recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af Pioneer LX-5090H
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering af Pioneer LX-5090H

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
LarsVinter Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Men forskellen på SD og HD farvegengivelse er andet end
farverummet, rec.601 og 709 angiver derudover også
såkaldt farvedekodning, som kort sagt har betydning for
lysstyrken for den enkelte farve. Her vil tv'et benytte
rec.709 farvedekodning når den modtager HD signaler, og
derfor er det op til kilderne at konvertere rec.601 til
709 korrekt. Derfor vil man altså kort sagt kalibrere til
rec.709 én gang for alle. Nærmere kommer du det ikke,
hverken på dette tv eller noget andet fladskærms-tv der
er på markedet p.t.

Nu kan det være, at jeg lidt blander nogle begreber
sammen, men jeg forsøger at lære: Jeg forstår det du
skriver her - og det giver mening. Men jeg har dog også
læst et sted på nettet (mener det var wiki eller avs), at
de fleste film (også Blu-Ray) bliver mastered af folk,
der ser på SMPTE-C kalibrerede displays (i USA). Giver
dette så ikke en skævhed i forhold til at kalibrere efter
rec 709?

Kan du evt. henvise til noget litteratur man kan læse om
farverum, farvedekodning osv., der er til at gå til for
en interesseret nybegynder? Jeg har søgt - og fundet
meget - på nettet, men det er ikke helt let at læse sig
igennem et dokument, hvor man må lave et wiki-opslag på
hvert tredje ord... :-)

Lars
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 22:23

Oprindeligt skrevet af LarsVinter LarsVinter skrev:

Nu kan det være, at jeg lidt blander nogle begreber
sammen, men jeg forsøger at lære: Jeg forstår det du
skriver her - og det giver mening. Men jeg har dog også
læst et sted på nettet (mener det var wiki eller avs), at
de fleste film (også Blu-Ray) bliver mastered af folk,
der ser på SMPTE-C kalibrerede displays (i USA). Giver
dette så ikke en skævhed i forhold til at kalibrere efter
rec 709?

Jo, det gør det. Dét jeg siger er at dén skævhed er et ret overkommeligt issue, da det ikke er voldsomt synligt, og under alle omstændigheder ikke noget du reelt kan kalibrere for på en Pioneer skærm, eller for så vidt nogen anden fladskærm jeg kender, uden at du tilfører nye og værre problematikker. Så i praksis bør du affinde dig med at dette specifikke punkt ikke kan blive 110% perfekt. Det næste problem er jo at selv hvis du havde to settings, hvordan skulle du så vide hvilken af dem du skal bruge?

Oprindeligt skrevet af LarsVinter LarsVinter skrev:

Kan du evt. henvise til noget litteratur man kan læse om
farverum, farvedekodning osv., der er til at gå til for
en interesseret nybegynder? Jeg har søgt - og fundet
meget - på nettet, men det er ikke helt let at læse sig
igennem et dokument, hvor man må lave et wiki-opslag på
hvert tredje ord... :-)
Lars

Jeg tror desværre ikke rigtigt det kan lade sig gøre at lave det både korrekt og dybdegående, og samtidig letforståeligt... Der er en grund til at det kræver erfaring at kalibrere, hvilket de fleste der kaster sig ud i det også meget hurtigt finder ud af. Man kan ikke bare lære og forstå alt dette her på et par dage. Det kræver noget baggrundsviden at forstå de enkelte detaljer, og man kan ikke bare springe direkte til det "sjove". Du er nødt til at lære at gange og dividere, før du lærer om kvadratrødder.

Den bedste anbefaling jeg kan give dig er at læse de forskellige sticky's på AVSforum, igen og igen til du fatter det. Mange af disse ting - inkl. f.eks. farverum og farvedekodning og hvordan de hænger sammen - forstod jeg først til bunds da jeg havde haft professionelle kurser i det 3-4 gange, læst de samme artikler flere gange hver, og prøvet tingene i praksis. Eksempelvis distinktionen mellem forskellen på rec.601 vs rec.709 farvedekodning, og forskellen på SMPTE-C og rec.709 primaries - det gik op for mig som et lys da Joe Kane forklarede det for mig - tredje gang...  (og da havde jeg været på ISF kursus i forvejen). Belønningen er at når man først har fattet det, så er det i virkeligheden slet ikke så kompliceret, pudsigt nok...

Hvis jeg må være lidt grov, så er folks største problem faktisk at lære kompromissets kunst. Jo mere man læser om f.eks. forskellen på SMPTE-C og Rec.709 uden at se det i virkeligheden, jo større et issue bliver det oppe i éns hoved. Men når man så arbejder med det i praksis, så finder man ud af to ting: For det første at det som sagt slet ikke er så stort et problem, det er bare et issue der er det næste i rækken for nogle få mennesker der allerede har perfektioneret alt andet, for det andet finder man ud af at det oftest er overflødigt at bekymre sig om fordi man alligevel ikke kan gøre noget ved det i praksis.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 22:35

Jeg formoder iøvrigt at det er dén her tråd du har været i gang med:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=852536

Det er den bedste forklaring jeg har set endnu, så hvis du ikke forstår det hele - I won't blame you! - så er der kun én ting at gøre, læs op på de ting du ikke forstår, og start forfra. Når du har forstået alt hvad der står i dén tråd, så har du bestået teoriprøven

Det vigtigste er som sagt hele tiden at have i baghovedet at dette er teorien, og at du i praksis groft sagt altid vil skulle indgå kompromisser i forhold til dette. Selv den liste der er i tråden over displays med fuld CMS, beskriver blot displays der har justeringsmulighederne, ikke nødvendigvis displays der kan justeres perfekt i alle henseender.

Bemærk at Pioneer ikke er på listen, deres CMS system er ikke komplet, skærmene er bare lavet sådan at du kan komme ret tæt på et korrekt resultat uden. Her er det vigtigt at man ikke bliver så forhippet på at lege med CMS, at man vælger en dårlig skærm med CMS, frem for en god skærm uden. Eller, hvilket absolut også findes, en skærm med en dårlig CMS.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu