Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
rigo
Guld medlem
Oprettet: 25-December-2006
Sted: Slangerup, DK
Status: Offline
Point: 763
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 23:07 |
Er nød til at læse den f....... manual FØR jeg poster. Jeg har HDMI/DVI derfor er den der naturligvis ikke. 
|
 |
Bridge
Super bruger
Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 430
|
Sendt: 29-Juni-2007 kl. 23:21 |
spawn skrev:
Hvilken kilde bruger du ?
Jeg gætter på analog tv for der er kun grums på analogt signal - det løser du enten ved at forbedre dine analoge signal forhold væsentligt - eller endnu bedre ved at bruge en digital signal kilde - som desuden giver ægte 16:9 så du får alt billedinformationen med og dermed skarpere billede (uden grums). Når du modtager 16:9 udsendelser analogt fra de 3 danske kanaler der sender 16:9 (DR1, DR2 og TV2) så modtager du ikke et ægte 16:9 signal men et 16:9 billede pakket ind i en 4:3 boks - også kaldet 4:3 letterbox format - med sorte bjælker uden billedinformation både i siderne, og i top/bund. TV'et laver så et Zoom på det lille billede i midten så det fylder hele skærmen, men opløsningen er lavere end den skal være og billedet bliver mere utydeligt, mindre skarpt. Ligesom når man laver digital Zoom på et billede taget med ens kamera.
Her er en illustration af forskellen i billedinformation så du kan se hvor meget du mister:

mht. farverne - er du vant til at kigge på LCD som har kunstige pangfarver ? hvis ja kan plasmaen med sine lidt mere afdæmpede men mere korrekte farver godt virke lidt matte i starten - det vænner du dig til.
Men ellers så husk at i et lyst lokale kommer plasmaen ikke rigtigt til sin ret grundet forholdsvis lav lysstyrke i Plasmaen - der skal helst være lidt mørkt i rummet, træk evt. gardinerne for hvis der kommer meget lys ind af vinduer o.lign.
Iøvrigt gælder samme anbefaling som ovenfor mht. farver og kontrast - digital kilde fremfor analog kilde for at få bedre billede.
mht. indstillinger skal du bruge indstillinger som disse om aftenen når rummet er tilstrækkeligt "mørkelagt"

om dagen hvor der er lyst i rummet vælger du billedindstilling normal - men bruger ellers de samme indstillinger.
Som du kan se i billedet, er alle filtre slået fra - det er med vilje da de kun laver ulykker. Støjreduktionsfiltre kan fjerne lidt støj i billedet, men fjerner samtidig også detaljer, og giver uønskede påvirkninger på billeder med hurtig bevægelse, eks. fodbold eller hurtige panoreringer som kan få lidt slør når støjfiltrene skal arbejde. Så de skal helst undgåes - har man problemer er det bedre at forbedre kilden der skaber problemerne, end forsøge at korrigere for kildeproblemer med diverse filtre.
Bemærk også at skarphed er skruet ned til 1 klik fra bunden - sæt den ikke højere end 1 til maks 2 klik fra bunden - hvis du sætter den højere tilfører du kunstig kantforstærkning som måske ligner skarphed lidt, men ikke er det, istedet får du også mere støj i billedet så det rent faktisk ser mere grumset og mindre skarpt ud. Prøv istedet at holden skarpheden nede, så vil du hurtigt opdage at det rent faktisk er skarpere og mindre støjfyldt når skarphed står korrekt.
Undgå også ALTID at bruge den billedindstilling der hedder Dynamisk - den giver et helt forkert billede.
De første 200 timer (indkøringsperioden) må du helst ikke skrue mere op for kontrast og lysstyrke end de ca. 40% der er anbefalet ovenfor - og i samme periode skal du også være lidt forsigtig med at lade statiske billeder stå på skærmen i længere tid for at undgår retention/burn-in
Efter ca. 200 timers brug, er indkøringsperioden slut og du behøver ikke længere være ligeså forsigtig, men en smule almindelig omtanke er alligevel altid tilrådeligt. Det er ikke smart at pause en computerdesktop på skærmen i mange timer. Efter indkøringsperioden kan du også uden risiko øge kontrast og lys lidt til omkring 50% hvis du syntes det er nødvendigt.
Du vil også opleve at billedet under de 200 timers indkøringsperiode, bliver bedre og bedre, det er ligesom gascellerne lige skal motioneres/masseres når de er nye (ligesom membranen i en ny højttaler) før den yder sit optimale.
Tillykke med din nye skærm

|
Hvis det er så simpelt at sætte sin pana korrekt op, er det så stadig en god ide at få den ISF kalibreret hos AV precision. Jeg synes at have læst, at det foregår ved at pille i fabriks indstillingerne. Hvordan foregår dette?
Bruges der blot en "digital video essentials dvd" eller en såkaldt Spyder ?
|
Pioneer 5090 KURO | Pana BD-30 BLU-RAY | Pana EH-65 HDD Recorder | Pioneer DVR LX61D HDD Recorder | Samsung HD box uden HDD, og med HDD
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 30-Juni-2007 kl. 12:36 |
Bridge skrev:
Hvis det er så simpelt at sætte sin pana korrekt op, er det så stadig en god ide at få den ISF kalibreret hos AV precision. Jeg synes at have læst, at det foregår ved at pille i fabriks indstillingerne. Hvordan foregår dette?
Bruges der blot en "digital video essentials dvd" eller en såkaldt Spyder ?
|
Essensen i en kalibrering er gråskala. Det kan du på en Pana kun gøre i service-menuen, og kun ved hælp af en farvesensor (jeg bruger en GretagMacBeth Eyeone, som er bedre end en Spyder).
|
 |
rigo
Guld medlem
|
Sendt: 30-Juni-2007 kl. 15:38 |
Dvs. du går i service menuen. Har en pc med GretaMacBeth installeret og bruger så deres Eyeone?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 30-Juni-2007 kl. 16:16 |
rigo skrev:
Dvs. du går i service menuen. Har en pc med GretaMacBeth installeret og bruger så deres Eyeone? |
I kombination med eksternt software, ja.
|
 |
rigo
Guld medlem
|
Sendt: 30-Juni-2007 kl. 17:29 |
Er get GretaMcbeth's egen software?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 30-Juni-2007 kl. 18:16 |
rigo skrev:
Er get GretaMcbeth's egen software? |
Nej, jeg bruger dels Colorfacts, dels (i stigende grad) Accucal DCS, der er designet specifikt til denne sensor.
|
 |
hyldig87
Super bruger
Oprettet: 01-April-2007
Point: 473
|
Sendt: 30-Juni-2007 kl. 19:53 |
Otto, har du erfaringer med indstilling af overscan på Px70?
Ved hvordan man indstiller det i service menu'en, og ved os hvordan man får det til at se godt ud, uden at der kommer underscan. Der er nemlig så meget overscan når jeg sætter min computer til med DVI-HDMI at det er ubrugeligt...
Det var mere om du vidste noget om det kan være skadeligt for TV'et på nogen måde?
Redigeret af hyldig87 - 30-Juni-2007 kl. 20:00
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 30-Juni-2007 kl. 20:05 |
hyldig87 skrev:
Otto, har du erfaringer med indstilling af overscan på Px70? |
Det kan man ikke.
hyldig87 skrev:
Ved hvordan man indstiller det i service menu'en, og ved os hvordan man får det til at se godt ud, uden at der kommer underscan. |
Jeg yder af princip ikke support på service-menuer.
hyldig87 skrev:
Der er nemlig så meget overscan når jeg sætter min computer til med DVI-HDMI at det er ubrugeligt... |
Sådan er tv'et konstrueret. Brug VGA i stedet, det giver bedre billede på dét tv.
hyldig87 skrev:
Det var mere om du vidste noget om det kan være skadeligt for TV'et på nogen måde?
|
Jeg kan af egen bitter erfaring (også kaldet lærepenge, når man lever af det) sige så meget at det er en meget dårlig idé at pille ved ting i service-menuer, som man ikke har 100% styr på følgerne af - ikke mindst på Panasonic TV.
|
 |
rigo
Guld medlem
|
Sendt: 03-Juli-2007 kl. 16:33 |
Kan kalibreringen først fortages efter de 200 timer?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 05-Juli-2007 kl. 00:26 |
AV Precision skrev:
hyldig87 skrev:
Otto, har du erfaringer med indstilling af overscan på Px70? |
Det kan man ikke. |
Rettelse: Man kan justere overscan en smule, men ikke derved opnå 1:1 mapping (som jeg formodede var grundlaget for spørgsmålet?)
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 05-Juli-2007 kl. 00:28 |
rigo skrev:
Kan kalibreringen først fortages efter de 200 timer? |
Jeg ved ikke rigtigt hvor de 200 timer pludselig kommer fra (nogen har sikkert skrevet det i et forum engang...). Normal konsensus i branchen er at et plasma-tv er "kørt til" ved omkring 100 timer, jeg tror de 200 timer er nævnt som "livrem og seler". Jeg ville i hvert fald ikke have noget problem med at kalibrere på et tv der har kørt 100 timer, og da slet ikke hvis en større del af det har været med burn-in DVD'en (der slider hårdere på tv'et, og dermed forkorter indkøringsperioden).
|
 |