Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 11:52 |
laurs skrev:
Hother skrev:
laurs skrev:
jeg kunne godt tænke mig at vide hvad disse just var.Var det grund just.delay, speaker level,crossover +div.bortset fra crossover kan det gøres på to måder,rigtig og forkert.der er standarder for det hele.med en DB måler og DVE dvd kan man sagtens komme i mål.crossoveren kan der med fordel eksperimenteres med,i forhold til rummets akustik/HT pladsering.hvis vi snakker rum korrektion og ht pladsering som begge er rumbetinget er det en anden snak |
Tja...jeg er ikke den rigtige til at svare på dine spørgsmål, men jeg kunne forestille mig, at Christian tog hensyn til både højtalernes placering og rummet
| det var ikke ment som et surt opstød.men det helt rigtige er at i første omgang at købe de rigtige HT til sit rum.Det har jeg efter mange penge spildt erfaret at det er det langt sværeste.Specielt SS HT.Det er ud over smag,meget væsentlig om man vælger dipole eller monopole.en monopol HT tæt på sveetspot kan være svær at få til at fungere.
så i den ønskede kalibrering bør foregå i kombination af køb i gear.
Bare min mening
|
I teorien har du naturligvis ret. Nu er det jo bare sådan for mange (incl mig selv), at jeg af økonomiske årsager ikke på noget tidspunkt har kunne købe de højtalere som jeg gerne ville have. Højtalerne er kommet lidt efter lidt, og også i takt med, at mine egne krav er steget.
Jeg er da ret sikker på, at køber man et højtaler set-up, kan man her og der sikkert få medleveret en kalibrering i den samlede pris
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 12:17 |
Lad mig lige starte med at sige at jeg taler 100% på mine egne vegne og ikke på CSN's, omend der sikkert ikke er voldsom uenighed om det jeg vil sige:
Som Hother's oplevelse viser, så kan der være MEGET dramatiske forskelle at hente på lydsiden, ved at sætte anlægget korrekt op. "Problemet" i at sælge kalibrering af udelukkende lydsiden er flere ting: For det første, det mest åbenlyse: At få folk til at forstå hvor stor forskel selv ret små fejljusteringer kan gøre for lyden. Med billed-kalibreringer er det trods alt relativt nemt at kigge på billedet før og efter, eller kigge på screenshots, og se at der er forskel. Det er knapt så nemt at lave sådan en demo med et lyd-system, for ret få forstærkere har forskellige memories, og hvis der er flyttet rundt på f.eks. subwooferen, er det ikke så ligetil. Derudover kan man komme ud for at højttalernes placering er 100% fastlåst af indretningen, og så er det svært at gøre ret meget ved det hvis subwooferen står helt forkert placeret, eller baghøjttalerne er placeret dumt.
Derudover, så er der diskussionen om hvad man skal tage for sådan en opsætning. Når man ved hvad man laver, så tager det ikke ret mange minutter at udføre, og dét der tager længst tid vil således være at nå frem til kunden... Derfor gør jeg det som regel også kun i forbindelse med billed-kalibrering, jeg føler det vil være svært at tage f.eks. 1500,- inkl. kørsel, for hvad der i praksis er 15 minutters arbejde. Og det er jo egentlig lidt synd, for man må sige at der er RIGTIGT mange mennesker derude der godt kunne have glæde af det.
Så kunne man gå den mere videnskabelige rute med audio, som vi gør det med video, og lave målinger af frekvensgang, efterklang osv i rummet, men det er bare ofte overkill i forhold til folks muligheder/vilje til at ændre på rummets akustik, så derfor vil man sjældent få noget væsentligt ud af det i forhold til at foretage den "almindelige" indstilling, så i mine øjne vil det give præg af at man gør det avanceret udelukkende for at have en undskyldning for at tage penge for det...
Dét jeg vil sige er, at hvis man ikke har prøvet at have en lydmåler på, og ikke føler sig stærk i delefrekvenser, small/large osv, så kan en på overfladen ganske simpel justering af anlægget gøre _afgørende_ forskel, netop som Hother har oplevet - vel at mærke også selv om man har kørt auto-opsætningen. Auto-opsætningen virker nogle gange fornuftigt, andre gange (især hvis man har reol-højttalere tæt på bagvæggen) kan der ske mystiske ting ved at bruge auto-equalizeren. Derfor vil jeg kalde auto-opsætningen en nødløsning der er bedre end ikke at gøre noget, men det bedste er at få en erfaren person til at foretage opsætningen.
Tommelfingerreglen er: Hvis man er i tvivl om hvorvidt éns anlæg er rigtigt indstillet, så kan man være 99,9% sikker på at det ikke er det.
|
 |
laurs
Bruger
Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 54
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 12:37 |
autokalibrering ,room EQ er i min verden noget man skal prøve at undgå.det eneste jeg har hørt som fungerede rigtig godt er meridian og lexicon.jeg syntes at dynamikken dør når man bruger EQ.
men hvis man har et lorte rum er det selfølgelig et kompromi
|
Benq w5000,stewart firehawk 92"tabtension,M&K 750/55 tripole.velodyne DD12,Primare spa 21,primare dvd 26,dvdo vp 50, samsung 1400
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 13:32 |
AV Precision skrev:
Dét jeg vil sige er, at hvis man ikke har prøvet at have en lydmåler på, og ikke føler sig stærk i delefrekvenser, small/large osv, så kan en på overfladen ganske simpel justering af anlægget gøre _afgørende_ forskel, netop som Hother har oplevet - vel at mærke også selv om man har kørt auto-opsætningen. Auto-opsætningen virker nogle gange fornuftigt, andre gange (især hvis man har reol-højttalere tæt på bagvæggen) kan der ske mystiske ting ved at bruge auto-equalizeren. Derfor vil jeg kalde auto-opsætningen en nødløsning der er bedre end ikke at gøre noget, men det bedste er at få en erfaren person til at foretage opsætningen.
|
Det er også vigtigt at folk forstår, hvordan deres højtalere skal/bør placeres. Jeg har set eksempler på, hvor folk har sat en basrefleks helt ind til væggen og dermed lukket af for den. Det vidner om, at enheden i sig selv har de ikke helt sat sig ind i overhovedet.
Men generelt for lyd er det svært, meget svært at gøre noget, for som du selv er inde på, så er placering oftest alt for låst, og det er en af ekstrem vigtig betydning for resultatet, næsten den vigtigeste del.
|
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 13:45 |
Kandersen skrev:
AV Precision skrev:
|
Det er også vigtigt at folk forstår, hvordan deres højtalere skal/bør placeres. Jeg har set eksempler på, hvor folk har sat en basrefleks helt ind til væggen og dermed lukket af for den. Det vidner om, at enheden i sig selv har de ikke helt sat sig ind i overhovedet.
Men generelt for lyd er det svært, meget svært at gøre noget, for som du selv er inde på, så er placering oftest alt for låst, og det er en af ekstrem vigtig betydning for resultatet, næsten den vigtigeste del.
|
Ja, og så må jeg jo erkende, at mit set-up er en god blandet landhandel af højtalere, og en låst placering. Alligevel var resultatet forbløffende. Har dog fundet ud af at min centerhøjtaler er det svageste led i den blandende landhandel
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
laurs
Bruger
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 14:04 |
Hother skrev:
Kandersen skrev:
AV Precision skrev:
|
|
Ja, og så må jeg jo erkende, at mit set-up er en god blandet landhandel af højtalere, og en låst placering. Alligevel var resultatet forbløffende. Har dog fundet ud af at min centerhøjtaler er det svageste led i den blandende landhandel |
det er samtidig også den vigtigste.da det er den ht der gengiver det meste af lyden fra film.Ud over det er også meget vigtig at den matcher fronterne
|
Benq w5000,stewart firehawk 92"tabtension,M&K 750/55 tripole.velodyne DD12,Primare spa 21,primare dvd 26,dvdo vp 50, samsung 1400
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 14:05 |
laurs skrev:
Hother skrev:
Kandersen skrev:
AV Precision skrev:
|
|
Ja, og så må jeg jo erkende, at mit set-up er en god blandet landhandel af højtalere, og en låst placering. Alligevel var resultatet forbløffende. Har dog fundet ud af at min centerhøjtaler er det svageste led i den blandende landhandel
| det er samtidig også den vigtigste.da det er den ht der gengiver det meste af lyden fra film.Ud over det er også meget vigtig at den matcher fronterne |
Tell me about, det kommer nu fuldt til udtryk
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 14:17 |
Hother skrev:
|
Det gør skam ikke noget det er blandede, faktisk kan det oftest være en fordel, hvis man f.eks ønsker rigtig gode stereo højtalere (front) og samtidig god surround lyd. Det er ikke alle "samlet" højtaler sæt, som gør det specielt godt.
Center højtaleren er en rimelig vigtig faktor, når det kommer til surround. Den kan næsten ikke blive for god. Om den matcher front eller ej er ligegyldigt, den skal bare en meget præcis og åben lyd og have en god konstruktion som gør det muligt at placer den mest korrekt (lige oppe over eller lige neden under displayet/tvét).
|
|
 |
laurs
Bruger
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 14:26 |
Kandersen skrev:
Hother skrev:
|
Det gør skam ikke noget det er blandede, faktisk kan det oftest være en fordel, hvis man f.eks ønsker rigtig gode stereo højtalere (front) og samtidig god surround lyd. Det er ikke alle "samlet" højtaler sæt, som gør det specielt godt.
Center højtaleren er en rimelig vigtig faktor, når det kommer til surround. Den kan næsten ikke blive for god. Om den matcher front eller ej er ligegyldigt, den skal bare en meget præcis og åben lyd og have en god konstruktion som gør det muligt at placer den mest korrekt (lige oppe over eller lige neden under displayet/tvét).
|
det vil jeg sige er ukorrekt.i et surround system er det vigtig at lyden ikke ændre karakter ved eks panoreringer.ingen Ht i et ss system skal gøre opmærksom på sig selv.
Redigeret af laurs - 25-September-2008 kl. 14:27
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 14:38 |
laurs - det er som sådan rigtigt nok. Men fordi der er så mange flere lyde i centerhøjtaleren og fordi præcisionen og effekten er af en så vigtig grad ved f.eks tale, så er det en uhyre vigtig højtaler for en korrekt oplevelse af filmen. Jeg vil på ingen som helst måde anfægte at alle tre er vigtige, men hvis man går på kompromis med en centerhøjtaler, så får man en så dårlig lyd som ikke er til at holde ud af høre på, hvorimod man nemmere kan slippe afsted med at gå på kompromis med fronterne.
|
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 14:39 |
Hother skrev:
Faktisk var min lyd oplevelse før og efter "kalibreringen" af mit lille surround anlæg større, end oplevelsen jeg fik efter ISF kalibreringen mit TV - og det siger ikke så lidt!
|
Uh hvor skønt Hother, at du har fået en god lyd også. Jeg er begyndt at nyde mine gamle CDer igen efter Christian havde været på besøg. Og for at overbevise mig selv om at det lyder bedre nu, kan jeg bare skifte over til "Direct" eller "Pure Audio", så lyder bassen bare mere mudret og diskanten mere skarp.
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
|
Sendt: 25-September-2008 kl. 15:33 |
Kandersen skrev:
laurs - det er som sådan rigtigt nok. Men fordi der er så mange flere lyde i centerhøjtaleren og fordi præcisionen og effekten er af en så vigtig grad ved f.eks tale, så er det en uhyre vigtig højtaler for en korrekt oplevelse af filmen. Jeg vil på ingen som helst måde anfægte at alle tre er vigtige, men hvis man går på kompromis med en centerhøjtaler, så får man en så dårlig lyd som ikke er til at holde ud af høre på, hvorimod man nemmere kan slippe afsted med at gå på kompromis med fronterne.
|
Ahhh...så ringe er min centerhøjtaler nu heller ikke, altså at den ikke er til at holde ud at høre på. Men falder igennem i forhold til mine Elac, det gør den
|
|
 |