Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
hellbanker
Bruger
Oprettet: 18-Marts-2011
Sted: Køge
Status: Offline
Point: 71
|
Emne: kalibrering af sanyo Plv-Z800 Sendt: 13-April-2011 kl. 19:00 |
Hej Jeg har investeret i en sanyo Plv-Z800 og jeg synes den står godt, men sort niveauet er ikke videre fantastisk. Derfor ville jeg høre om nogen her kan give mig lidt input på hvad og hvordan jeg kan få et bedre billede end nu. En foreslog en måler Eye One og så køre noget software for at få bedre billed, men det krævede nogle indstillinger på projektoren jeg ikke tror jeg har. Nogen der kan hjælpe? Al hjælp og info tages imod med stor tak
|
|
hjernemadsen
Super bruger
Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 267
|
Sendt: 13-April-2011 kl. 23:40 |
Du skriver ikke noget om hvilke billedindstillinger og hvilket lærred du bruger. Et gråt lærred vil give det bedste sortniveau med Z800. Der er også forskel på hvor kraftigt den dynamiske iris virker afhængigt af billedindstillingerne. Med et specielt filter er det muligt at forbedre sortniveauet med 50 %.
|
|
hellbanker
Bruger
|
Sendt: 14-April-2011 kl. 05:43 |
øh jeg kører den billedindstilling der hedder creative cinema? der står noget om iris men den er på nul, lærredet er mere hvidt end gråt 1,0 gain. Beklager jeg ikke kan fortælle mere, men jeg er virkelig nybegynder
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 14-April-2011 kl. 08:39 |
hjernemadsen skrev:
Du skriver ikke noget om hvilke billedindstillinger og hvilket lærred du bruger. Et gråt lærred vil give det bedste sortniveau med Z800. Der er også forskel på hvor kraftigt den dynamiske iris virker afhængigt af billedindstillingerne. Med et specielt filter er det muligt at forbedre sortniveauet med 50 %. |
Og smadre lysstyrken. Det er nemt nok at få sort, det svære er at gøre det og sørge for at der stadig er brugbar lys. PLV-Z800 har ikke verdens bedste sort-niveau, det må man i én eller anden udstrækning også acceptere. Man kan ikke kalibrere sig til alt. En kalibrering indebærer at farverne gengives korrekt (så korrekt som muligt), ikke at sort bliver mere sort.
|
|
hellbanker
Bruger
|
Sendt: 14-April-2011 kl. 08:55 |
God pointe :-)
jeg synes faktisk at farverne er ret gode, de kan nok altid blive bedre men farverne er naturlige og klart bedre end min forrige Sanyo Z5.
Jeg er glad for, at du lige gad at kommentere det Otto J
Jeg er absolut ny på det der med kalibrering men der er bare så mange der siger, at det er et must hvis man har projektor nu om stunder.
Redigeret af hellbanker - 14-April-2011 kl. 08:56
|
|
hjernemadsen
Super bruger
|
Sendt: 14-April-2011 kl. 11:28 |
Creative Cinema giver mere lysstærkt billede men har samtidig et overskud af blåt lys.
Jeg bruger et Cokin 81D filter sammen med Creative Cinema indstillingen på min Z4. Det giver et lidt bedre sortniveau og mere korrekte farver, men man mister selvfølgelig lidt lysstyrke. Filteret gav samme forbedring i billedkontrasten som at skifte fra hvidt til gråt lærred. Jeg mener filteret kostede ca. 150 kr, så det er ikke nogen stor udskrivning.
|
|
hellbanker
Bruger
|
Sendt: 14-April-2011 kl. 11:37 |
hjernemadsen skrev:
Creative Cinema giver mere lysstærkt billede men har samtidig et overskud af blåt lys.
Jeg bruger et Cokin 81D filter sammen med Creative Cinema indstillingen på min Z4. Det giver et lidt bedre sortniveau og mere korrekte farver, men man mister selvfølgelig lidt lysstyrke. Filteret gav samme forbedring i billedkontrasten som at skifte fra hvidt til gråt lærred. Jeg mener filteret kostede ca. 150 kr, så det er ikke nogen stor udskrivning. |
ok? et Cokin 81D filter? det vil jeg bestemt lige tjekke ud :-) det kunne lyde som en god redning for mig :-) kører du så stadig i eco mode med det fileter på?
|
|
hellbanker
Bruger
|
Sendt: 14-April-2011 kl. 11:43 |
hellbanker skrev:
hjernemadsen skrev:
Jeg bruger et Cokin 81D filter sammen med Creative Cinema indstillingen på min Z4. Det giver et lidt bedre sortniveau og mere korrekte farver, men man mister selvfølgelig lidt lysstyrke. Filteret gav samme forbedring i billedkontrasten som at skifte fra hvidt til gråt lærred. Jeg mener filteret kostede ca. 150 kr, så det er ikke nogen stor udskrivning. |
ok? et Cokin 81D filter? det vil jeg bestemt lige tjekke ud :-) det kunne lyde som en god redning for mig :-) kører du så stadig i eco mode med det fileter på? |
hvordan monterede du det på din Sanyo? når jeg søger får jeg kun filtre til kameraer op nemlig og linsen er lidt større end til mit spejlrefleks kamera he he
|
|
hjernemadsen
Super bruger
|
Sendt: 14-April-2011 kl. 22:40 |
hellbanker skrev:
hellbanker skrev:
hjernemadsen skrev:
ok? et Cokin 81D filter? det vil jeg bestemt lige tjekke ud :-) det kunne lyde som en god redning for mig :-) kører du så stadig i eco mode med det fileter på? |
hvordan monterede du det på din Sanyo? når jeg søger får jeg kun filtre til kameraer op nemlig og linsen er lidt større end til mit spejlrefleks kamera he he |
Filteret er bare en kvadratisk glasplade på 84x84 mm. Det står på kanten foran linsen og er bare holdt fast af et gummibånd. Når dækslet foran linsen er lukket er filteret skjult.
Prisen på ca. 10 £ er da til at leve med.
Jeg kører stadig i eco-mode og har også blændet ned for lyset. Lysstyrken burde ikke være et problem, medmindre du har et meget stort lærred. Filteret dæmper kun det blå lys, som lampen udsender mere af end rødt og grønt lys. For at dæmpe overskuddet af blåt lys anvendes en del af den maksimale kontrast i LCD-panelet til dette formål. Ved i stedet at bruge filteret til at dæmpe lyset frigøres den sidste del af kontrasten. Det lys der er tilbage når projektoren viser sort er primært blåt lys.
Filteret giver rimelig korrekte farver på min Z4 i Creative Cinema indstilling. Det kan dog være nødvendigt at justere den blå farve en smule efter montering. Jeg vil ikke udelukke at det kan være nødvendigt at fjerne filteret igen når lampen har kørt i mange timer og dermed har misten en stor del af sin lysstyrke.
|
|
hjernemadsen
Super bruger
|
Sendt: 14-April-2011 kl. 22:41 |
Dobbeltpost
Redigeret af hjernemadsen - 14-April-2011 kl. 22:43
|
|
hellbanker
Bruger
|
Sendt: 15-April-2011 kl. 05:51 |
jamen det lyder da som et forsøg værd tak for hjælpen
|
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2351
|
Sendt: 15-April-2011 kl. 18:17 |
hellbanker skrev:
hjernemadsen skrev:
Pas nu på med sådan et filter. Z700 havde så ringe lysstyrke at den ikke kunne klare mere end et 80" lærred. Nu ved jeg godt det er efterfølgeren du har, men jeg har en mistanke om at den kun kom på markedet for at leve op til kravet om et standby forbrug under 1W.
|
|