recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabler i tomrør.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabler i tomrør.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Fabricius Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Emne: Kabler i tomrør.
    Sendt: 14-Marts-2006 kl. 09:53

Jeg er ved at trække netværkskabler i tomrørene i mit hus. Det går sådan set fint nok. Har købt en søgefjeder, hvilket gjorde livet en del nemmere  . Men nu til problemet: I et af rørene vil jeg MEGET gerne have BÅDE et netværkskabel og et antennekabel, men det kniber gevaldigt med pladsen . Af bar desperation overvejer jeg at smøre kablerne ind i WD40, meeeen spørgsmålet er om dét er nogen go' ide  . Er der nogen der har andre gode fifs?

M.v.h.

Henrik.

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 09:57
Opvaskemiddel har jeg hørt om...
mvh Christian
Til top
Fabricius Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 10:08

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Opvaskemiddel har jeg hørt om...

Tak for forslaget. Det er da overvejelse værd.

Det kunne selvfølgelig nok også hjælpe, hvis jeg købte noget tyndere antennekabel, men jeg vil jo nødig gå på komprimis med kvaliteten.

M.v.h.

Henrik.

Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 10:57

Hej Henrik!

Jeg ville holde mig fra oliebaserede smøremidler (f.eks. WD40), da det kan opløse eller mørne plastik på længere sigt.

Om det samme problem kan opstå med sæbe/sulfo ved jeg ikke...

Med venlig hilsen
Anders - som kun er en "lidt" misundelig, da jeg skal trække alle kabler langs panelerne

Til top
Fabricius Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af A.Morup A.Morup skrev:

Hej Henrik!

Jeg ville holde mig fra oliebaserede smøremidler (f.eks. WD40), da det kan opløse eller mørne plastik på længere sigt.

Det lyder plausibelt, og det var også derfor jeg var/er lidt ulden ved tanken om at bruge det.

Jeg fik lige en tanke: Ved siden af det tomme rør, er et almindeligt el-udtag, som jeg alligevel ikke bruger. Gad vide om man kan fjerne elledningerne (med hjælp fra en elektriker), og bruge røret til netværk i stedet?! Jeg kan bare ikke lige se om der er hul oppe fra loftet (et helvede med alt det rockwool).

M.v.h.

Henrik.

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 11:46

Hej Fabricius

Talkum eller mel sku' du' - det er i hvert fald et billigt forsøg. 

Mvh.

Til top
Fabricius Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Talkum eller mel sku' du' - det er i hvert fald et billigt forsøg. 

Mvh.

 

Ahh...endnu et godt forslag! Takker!

M.v.h.

Henrik.

Til top
DIY! Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 14:04

Hvad med at bruge silicone spray (f.eks. fra bauhaus - autoafdelingen) - det ville en elektrikker gøre.

Prøv evt at tape de 2 kabler sammen i den ende du stikker ind i røret - for det gælder naturligvis om at ledningen ikke støder imod røret's sider.

Alternativt kan man bruge 20 mm tomrør eller trække et ekstra 16 mm - men begge ting kræver naturligvis at man kan komme til at trække et nyt rør...

 

 

 



Redigeret af DIY!
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 14:33
Prøv at kontakte en elektriker, han må da have været ude for problemet..
mvh Christian
Til top
Fabricius Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af DIY! DIY! skrev:

Hvad med at bruge silicone spray (f.eks. fra bauhaus - autoafdelingen) - det ville en elektrikker gøre.

Prøv evt at tape de 2 kabler sammen i den ende du stikker ind i røret - for det gælder naturligvis om at ledningen ikke støder imod røret's sider.

Alternativt kan man bruge 20 mm tomrør eller trække et ekstra 16 mm - men begge ting kræver naturligvis at man kan komme til at trække et nyt rør...

Ahhh....silicone spray! Se nu begynder det at ligne noget!

Sidstnævnte forslag om at trække nyt rør lader sig desværre ikke lige gøre indenfor mine økonomiske rammer. Men ellers en besnærende tanke.

M.v.h.

Henrik.

Til top
Fabricius Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-December-2004
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 15:16

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Prøv at kontakte en elektriker, han må da have været ude for problemet..

Jeg havde faktisk en elektriker ude at kigge på huset. Han skulle have små 10.000 for at udføre alt arbejdet, dvs. trække 6-8 kabler, opsætte diverse udtag i væggene, samt lave kredsfelt i bryggerset. Alt udført i cat6. Det forekom mig at være lidt voldsomt, men med alt det bøvl jeg nu står med, begynder jeg da næsten at fortryde .

M.v.h.

Henrik.

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2006 kl. 17:45
De elektrikker jeg har kendt, har alle brugt sulfo, men det er år tilbage, om de benytter noget andet nu skal jeg lade være usagt.

En elektrikker tager (eller tog mere, min viden er nok et år gammel) noget mere for at arbejde med cat6 end cat5, da der er større krav til montering af cat6 stik mm.

Jeg tror ikke dit el-udtags rør ender på loftet, jeg gætter på det er en del af husets el-installation og ender i et andet el-udtag, lampe-udtag eller ved måleren.

Jeg vil mene du sagtens kan få et cat6 kabel og et alm. antenne kabel igennem dit rør, med minde det har nogle skarpe buk.
Hvis ikke, så kan du, som du selv er inde på, købe et tyndere antennekabel og så evt. sætte en antenne forstærker før kablet (så tæt på sinal kilden som muligt), så er det af mindre betydning at du taber lidt signal i kablet.

PS: Når du trækker kablerne i røret, så vær to til det, en som trækker og en som skubber - og gør det samtidig, så går det 100 gange letter !

Mvh Peter



Redigeret af Prasmus
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu