Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
|
Sendt: 18-Februar-2008 kl. 23:36 |
Henrik det kommer vel an på kobber-kvaliteten.. altså hvor rent det er.
Kvadrat er ikke alt.
Men skadeligt? Næppe
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 00:05 |
Det er faktisk mere indviklet end som så. Der er i de dyre kabler anvendt en helt speciel form for vikling af kobberet for at give så stor overflade som muligt. Det er nemlig overfladearealet der bestemmer elektronernes frie bevægelighed og hastighed. Men selvfølgelig vil det altid være bedre med 6 mm end 1½ mm.
|
 |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:48 |
Kampus skrev:
Det er faktisk mere indviklet end som så. Der er i de dyre kabler anvendt en helt speciel form for vikling af kobberet for at give så stor overflade som muligt. Det er nemlig overfladearealet der bestemmer elektronernes frie bevægelighed og hastighed. Men selvfølgelig vil det altid være bedre med 6 mm end 1½ mm. |
Cat5 ht-kablet er forholdsvis dyrt at fremstille, men der ender man med at have en pokkers masse ledere a 0.5 mm tykkelse.
Dette giver et meget stort overfladeareal, da der vikles omkring 30 af disse ledere sammen. mener at have hørt, at det giver et tværsnitsareal på lige over 4mm2.
|
 |
SLETTET_20120103
--
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 10:51 |
Link for de interesserede:
http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/fivebraid.html
Kunne jo evt være man skulle gå sammen om en 305 meters rulle af cat5 kabel til 899 kroner?
PS: Cat5 kabel er alm. netværkskabel, så folk kan evt. bruget det til at lave forbindelse mellem router og stationær, eller lave krydskabler..
|
 |
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 13:16 |
Anima skrev:
Link for de interesserede:
http://www.mejiatryti.com/SpeakerCable/fivebraid.html
Kunne jo evt være man skulle gå sammen om en 305 meters rulle af cat5 kabel til 899 kroner?
PS: Cat5 kabel er alm. netværkskabel, så folk kan evt. bruget det til at lave forbindelse mellem router og stationær, eller lave krydskabler.. |
Jeg har prøvet både cat.5E og cat.6 der virker ikke ordentlig  Jeg har hørt bedre kabler til bare 100kr. meteren.
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
 |
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 13:17 |
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 14:36 |
Hej Christian.
Det vil jeg da gerne prøve - når jeg engang kommer på de kanter så stikker
jeg hovedet forbi med friske ører.
|
 |
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 14:57 |
Du eller andre skeptikere skal være meget velkommen
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
|
 |
SLETTET_20120103
--
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 15:03 |
|
 |
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 15:17 |
Ja massere, men da reklame ikke er tilladt så send en pm eller en mail
Redigeret af CSN Teknik - 19-Februar-2008 kl. 15:17
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
|
 |
tosa
Guld medlem
Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 16:12 |
MartinJohansen skrev:
2x2,5 kvadrat fra Harald Nyborg. Fungerer perfekt.
Jeg stiller gerne op til en blindtest mod dyrere kabler.. skal nok være neutral og ærlig. HVIS jeg kan høre forskel skal jeg nok stikke piben ind.. indtil da - dyrere kabler = fis i en hornlygte  |
Jeg tror jeg har det lidt lige som dig. Jeg har nogle billige kabler fra bauhaus (ikke de billigste, men de tykkeste af de billige - så vist nok nærmest de dyreste af de billige).
Teoretisk set bør der kun være få faktorer der spiller ind, når forskellen på højtalerkvalitet skal "måles" (det kan ikke måles, og derfor er det også svært at pege på de forskelle der er).
Jeg vil mene at materiale og tykkelse er det der har den største indflydelse på kvaliteten af et højtalerkabel. sølv er en bedre leder end kobber, og derfor bør sølv (stadig i teorien, da det ikke er noget jer har testet) være bedre til højtalerkabler end kobber. Tykkelsen, idet man leder signalet bedre igennem kablet jo tykkere det er (hvis der sidder elektrikkere eller andre hajer til denne slasg teori derude, må i gerne rette mig, hvis jeg er helt i skoven med teorien). Men der er vel også en grænse for hvor godt et lydsignal kan ledes igennem et kabel.
Jeg har som nævnt bauhaus kabel selv, til nogle i mine øjne rimeligt dyre og rimeligt gode højtalere (KEF KHT-5005.2 med en onkyo TX-SR 605 receiver). Men jeg er ret sikker på at jeg kun ville kunne høre minimal forskel (om nogen) i mit setup hvis jeg testede forskellige kabler. Forøvrigt bruger jeg også bare et ret dårligt signalkabel/subwooferkabel mellem receiver og subwoofer, da jeg ikke uknne finde dem, da jeg var ude og lede efter nogle (så jeg fik et af ham der hjalp mig med at sætte det op)
|
 |
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 19-Februar-2008 kl. 17:36 |
Det er ikke størrelsen men gørrelsen på kabler der gør en forskel  Jo renere matrialet er i kablet desto mindre modstand mm. og tilfølge en del bedre lyd  Det er en hel del forskel på de forskellige typer kabler og det er ikke altid det dyreste der er det bedste, det er kun at lytte sig frem, og husk at tilspilde det i min. 120 timer  Men det store forkromede spørgsmål er så er det krone for krone det værd, det skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men det afhænger jo af smag og pengepung. Men generalt hvis man bruger mange penge på udstyret, og har så vel også store forventninger til det, nytter det ikke noget at forbinde med dårlige lakridser Man smidder vel heller ikke Viborg dæk på en ny Mercedes
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
|
 |