|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
Jojo, du kan da sagtens loade en farveprofil på din desktop...Men hvis farveprofilen er en anden i din video renderer pga push mode....er det jo omsonst...
|
|
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|
![]() |
|
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
Det giver ift min bedste overbevisning heller ikke mening at kalibrere sin skærm med color profiles efter hvad en teenager har siddet og lavet med Gordian Knot efter han har været i biffen med sit "handycam"
![]() ![]() ![]() |
|
Mit Setup
|
![]() |
|
enand ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2006 Status: Offline Point: 819 |
![]() |
Ja, ja, programmering er ikke mit gebet - men det var nu ikke skærmen (tV'et), der skulle ha' en profil - det kan jo ikke blive bedre, hvis det er kalibreret først
Mvh. |
|
![]() |
|
![]() |
Nej, men jeg har været forkert på den mange gange....Og kan også være det her. Men Altså jeg nævnte først i tråden og i en anden tilsvarende tråd at filterkæden var afgørende for hensigtsmæsig kalibrering. Det mener jeg faktisk holder 100% specielt hvis avstråden er referenceramme(Dog ikke min, selvom det da er interessant).
Indledningen starter netop med at isolere kalibrering til den bugfest der hedder VMR9. Allerede her er vi jo trådt ind i filterkæden hvilket ikke er nogen overraskelse for mig i hvertfald, men vi er også isoleret til XP, directshow osv. For hvorfor skulle det være nødvendigt at kalibrere sin skærm ift DX9 hvis man brugte DX 10 og en anden fremviser. Du vil i øvrigt afskære dig for alle de fremragende HW features der er på moderne grafikkort når du fx afvikler HD content. I øvrigt kan mange af de nævnte kilder i tråden fremvises med både VMR, VMR9, EVR, og Overlay...På mine skærme fuldstændigt forskelligt(ikke overraskende) Men hvad er det så lige jeg kan bruge en kalibrering ift VMR9 fx til? Redigeret af Patriarken - 31-Oktober-2008 kl. 22:20 |
|
Mit Setup
|
![]() |
|
enand ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2006 Status: Offline Point: 819 |
![]() |
Jeg tror at vi er ved at have trådt tråden igennem. Jeg kan godt se din pointe, at man ikke kan skille kalibreringen af tv'et fra inputtet, og det har du muligvis ret i. Det er jo osse trådstarterens problem. Men det forhindrer jo ikke, at man prøver at tilnærme sig den bedste af alle verdener, den hvor man får kalibreret tv'et til HD color space. Så vil de der volapykting stadig være forskellige - men ikke på grund af skærmen. Den skal netop ikke kalibreres til noget bestemt input, men til korrekt gengivelse af et farverum. Og dernæst kan man begynde at fundere over, hvad man skal "medsende" af profiler eller whatever for at komme til at ligge "rigtigt" i det. Det er min forståelse af det. Det er godt nok en bestræbelse, jf. din pointe, men jeg synes den har den rigtige retning. Mvh. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Jeg blev bedt om en kommentar til tråden, selv om jeg ikke har den store ekspertise i HTPC'ere, min viden begrænser sig til billedkvalitet i almindelighed. Men ovenstående er korrekt, den bedste procedure vil være at kalibrere tv'et så det opfører sig korrekt fra en kendt, korrekt kilde, og så derefter tilpasse PC'en så den leverer signalerne sådan at de gengives korrekt på det kalibrerede display. EDIT: Dette kræver selvsagt at man har adgang til en kendt, korrekt kilde, eller ved hvordan tv'et skal sættes op for at gengive billedet korrekt. Du kan ikke bruge PC'en som kilde og så kalibrere tv'et korrekt, hvis du ikke ved om PC'en leverer billedet korrekt. På nogle punkter kan det dog godt lade sig gøre at kompensere i PC'en for fejl i tv'et og omvendt, men ikke på alle punkter - og risikoen for at det giver negative følgevirkninger at rette en fejl ved at tilføre en ny, er ret stor. Og hvis man så ikke KAN justere PC'en til at gengive billedet korrekt, så kan det være nødvendigt at kompensere i tv'et - men alt andet lige er det en fordel at have tv'et kalibreret først, og så forsøge at tilpasse PC'ens billede til dét. Der findes software der kan auto-kalibrere PC'ens signal ved hjælp af måleudstyret, der følger eksempelvis noget med til min EyeOne til dette brug. Det garanterer imidlertid ikke at den afspiller-software man bruger gengiver tingene korrekt, så det er ikke gjort med dét. Og hvordan en profil i grafikkortet påvirker farverne af ting der afspilles i forskellig software, har jeg ikke forstand på. Redigeret af AV Precision - 01-November-2008 kl. 13:07 |
|
![]() |
|
![]() |
Det var mig der bad om en kommentar. Mange tak. Nu er spørgsmålet jo så, hvordan man kommer nærmest en "kendt, korrekt kilde. Bruger I signalgeneratorer i praksis eller hvordan? Mvh. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
Det kommer jeg formentligt til på et tidspunkt, jeg venter på en model med både PAL og 1080P understøttelse (og som er til at betale, der er noget på vej jeg venter på), indtil da kører jeg normalt rundt med en kilde jeg kender, og ellers er problemet med almindelige afspillere ikke så stort i praksis, at det gør den helt store forskel. I de fleste situationer vil det have en relativt akademisk betydning i praksis. Jeg har ikke kalibreret ret mange setups hvor HTPC'ere har været involveret, men i de situationer kommer en signalgenerator absolut til at hjælpe. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |