recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabler - mens vi venter på DR-MH30.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabler - mens vi venter på DR-MH30.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 07:44

Hej Kaiser! Ja, der var lige plads til en maskine mere....  Tja, DR-MH30 kan sikkert fungere som en ok DVD og CD afspiller. Men jeg tror - specielt efter at jeg faldt over XV-NA77SL - at afspillere er bedst til at afspille med, da der så er kælet for de detaljer, der har med afspilning at gøre, mens i en optager, ja der er det detaljerne til optagelse, der er kælet for. XV-NA77SL er en afspiller i absolut topkvalitet, med forgyldte stik, DVD-audio, 5.1 udgange for surround lyd osv. Og desuden er den ikke særligt dyr (ikke hos GodPris i hvert fald - 1800,- synes jeg ikke er galt for en top-afspiller).

Sååeee, deeet...

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af ksj ksj skrev:

 

For at se TV med lyd igennem Sourround forstærker.

Her kam jeg ikke få lyden igennem souround forstærker og jeg ved ikke hvordan jeg skal forbinde det så det kommer ?.

På min Denon AVR3802 kan jeg under setup-menuen fortælle hvor lydsignalet på hver enkelt enhed kommer. Valg mellem koax, lysleder og alm. analog.

Jeg ved ikke om det samme er gældende for 1604'eren?

Mvh

Splinten

Til top
Ole G Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af ksj ksj skrev:

For at se TV med lyd igennem Sourround forstærker.

Her kam jeg ikke få lyden igennem souround forstærker og jeg ved ikke hvordan jeg skal forbinde det så det kommer ?.

Et af de 2 scart stik må have output, så du skal bare bruge et kabel med scartstik i den ene ende og 2 phono stik til lyd i den anden ende. Phono stikkene tilsluttes Surround forstærkerens TV input (lyd). Når du skal høre fjernsynslyd skal du derefter bare vælge TV på Surround forstærkeren.

/Ole

 

 

Til top
Fusser Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 13:50

Hej

Mit TV er et Philips PW32 8807 med 3 scart stik. Jeg har som mange andre bestilt en JVC DR-MH30.

Mit spørsmål er, hvilket stik på TV skal jeg tilsluttet JVC'en til, for at få mest ud af funktionerne på JVC. Jeg errindre et svar fra Lars, at kun "stik 2 har noget med "easy link" funktion. Er det gennem dette, at recorderen henter opsætning fra TV eller hvad ?

Venlig hilsen

Jørgen

 

 

 

jk

SONY KDL46W4500
DENON AVR-1908
BOSE Acoustimass 10
JVC DR-MH30S
YOUSEE Samsung HDD Boks
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 14:11

Hej Fusser

Oprindeligt skrevet af Fusser Fusser skrev:

Mit TV er et Philips PW32 8807 med 3 scart stik. Jeg har som mange andre bestilt en JVC DR-MH30.

Mit spørsmål er, hvilket stik på TV skal jeg tilsluttet JVC'en til, for at få mest ud af funktionerne på JVC. Jeg errindre et svar fra Lars, at kun "stik 2 har noget med "easy link" funktion. Er det gennem dette, at recorderen henter opsætning fra TV eller hvad ?

Ja, mange TV er ikke helt forberedt til verdenen af DVD- og harddisk-optagere, og det gælder også din 8807.

Bedste signal for DVD afspilning er RGB. I så fald skal den tilsluttes SCART-1 på TV'et.

Bedste funktionalitet, fås ved at lade recorderen snakke sammen med TV'et. Så virker download af kanaler (recorderen henter automatisk kanal-indstillingerne fra TV'et) samt i det daglige kan "Direct REC" funktionen benyttes. Direct REC er en knap på fjernbetjeningen, som når den aktiveres starter en optagelse af den kanal TV'et viser. Det er sådan en slags "hov, lad mig lige optage det her" knap.

For at recorderen kan snakke med TV'et som beskrevet ovenfor, så skal det tilsluttes en SCART-indgang med EasyLink (som er Philips navn for den automatik, andre fabrikanter har andre navne for det).

På et 8807 er det kun SCART-2 som har EasyLink, men SCART-2 har ingen RGB. Så her må man ty til det næstbedste, som er S-video. Men S-video er også ganske fint, jeg tror ikke du vil bemærke nogen forskel.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Sulck Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 14:52

Til alle som overvejer at følge Thorvalds råd om et ProfiGold PGV7000 SCART-kabel og muligvis andre, hvilket jeg også overvejer (jeg er mere videofil end audioditto), vil jeg anbefale at søge til udlandet.

Eksempelvis fås dette kabel hos HiFiKlubben til 600 kr., mens det hos www.tvcables.co.uk koster 29£ inkl. fragt - godt 300 kr.

Man kan ligeledes spare ca. 100 kr. på et PGV781/782.

Så vidt jeg ved, er der ingen forskel på SCART-portene, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

En anden ting er, at jeg ser flere steder, at flade kabler er at foretrække på grund af bedre afskærmning mellem AV-signalerne. Hvordan kan det være, at de dyreste modeller alligevel er runde kabler?



Redigeret af Sulck
Daniel Rasmussen
Til top
Sulck Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 15:22

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

For at recorderen kan snakke med TV'et som beskrevet ovenfor, så skal det tilsluttes en SCART-indgang med EasyLink (...)

Jeg har lige undersøgt sagen for mit eget vedkommende, og det viser sig, at mit Sony KV-32FX68 ligeledes kun understøtter Smartlink, som Sony kalder det, på den SCART-indgang, som ikke kan føre RGB-signaler, hvilket så vidt, jeg kan forstå, må betyde, at jeg også skal investere i et S-video-kabel for at udnytte funktionerne til trods for, at jeg i første omgang kun skal have tilsluttet én ekstern enhed (DR-MH30) til TV'et (muligvis beholder jeg også min gamle VHS-maskine et stykke tid).

Eller er det slet ikke tilrådeligt at tilslutte enheden med både S-VHS og SCART samtidig? Ekspert-hjælp er meget velkomment...

Er denne konstruktion et bevidst forsøg på at pisse os brugere af, eller er der en rationel forklaring på, at producenterne bærer sig så tilsyneladende hvernedødt ad?



Redigeret af Sulck
Daniel Rasmussen
Til top
Fusser Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 15:26

Hej igen

Tak for hurtigt svar Lars

Nu er jeg forvirret og føler mig en smule dum.

Hvordan ser sådant en s-kabel ud? Er det med SCART i den ene ende(21 ben), som probbes ind i indgang 2 på TV.I den anden ende er der da 3 phone lignende stik eller kun stik, som skal bag på JVC.

Ifølge manuel fra JVC, er der 1 eller er der 3 phone stik i hver ende, som jeg derfor skal stikkes ind foran/siden på TV, hvor disse stik findes på Philipsen. Det vil ikke se fikst ud med de ledninger hængende ud fra siden eller skal jeg have en adaptor til EXT 2.

Eller skal jeg både have alm. scartkabel og S-VHS kabel?

Ifølge Philips manual er EXT2 stikket med S-VHS indgang.

Venlig hilsen

Fusser

 

 

 

 

 

jk

SONY KDL46W4500
DENON AVR-1908
BOSE Acoustimass 10
JVC DR-MH30S
YOUSEE Samsung HDD Boks
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 15:40

Oprindeligt skrevet af Sulck Sulck skrev:

Er denne konstruktion et bevidst forsøg på at pisse os brugere af, eller er der en rationel forklaring på, at producenterne bærer sig så tilsyneladende hvernedødt ad?

Jeg tror det hænger sammen med, at funktionen er opfundet dengang det kun var videomaskiner som havde brug for den. Så DVD afspilleren tilsluttes SCART-1 med RGB, og VHS videoen tilsluttes SCART-2 med composite, eller SVHS videoen tilsluttes SCART-2 med S-video.

Det har åbentbart været dyrt/besværligt at tilbyde den kommunikation på alle SCART-stik samtidig.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 15:48

Oprindeligt skrevet af Fusser Fusser skrev:

Hvordan ser sådant en s-kabel ud? Er det med SCART i den ene ende(21 ben), som probbes ind i indgang 2 på TV.I den anden ende er der da 3 phone lignende stik eller kun stik, som skal bag på JVC.

Et SCART-kabel kan overføre alle 3 typer signaler, almindelig video (composite), S-video og RGB.

Så du skal såmen blot bruge et almindeligt SCART-kabel, dog sørge for at det er en god type som er fuldt monteret og med individuel afskæmning.

Fuld monteret betyder, at alle signaler overføres begge veje, og individuel afskærmning har betydning for kvaliteten af signalerne. Det er sidstnævnte som afhælper de problemer som er beskrevet i emnet Problem med avskygning av TV bilde - GX3

  /Lars

PS. S-video kan også have separate stik, både på front og bagpå apparaterne (se eksempel) men du skal faktisk benytte SCART her, for at bruge EasyLink kommunikationen.

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Sulck Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 15:56

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Et SCART-kabel kan overføre alle 3 typer signaler, almindelig video (composite), S-video og RGB.

Så du skal såmen blot bruge et almindeligt SCART-kabel, dog sørge for at det er en god type som er fuldt monteret og med individuel afskæmning.

Nu har du også forvirret mig... Hvis man skal bruge både XX-Link og S-VHS mellem enhederne, kan man så nøjes med den ene SCART-tilslutning på TV'et, og skal denne i så fald gå til DVD-optagerens S-VHS eller SCART-indgang?

Daniel Rasmussen
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2004 kl. 16:41

Oprindeligt skrevet af Sulck Sulck skrev:

Nu har du også forvirret mig... Hvis man skal bruge både XX-Link og S-VHS mellem enhederne, kan man så nøjes med den ene SCART-tilslutning på TV'et, og skal denne i så fald gå til DVD-optagerens S-VHS eller SCART-indgang?

Et enkelt SCART-kabel imellem recorderen og TV'et.

Det skal gå fra recorderens primære SCART-udgang (SCART-1) til den SCART-indgang på TV'et som har mulighed for xx-Link (EasyLink, SmartLink, QLink).

I recorderens setup for video-out vælges S-video. I TV'ets setup for den SCART-indgang som benyttes, vælges også S-video (hvis TV'et da ikke selv kan detektere hvilket signal der kommer).

Men, der er som sagt vigtigt at det kabel som benyttes er fuldt monteret. Det med x-link er noget forholdsvis nyt, og mange scart-kabler som blev solgt op igennem 90'erne har ikke det signal med igennem. Så hvis det ikke er et nyere scart-kabel du har, så skal du måske ud og investerer i sådan et også.

Når i investerer i nye SCART kabler, så skal det både være fuldt monteret (alle signaler er med igennem - begge veje), og signalerne skal være individuelt afskærmet. Nå, det har jeg vist fået sagt mange gange i dag, men det er ret vigtigt Smile

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu