidigt følger der nogle specielle skruer med gummimuffer med til at skrue diskene fast til rammen. Alt i alt et setup hvor der er kælet for at tingene skal være lydløse.

Jeg ER sart når det kommer til støj, så det kan sagtens være at det jeg ikke er tilfreds med at høre på er fint og støjsvagt nok for andre. Min atom med 2½" disk skal jeg have øret helt hen til før jeg hører den. Min NAS med 5 stk 3½" diske røg ud i kosteskabet, larmen er ikke sindsyg men jeg kan høre det summer lidt gennem skabsdøren når jeg går forbi.

Det er altid svært med den slags, jeg sendte en Acer Revo retur fordi jeg syntes den larmede, mens andre roser dem for at være støjsvage og dejlige.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 18:25
Tak for svarene :) Jeg kan lige sige at valget er faldet på lian li kabinettet da der er plads til drev og også skulle være støjsvagt.

Næste spørgsmål er så hvilken strømforsyning skal jeg så vælge:)?
Jeg har kigget på Antec Ea 380 earthwatts 80+. Er der nogen der har erfaringer med det og mht. Støj?
Andet alternativ er ss-300 Esbjerg seasonic men er svær at skaffe.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 21:06
Du skal vælge en strømforsyning der matcher dit strømbehov - ellers er det alligevel fløjtende ligegyldigt, hvor effektiv den er...
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 22:03
Den skal bruges som NAS og skal trække 6 diske og det er det men det er ikke nemt at finde strømforsyninger der er mindre end 300w som ikke er picopsu og som er lydsvage.

Hvad havde du da i tankerne så?
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 22:11
Jeg har selv brugt en core i3, BD drev, 3 Samsung HDD, 4 gb ram (2 x 2gb) og en Cougar 400W PSU.. den er stærk nok til at trække det hele og samtidig have en fin effektivitet.. Den kostede mig 450 kroner for 1 år siden..
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 23:34

Den skal bruges som NAS og skal trække 6 diske og det er det men det er ikke nemt at finde strømforsyninger der er mindre end 300w som ikke er picopsu og som er lydsvage.
Hvad havde du da i tankerne så?
Jeg havde ikke en konkret PSU i tankerne - har ikke pt et overblik over markedet - men du kan læse om problematikken her CORRECT PSU SIZING FOR BEST ENERGY EFFICIENCY @ Silent PC Review. For ca. 3 år siden havde Seasonic nogle rigtigt gode PSU'er - det kunne jeg forestille mig stadig var tilfældet. Du kan også se nogle anbefalede PSU'er.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg havde ikke en konkret PSU i tankerne - har ikke pt et overblik over markedet - men du kan læse om problematikken her CORRECT PSU SIZING FOR BEST ENERGY EFFICIENCY @ Silent PC Review. For ca. 3 år siden havde Seasonic nogle rigtigt gode PSU'er - det kunne jeg forestille mig stadig var tilfældet. Du kan også se nogle anbefalede PSU'er.

Ifølge SPCR skulle Enermax PSU'erne have en effektivitet ved lave belastninger (som 50W) som kommer relativt tæt på PicoPSU, selv om det er en 500W PSU (og 80% effektivitet kravet skal blot gælde ved 20% som den laveste belastning).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Hanzoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2010
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2011 kl. 00:39

Tak for svarene :) Jeg kan lige sige at valget er faldet på lian li kabinettet da der er plads til drev og også skulle være støjsvagt.

Næste spørgsmål er så hvilken strømforsyning skal jeg så vælge:)?
Jeg har kigget på Antec Ea 380 earthwatts 80+. Er der nogen der har erfaringer med det og mht. Støj?
Andet alternativ er ss-300 Esbjerg seasonic men er svær at skaffe.
Har selv denne Antec PSU og har haft det i et par år efterhånden. Støj er slet ikke noget du bemærker, du skal virkelig tage øret ned til den for at du kan høre noget, har min Antec PSU siddende i en HTPC som står i et åbent tv bord, sidder 2,5-3 meter væk fra tv'et. Kan slet ikke høre den og jeg er sart omkring støj :)
Ellers kan jeg anbefale CoolerMaster Silent Pro M600, som dog er på 600W, men den siger heller ingenting.

Redigeret af Hanzoy - 26-August-2011 kl. 00:40
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu