recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kalibrering af Sony 52w5500
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkalibrering af Sony 52w5500

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
john skov jensen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: kalibrering af Sony 52w5500
    Sendt: 07-November-2009 kl. 07:19
Hej
Jeg har netop købt et Sony 52w5500. Jeg ønsker at optimere billedet farvemæssigt og har uden held ledt efter nogle værdier på nettet.
Er der nogen på dette forum der har nogle indstillinger de vil dele med mig, det kan være værdier man selv er fundet frem til eller værdier fra en prof man har fundet et eller andet sted på nettet

/ John
Til top
JensenAmager Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-December-2008
Sted: 2300 Kbh. S
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:50
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 15:40
Ok, tak for det. Men jeg har læst at panelet på 40" og opefter, ikke er det samme som det på dem op til 40" og kalibrering med værdier fra en af de "små" skærme derfor ikke kan bruges
Så derfor leder jeg efter noget til de større paneler

/ John
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 16:10
Her er mine indstillinger på et 37W5500:

Jeg forstår i øvrigt ikke, hvordan Flatpanels kan anbefale "Varm2" til standard indstilling - det bliver helt gult på mit tv. Confused
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 21:08
Hej
Tak for det, men desværre syntes jeg ikke at ansigterne fremstod naturtro, så jeg leder fortsat efter indstillinger fra en 52"
/ John
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2009 kl. 20:33
Otto fra AV precision er bestilt, han kommer på Mandag. Jeg glæder mig til at se hvilke mirakler han kan udføre med en kalibrering.

/John 
/ John
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2009 kl. 21:15
Spændende. Har selv rodet en del med W-serien. Del endelig ud af din oplevelse.
Til top
havefreak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-November-2009
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2009 kl. 07:14
Er der ikke nogle fabriksindstillinger på brugerfladen, ellers må du jo ha fat i producenten.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2009 kl. 08:49
Det er der skam, men fælles for alle fabriksindstillingerne er, at de ikke lever op til den standard, som trådstarter gerne ønsker, fordi de prækalibrerede indstillinger ikke leverer et korrekt billede, tværtimod, er alt andet end Biograf-mode efter min mening, mere eller mindre noget skidt.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2009 kl. 10:39
Jeg har målt og analyseret på et 46W5500 - og  ved biograf-indstillingen målte dette specifikke eksemplar så godt, som jeg egentligt har set noget LCD-TV performe. Ejeren har tilsyneladende også været heldig, for der var ikke problemer med clouding og bleeding var på et absolut minimalt niveau. Panelet i dette 46W5500 udviste gode betragtningsvinkler (dén parameter, som jeg er allermest skeptisk overfor ved denne teknologi, da den er umulig at ændre på, selvom man får styr på alle andre parametre) - og billedet fungere uden særlige farvdegraderinger på 3,5 - 4,0[m] afstand i 3 - 4 siddepositioner centralt foran TV'et.

Ved at vælge farvetemperaturen til Varm2 blev gråtoneskalaen meget tæt på D65, som er målet:

Man kan se, at fejlen (den nedeste graf) ligger om områder dE=~3, hvilket er meget fint. I den lave ende kan afvigelsen skyldes måleusikkerheden, mens afvigelsen i den høje ende (stammeden fra den røde farve) er svært at korrigere uden at lave ulykker længere nede på skalaen. Når gråskalaen er som vist ovenfor, er der ingen tendenser til et gulligt billede.

Gamma'en er nogenlunde flad omking 2.2:
Jeg kiggede ikke i servicemenuen - det er muligt, at der er en gamma-equalizer, som kan rette gammaforløbet lidt ud - men som det er vist her, er forløbet acceptablet - dog med en tendens til at klippe i shadow-detail.

Farvegengivelsen i biograf-tilstanden med standard-gamut'en ser således ud:
Den mørke gamut-trekant baggrunden er målet (Rec.709-standarden) - og man kan se, hvordan målepunkterne stemmer relativet pænt overens med standarden - med størst afvigelse på primærfarverne grøn og blå - men men en ret god rød, som dog kan se ud til at have en tendens til lidt undermætning - men fordi gamma'en er lidt lav midt på forløbet, er det ikke superkritisk og hudfarver virker OK. Man kan evt. skrue en tak op for FARVE.

Alt i alt valgte i biograf-indstillingen jeg faktisk blot at justere lidt på LYS og KONTRAST for at tilpasse til omgivelserne - ellers kom jeg frem til indstill meget lig de, som flatpanels kom frem til. Der var på dette specifikke TV ikke behov for at justere hvidbalancen.

Det kan selvfølgelig blive interessant at se, hvordan farvegengivelsen ændres med ældningen - men om der bliver behov for en finjustering af hvidbalance og farvestyrken, må tiden vise.

/lars
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2009 kl. 11:03
Interessant. På 32" versionen, som jeg selv benytter til mit soveværelse, er betragtningsvinklen ret ringe, uanset hvordan man indstiller det, og gråtoneskalen er ikke helt så præcis, men dog forholdsvis tæt på det som du fremviser. På 40" og opefter oplever jeg dog bedre gråtoneskala, samt bedre betragtningsvinkler, hvilket nok må skyldes panelet. På 32" versionen var det efter min mening ret svært at opnå en rigtig god farvegengivelse, uden at ændre på hvidbalancen, omend der kun blev ændret ved de høje værdier. Skuffende, at man kan kun ændre på de 3 primære farver, hvor man på f.eks. Samsung har mulighed for at justere de sekundære farver. Service-menuen er derudover meget svær at have med at gøre, og ikke opbygget på en overskuelig måde, igen blandet andet som på et Samsung-Tv. 

Redigeret af vasif - 29-November-2009 kl. 11:16
Til top
mejersken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-April-2007
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2009 kl. 11:14
Da jeg lejede med min lillebros 32w5500 kom jeg også frem til at varm 2 giver det bedste resultat sammen med biograf profillen. Efter lidt justeringer blev gråskalaen ok.

udgangspunktet var

Ved at sænke kontrasten yderligere i forhold den præ definerede værdi på bio profilen kunne der sansynligvis opnås en mere flad rgb og gamma (ikke vist) kurve, men da tiden var begrænset blev der ikke forataget yderligere målinger og justeringer.

CIE diagrammet er noget dårligere på dette 32w5500 i forhold til den 46" der er vist grafer fra tidligere

Redigeret af mejersken - 29-November-2009 kl. 11:25
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu