|
Kalibrering 52NX800? |
Besvar |
Forfatter | |
goAMinD
Super bruger Oprettet: 06-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 356 |
Emne: Kalibrering 52NX800? Sendt: 19-September-2010 kl. 21:19 |
Har rodet meget med indstillingerne for billedet på mit 52NX800, og er bestemt kommet godt afsted med det. Standard indstillingerne var alt for farvemættede og brightness/gamma/contrast skulle der også rodes med. Synes HD materiale står ekstremt flot, ingen problemer med sort og shadow detail. Dog skal det siges, at der opstår problemer med gengivelsen af mørke scener ved alm TV-film fra diverse TV-kanaler. Mørke scener i ikke alt for gode optagelser resulterer i en del "color banding" på den mørke ende af grå-skalaen. Selv på DR HD, dog en ældre film, oplever jeg dette.
Nu er der imidlertid mange der investerer i kalibrering, og jeg ved 100%, at jeg ikke kan ramme det bedste billede ved at sidde og fedte med det selv. Er der nogen herinde der har fået kalibreret deres nyere Sony? Jeg overvejer det, og vil gerne vide, hvor på en Sony skærm de typiske forbedringer ligger.
|
|
Blu-ray
Film |
|
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Sendt: 20-September-2010 kl. 10:04 |
Med en kallibrerings DVD kan man sagtens klare at få et godt billede på sit panel, det kan godt anbefales.
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
bantam
Guld medlem Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
Sendt: 20-September-2010 kl. 12:31 |
Banding og måske endda til og med problemer med farvegengivelsen i mørke scener (et grønt eller magenta/rødligt stik) kan stamme fra kildematerialet - og høj komprimering af materialet kan gøre problemerne tydeligere.
En "rigtig" kalibrering kan måske løse en del af problemet med farvestikket - og måske gøre lidt ved banding - men som du selv har bemærket, så er HD materiale ofte bedre - eller problemet er mindre synligt.
Du kan indtil videre forsøge dig frem med at stille på gamma og lys for at se, om det hjælper en smule (Sony har så vidt jeg husker også noget med en sort-indstilling, som du kan lege med).
PRøv evt. at poste dine indstillinger - måske er der nogle ting, der kan klares uden måleudstyr. Det er dog kun ved korrekt brug af ordentligt måleudstyr, at du opnår et resultat tættest muligt på korrekt farvegengivelse.
|
|
/lars
|
|
goAMinD
Super bruger Oprettet: 06-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 356 |
Sendt: 20-September-2010 kl. 18:24 |
Ok, her kommer indstillingerne: Generelle Indstillinger Avancerede Indstillinger Hvid Balance Jeg har prøvet mit bedste for, at ramme en rimelig farvebalance. Rød var ekstremt overdrevet ud af boxen. |
|
Blu-ray
Film |
|
bantam
Sendt: 20-September-2010 kl. 18:50 |
OK - her er mine tanker, og der er et par ting, der springer i øjnene - men det er ikke givet at det er forkert:
Baggrundslys ser ud til at stå ret højt - men måske er det fordi, du har meget lyse omgivelser? Man kan alt andet lige opnå bedre sortniveau ved at sænke baggrundlyset.
Farvemætning står ret lavt (jeg gætter på at 50 er default).
Hvidbalancen er modificeret på grøn gain. Det er normalt ikke "et godt tegn" - eller i hvert fald sjældent nødvendigt - og svært at sige uden måleudstyr. Umiddelbart tror jeg, at der er for lidt rød i din hvidbalance - men det kan selvfølgelig svinge fra setup til setup.
Skarphed virker ret høj (værdierne fremgår ikke af manualen) - kan nemt checkes med f.eks. DVE eller DVE HD Basics.
Om gamma står rigtigt er igen svært at sige uden målinger.
|
|
/lars
|
|
goAMinD
Sendt: 20-September-2010 kl. 22:37 |
Nå, så har jeg skruet lidt på det...
Generelle Indstillinger Avancerede Indstillinger Hvid Balance Redigeret af goAMinD - 20-September-2010 kl. 22:41 |
|
Blu-ray
Film |
|
bantam
Sendt: 20-September-2010 kl. 22:50 |
OK - godt, at du kunne bruge lidt input. Jeg kan se, at du også har ændret gamma. Gamma er sammen med LYS afgørende for gengivelse af shadow details - og de er begge meget afhængige af omgivelsernes lys. Hvis gamma'en bliver for lav, kan billedet få et "mælket" udseende (men det kan være praktisk i meget lyse omgivelser) - og hvis den bliver for høj, kan man miste shadow details (med mindre omgivelsernes lys er meget dæmpet). Her må man prøve sig frem.
Det virkeligt interessant ved gamma-indstillingen er, hvordan gamma-kurven forløber fra den mørke ende af gråtoneskalaen til den lyse ende. Den skal helst være tilnærmelsesvist flad (men det kan man kun finde ud af ved måling). Gråtoneskalaen (og det begreb dækker så over hvidbalance + gamma-forløbet eller endnu kortere: Luma-kurven) er rygraden i farvegengivelsen: Ud fra denne er vi i stand til at indstille farvemætning og farvestyrke korrekt.
|
|
/lars
|
|
goAMinD
Sendt: 20-September-2010 kl. 22:58 |
Mange tak for input Bantam, tror jeg fastlåser de settings for nu, og så må jeg se om jeg engang finder det nødvendigt med en kalibrering. Tror jeg vil finde noget test materiale, er der en "must try" test jeg kan prøve?
|
|
Blu-ray
Film |
|
goAMinD
Sendt: 21-September-2010 kl. 22:28 |
Jeg er ret sikker på problemet kun opstår ved de hårdt komprimerede og bevidst dusede/grynede udsendelser. I går skiftede jeg lidt rundt og så lidt af en ældre film med meget mørke scener og dæmpet belysning i scenerne, og der var det INTET problem i 576i. Samme med Indy 3 - ingen problemer der heller. Det må simpelthen ligge ved dårligt behandlet materiale. |
|
Blu-ray
Film |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |