recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabler til surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabler til surround

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
D.Hansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Februar-2006
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Kabler til surround
    Sendt: 18-November-2006 kl. 12:08

Hej Hifi-eksperter,

Jeg har lige købt et surround anlæg, men kablerne som hører med er ikke lange nok. Jeg har derfor fået nogle rigtig fine kabler (2,5 mm) af min gode ven. Men kommer så til at se i manualen til anlægget, at der står:

"der bør ikke anvendes højtalerledning med en anden diameter end 0.81 mm, da det kan beskadige systemet og gøre garantien ugyldig"

Kan det virkelig passe, at det skal være kabler i 0.81 mm, og at jeg så ikke må bruge kvalitetskablerne, som jeg har fået (2,5 mm.)?

/ D. Hansen



Redigeret af D.Hansen - 18-November-2006 kl. 12:14
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 17:43

 

 Vrøvl.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
D.Hansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Februar-2006
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 18:56

Tak for dit svar!

Jeg har faktisk også noget kvalitetskabel, som er 1 mm.

Hvad vil du anbefale at jeg bruger? ... og jeg risikerer ikke, at der er for meget "knald på" så forstærkeren/kontrolenheden går i stykker?

(Det skal lige siges, at det bare er et Logitech z-5400, så der er mere tale om en kontrolenhed end en "rigtig" forstærker? ).

http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/DA,CRI D=2177,CONTENTID=10927

På forhånd tak!

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 19:15

 

 Dine kabler kan ikke være for kraftige, (inden for rimelighedens grænser), der kan jo ikke komme mere igennem end forstærkeren kan levere. Er de derimod for tynde kan du miste effekt, og dynamik.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
D.Hansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Februar-2006
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 19:29

Tak for din tilbagemelding.

Lige et sidste spørgsmål.

Skal kabel-længden på hhv. front og center - og baghøjttalere være lige lange?

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2006 kl. 19:36

 

 De skal jo ikke være længere end nødvendigt.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2006 kl. 21:28
Man kan jo godt forestille sig at impedansen i kablet er indregnet i forbindelse forstærkeren. Lad os sige at laveste impedans som udgangsforstærkeren kan tåle er 4 ohm og at de anvendte enheder til sidehøjtalerne har en endnu lavere impedans, feks 3 ohm. Sammen med det anvente kabel kan modstanden som ses af forstærkeren alligevel holdes omkrin 4 ohm. Right? Bruger man nu et kabel med en ganske lille modstand kan der altså opstå problemer.

Ja, de har nok dårlige erfaringer med dit anlæg. Regn med at det er sådan noget. Jeg tror at et anlæg som dit får hele armen hos nogen, eller hvad. Og regn også med at det netop er lavet så følsomt som muligt, så små forandringer som bedre kabler faktisk kan brænde anlægget af, de har da sikkert prøvet, måske efter adskellige afbrændte anlæg.

Har selv et 5500 anlæg.

Men eller har radiomanden jo som sædvanlig ret, gode kabler kan ikke overvuderes. De kabler der anvendes til dit anlæg er for tynde, bedre kabler forbedrer og man kan jo lige være lidt tilbageholdende med styrken. (har set anlæg der brændte af fordi impedansen var for lav - 3 forstærkere faktisk - så rigtig ud men der var et skjult impedansdyk i en højtaler - ellers gode mærker)

ken

 




Redigeret af Ken_T - 19-November-2006 kl. 21:29
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu