|
kalibrering af sanyo Plv-Z800 |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | |||
hjernemadsen
Super bruger Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 267 |
Sendt: 15-April-2011 kl. 22:50 | ||
Der er næppe den store forskel mellem Z700 og Z800 hvad lysstyrke angår. Men filteret gør det faktisk muligt bedre at udnytte den lysstyrke projektoren har. Hvis man ser på lysstyrken med korrekte farver vil der ikke være nogen negativ forskel før og efter. Det er bare måden at opnå de korrekte farver på der er forskellig. Den ret lave lysstyrke som projektoren har i Creative Cinema mode kontra Dynamic mode tyder på at der er noget mere lys at hente med den rigtige indstilling.
|
|||
hellbanker
Bruger Oprettet: 18-Marts-2011 Sted: Køge Status: Offline Point: 71 |
Sendt: 16-April-2011 kl. 08:03 | ||
nu har jeg ikke prøvet Z700, men jeg synes at Z800 giver et godt lys i forhold til min tidligere Z5. Men jeg var ikke klar over at Z700 kun kunne klare op til 80" det var da interessant, så hvorfor den der "blow up" effekt til kort afstand mellem projektor og lærred så? |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 16-April-2011 kl. 08:15 | ||
Det er primært et spørgsmål om hvilke krav man sætter til lysstyrken. Jeg sigter personligt efter et absolut minimum på 8 fL, og helst 16 fL (hvilket dog sjældent kan lade sig gøre i praksis, i de lavere prisklasser). Kommer vi under 6 fL, så synes jeg at billedet virker decideret mørkt, selv i et 100% mørklagt rum. Mere end 8 kan man næppe lave med en kalibreret Z800 på alt over 80" hvid dug. Men mange lader sig nøje med mindre - jeg har kalibreret et setup med en Z4 eller Z5, på et 106" 0,6 gain lærred, som ejeren synes så fint ud, han "ville bare lige have det sidste med". Lysstyrken før kalibrering var 1,5 fL... Den var 3,5 efter, hvilket naturligvis gik ud over sort-niveauet, og jeg synes stadig det lignede noget der var løgn, men for ejeren var det som at få en ny projektor...
En detalje hér er at der er forskellige måder at måle på. Jeg måler ved 100% hvid, med projektoren indstillet til at gengive peak white. Hvis man måler ved peak white, eller skruer op for kontrasten så peak white klippes væk, så giver det mærkbart højere målinger. Det skal man lige have in mente, hvis man sammeligner mine målinger med andres tal.
|
|||
hellbanker
Sendt: 16-April-2011 kl. 09:27 | ||
wow der blev jeg da noget klogere tak Otto J, man kan da høre du er ekspert på det område
Det er ting jeg slet ikke var klar over. Jeg troede blot at det var noget med justeringer af lys og farver og kontrast og så var det i vinkel |
|||
hellbanker
Sendt: 16-April-2011 kl. 09:28 | ||
kan jeg med resultat bruge et spektrometer som Eye One til optmiering af billedet tror du Otto J?
|
|||
hellbanker
Sendt: 17-April-2011 kl. 08:10 | ||
he he sjovt når jeg spørger folk om Eye One spektrometer, stopper al kommunikation det tager jeg som et nej tak folkens! jeg tror jeg prøver ideen med Cokin filtret - endnu engang tak for hjælpen
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 17-April-2011 kl. 08:26 | ||
Jeg fangede ikke lige tråden igen, det var ikke fordi jeg ikke ville svare Jeg bruger selv en EyeOne Pro, så ja det kan du sagtens. Eller rettere MAN kan - om DU kan, det ved du bedst selv - for selve måleredskabet er kun det halve arbejde, det er viden om hvad du skal gøre med målingerne, som gør forskellen. Som jeg plejer at sige: Hvis du giver mig en boremaskine i hånden, så er jeg ikke pludselig tømrer.
|
|||
hellbanker
Sendt: 17-April-2011 kl. 10:40 | ||
he he det var en god pointe der jeg læste op på det og fik sendt en tråd til hvordan og hvorledes og det ser skræmmende ud må jeg sige, og så bruger de nogle ord og betegnelser jeg ikke lige kan finde til min Sanyo, men jeg er frisk på at bruge nogle timer ihvertfald.
Men det du siger, er at jeg burde kunne bruge Eye One på min Sanyo i teori? |
|||
Otto J
Sendt: 17-April-2011 kl. 11:38 | ||
Nu skal vi lige være enige om hvilken EyeOne vi taler om: Det skal (helst) være EyeOne Pro, ikke EyeOne Display. Men du spurgte til et spektroradiometer, hvilket vil sige EyeOne Pro, og ja det kan du godt bruge. Du skal dog bruge noget software også, men til hobbybrug er det gratis HCFR ganske glimrende.
|
|||
Otto J
Sendt: 17-April-2011 kl. 11:45 | ||
Og så skal du iøvrigt gøre op med dig selv, at hvis du kaster dig ud i at gøre det selv, så er det formentligt et projekt du aldrig bliver færdig med - du vil lære noget nyt hele tiden. Det er ikke sådan at du lige studerer og tester lidt i en uges tid, og så er dét fjong. Du vil lære en masse nye ting, ikke mindst om en masse begrænsninger i dit udstyr som du ikke har lyst til at vide, og som du kommer til at ligge søvnløs om natten over hvordan du skal få løst. Det er så også en del af det sjove, at få succesoplevelserne når (hvis) det lykkes. Men trust me - lad være med at gøre det fordi det skal være en nem genvej. Der er groft sagt tre mulige udfald, hvis du går i gang: 1: Du skraber overfladen, og giver op. 2: Du skraber overfladen, får forbedret din billedkvalitet væsentligt, og affinder dig med at så må dét være godt nok. 3: Du skraber overfladen, får forbedret din billedkvalitet væsentligt, og bliver grebet af nysgerrigheden om hvor godt det mon kan blive. Hvis du er typen der ender på 3, så kan du godt begynde at spare op til en ny projektor. Der vil ske dét at du efter mange hundrede timers læsen, målen og tænken, konstaterer at din projektor sætter nogle begrænsninger, som er svære at leve med når først du har lært dem at kende, og så kan du ikke nyde dit setup længere, før det er løst.
Jeg håber for din skyld at du er en 2! (Jeg var en 3...)
|
|||
hellbanker
Sendt: 17-April-2011 kl. 12:28 | ||
uha uha uha det er jo virkelig en chance man skal blive klar over med sig selv jeg håber jeg er en toer, men kunne godt forestille mig at jeg er en 3er tak Otto J, jeg skal nok lige i tænkeboksen om jeg tør satse på hvilken en jeg er - ja man tror altid det er så ligetil i begyndelsen
|
|||
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Sendt: 17-April-2011 kl. 12:59 | ||
Hvor gammel er din Projektor ?
Z800'ern er leveret med en LMP115 pære, se dette link Nederst på siden kan du se at de har lavet en bedre pære LMP135 som giver mere lys ( replacement lamps ) Du kan købe dem hos http://www.av-connection.dk/?PNo=40-136 |
|||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |