recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af skærm vha SpyderTV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering af skærm vha SpyderTV

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 15:48

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hvis jeg nu skal være helt ærlig (også fordi at mit eget Pio ikke er kalibreret), så tror jeg ikke at man kan opnå det samme resultat med en "Spyder" som hvis f.eks. Otto kalibrere. Det skyldes at Otto har en meget stor erfaring på området, og besidder en meget stor ekspertise i, at vurdere f.eks. farverne m.v.  + det faktum, at Otto også får de øvrige enheder til at spille sammen med ens TV/projektor.

Dét som mange entusiaster ofte ikke helt forstår (hvis jeg må være lidt fordomsfuld), er at hvis JEG kan finde ud af det, er det ikke ensbetydende med at DU kan finde ud af det. Nogle får rigtigt meget ud af en DVE f.eks., mens andre i bedste fald ingenting får ud af det, i værste fald gør det hele værre. Et godt eksempel, som man også vil løbe ind i med en Spyder, er at mange LCD-tv får et alt for mørkt billede hvis man stoler blindt på pluge patterns eller måleudstyret, fordi gamma-forløbet ikke er som måleudstyr og test-patterns er designet til. Testbilleder og måleudstyr er redskaber til at nå målet, det er ikke et mål i sig selv at få testbillederne til at se rigtigt ud. Det er slutresultatet der er vigtigt, og her kan der ganske ofte være kompromisser der skal indgås, for at billedet som helhed fungerer bedst muligt. Så kan man selvfølgelig sidestille dette med at det er en smagssag, men det er dog trods alt alt andet lige en fordel at man ikke famler rundt i blinde indtil man synes det ser fornuftigt ud, men foretager nogle kalkulerede kompromisser ud fra et bevidst mål.

Igen, jeg vil ikke stoppe et fælleskøb, jo flere der har fokus på at justere på sit tv og få bedre billede jo bedre, også selv om jeg ikke lige er indblandet. Det er bare vigtigt at man ikke bilder folk ind at fordi de har justeret fire indstillinger sådan som en Spyder siger, så er deres udstyr perfekt kalibreret. Det er det næppe, men det er, hvis man er en smule teknisk kyndig, temmeligt sikkert bedre end ikke at gøre noget.

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hvis jeg nu skal være helt ærlig (også fordi at mit eget Pio ikke er kalibreret), så tror jeg ikke at man kan opnå det samme resultat med en "Spyder" som hvis f.eks. Otto kalibrere. Det skyldes at Otto har en meget stor erfaring på området, og besidder en meget stor ekspertise i, at vurdere f.eks. farverne m.v.  + det faktum, at Otto også får de øvrige enheder til at spille sammen med ens TV/projektor.

Dét som mange entusiaster ofte ikke helt forstår (hvis jeg må være lidt fordomsfuld), er at hvis JEG kan finde ud af det, er det ikke ensbetydende med at DU kan finde ud af det. Nogle får rigtigt meget ud af en DVE f.eks., mens andre i bedste fald ingenting får ud af det, i værste fald gør det hele værre. Et godt eksempel, som man også vil løbe ind i med en Spyder, er at mange LCD-tv får et alt for mørkt billede hvis man stoler blindt på pluge patterns eller måleudstyret, fordi gamma-forløbet ikke er som måleudstyr og test-patterns er designet til. Testbilleder og måleudstyr er redskaber til at nå målet, det er ikke et mål i sig selv at få testbillederne til at se rigtigt ud. Det er slutresultatet der er vigtigt, og her kan der ganske ofte være kompromisser der skal indgås, for at billedet som helhed fungerer bedst muligt. Så kan man selvfølgelig sidestille dette med at det er en smagssag, men det er dog trods alt alt andet lige en fordel at man ikke famler rundt i blinde indtil man synes det ser fornuftigt ud, men foretager nogle kalkulerede kompromisser ud fra et bevidst mål.

Igen, jeg vil ikke stoppe et fælleskøb, jo flere der har fokus på at justere på sit tv og få bedre billede jo bedre, også selv om jeg ikke lige er indblandet. Det er bare vigtigt at man ikke bilder folk ind at fordi de har justeret fire indstillinger sådan som en Spyder siger, så er deres udstyr perfekt kalibreret. Det er det næppe, men det er, hvis man er en smule teknisk kyndig, temmeligt sikkert bedre end ikke at gøre noget.

Joh....Otto - takker for din forklaring, men vi er jo ikke uenige i forholdet til hvad jeg beskrev eller??

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 20:26
Måler den billige udgave af Spyder ikke kun kontrast og brightness?

Edit: Jeg kan se at den også måler farvetemp.

Men i bund og grund synes jeg at den er meget basal (medmindre man
vælger pro), og den giver nok næppe et bedre resultat end DVE, Getgray
el.lign.

Redigeret af lunddal - 20-November-2007 kl. 22:12
Til top
Nullermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-August-2006
Sted: Trørød, Danmark
Status: Offline
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Jeg fik vist formuleret det lidt forkert . Jeg er helt enig med dig mht. at komme frem til den mest korrekte gengivelse. Jeg mener dog stadig at jeg selv vil kunne komme frem til nogenlunde samme resultat som AV-Precision. Læg mærke til at jeg skriver nogenlunde.

Oven i det har jeg to Tv som jeg gerne vil ha' kalibreret. Det bliver så lige 5000 kr. (hvis jeg ikke husker forkert). Så hellere bruge et engangsbeløb på ca. 1500 kr for en Spyder. Jeg kan sagtens leve med at jeg ikke opnår helt samme reslutat som havde jeg smidt 5000 efter en AVP kalibrering.



Jeg er enig. Jeg er også interesseret i at prøve Spyder løsningen, vel vidende at jeg ikke kan opnå samme resultat som Otto, der arbejder med der hver dag.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 22:00

På en eller anden led, så mener jeg at en "Spyder" er spild af penge. Som regel kan man på "Nettet" finde indstillinger som ofte bygger på kalibreringsindstillinger, og dermed formentlig giver et lige så korrekt billede som ved brug af en "Spyder". Samtidig vil resultatet fra en "Spyderbehandling" kun teoretisk give et korrekt billede, afhængig af hvilket tv man tager under behandling.

Herudover vil jeg sige, hvis vi taler Pioneer G8 indstillinger, så har vi her i dette forum været ret gode til at udveksle indstillingserfaringer. Det sidste tror jeg kan have lige så stor værdi som at man investere i en Spyder. 

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Jeg fik vist formuleret det lidt forkert . Jeg er helt enig med dig mht. at komme frem til den mest korrekte gengivelse. Jeg mener dog stadig at jeg selv vil kunne komme frem til nogenlunde samme resultat som AV-Precision. Læg mærke til at jeg skriver nogenlunde.

Nogle kan, andre kan ikke - det er sådan set bare dét jeg vil frem til.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2007 kl. 22:51

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Joh....Otto - takker for din forklaring, men vi er jo ikke uenige i forholdet til hvad jeg beskrev eller??

Overhovedet ikke, se det som en uddybning...

Til top
ThordanDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2007 kl. 13:57

Jeg har lige købt et Pio 428xd. Og havde da godt hørt lidt om kalibrering inden købet, men brugte ikke meget tid på at forstå betydningen af det.

Jeg synes egentlig at det er forkasteligt at man kan købe et fjernsyn til 20K og så stadig skal ud og ofre over 2K på at få den fulde udnyttelse af dyret. Producenterne må tage ansvar og lave produkterne sådan at brugerne kan betjene dem.

Jeg laver software og kender alt for godt argumenterne om at "det er for kompliceret" og "det kan man ikke". Gu' kan man så. Jeg kender ikke parametrene som er tilgængelige under kalibrering, men jeg kender brugernes krav. Og dem skal tv producenterne bare opfylde.

Man køber sgu da heller ikke en bil hvor motorstyringen ikke er justeret for så bagefter at betale ekstra for en justering.

Undskyld min klagesang, skulle lige have luft. Men er jeg den eneste som er forarget over behovet for dyr kalibrering. Jeg kan jo bare lade være, men jeg vil sgu da have det fulde udbytte af min skærm.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2007 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af ThordanDK ThordanDK skrev:

Jeg synes egentlig at det er forkasteligt at man kan købe et fjernsyn til 20K og så stadig skal ud og ofre over 2K på at få den fulde udnyttelse af dyret. Producenterne må tage ansvar og lave produkterne sådan at brugerne kan betjene dem.

Det er et meget anvendt argument, og det kan jeg sådan set godt følge dig i. Jeg er også enig i at producenterne burde gøre det nemmere i det mindste at få et _brugbart_ billede, så kalibrering var et spørgsmål om at udnytte de sidste 10%. Der er masser af argumenter for hvorfor det er sådan, men det korte af det lange er: Så længe forbrugerne over en bred kam køber flest af de tv der er dårligst indstillet, så vil det altid være sådan.

For at gøre det kort: Hvis du vil have "det bedst mulige billede", så skal tv'et kalibreres i din stue uanset hvor langt producenten går for at gøre tv'et fornuftigt fra fabrikken. De 2,5k er ikke en merudgift, men en start-udgift, hvis du vil have det bedste. Lidt ala leveringsomkostninger på en bil - uanset hvor dyr eller billig en (ny) bil du køber, så slipper du ikke for leveringsomkostningerne hvis du rent faktisk vil køre i den.

Men det korte af det lange er, at producenterne tager præcist lige så meget ansvar som forbrugerne forlanger af dem. Pioneer tager netop et ansvar, og fortæller dig at hvis du går efter det bedst mulige billede, så skal du have tv'et kalibreret i din stue. Det er _netop_ den mest seriøse indgangsvinkel. Det er langt værre med de RIGTIGT mange tv der leveres med ubrugelige indstillinger, og samtidig har meget dårlige muligheder for at gøre noget ved det.

Til top
mejersken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2007 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af Shovel79 Shovel79 skrev:

Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Kunne være interessant med et fælleskøb af Spyder TV

Enig

Ja. Og nu kommer der en ny SpyderTV 3 Elite. Bør nok vente til den kommer på det danske marked.

det kunne også være fint med en ordning hvor en person køber, og resten, mod et lille beløb, kan låne udstyret

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu