Jeg har målt og analyseret på et 46W5500 - og ved biograf-indstillingen målte dette specifikke eksemplar så godt, som jeg egentligt har set noget LCD-TV performe. Ejeren har tilsyneladende også været heldig, for der var ikke problemer med clouding og bleeding var på et absolut minimalt niveau. Panelet i dette 46W5500 udviste gode betragtningsvinkler (dén parameter, som jeg er allermest skeptisk overfor ved denne teknologi, da den er umulig at ændre på, selvom man får styr på alle andre parametre) - og billedet fungere uden særlige farvdegraderinger på 3,5 - 4,0[m] afstand i 3 - 4 siddepositioner centralt foran TV'et.
Ved at vælge farvetemperaturen til Varm2 blev gråtoneskalaen meget tæt på D65, som er målet:
Man kan se, at fejlen (den nedeste graf) ligger om områder dE=~3, hvilket er meget fint. I den lave ende kan afvigelsen skyldes måleusikkerheden, mens afvigelsen i den høje ende (stammeden fra den røde farve) er svært at korrigere uden at lave ulykker længere nede på skalaen. Når gråskalaen er som vist ovenfor, er der ingen tendenser til et gulligt billede.
Gamma'en er nogenlunde flad omking 2.2:
Jeg kiggede ikke i servicemenuen - det er muligt, at der er en gamma-equalizer, som kan rette gammaforløbet lidt ud - men som det er vist her, er forløbet acceptablet - dog med en tendens til at klippe i shadow-detail.
Farvegengivelsen i biograf-tilstanden med standard-gamut'en ser således ud:
Den mørke gamut-trekant baggrunden er målet (Rec.709-standarden) - og man kan se, hvordan målepunkterne stemmer relativet pænt overens med standarden - med størst afvigelse på primærfarverne grøn og blå - men men en ret god rød, som dog kan se ud til at have en tendens til lidt undermætning - men fordi gamma'en er lidt lav midt på forløbet, er det ikke superkritisk og hudfarver virker OK. Man kan evt. skrue en tak op for FARVE.
Alt i alt valgte i biograf-indstillingen jeg faktisk blot at justere lidt på LYS og KONTRAST for at tilpasse til omgivelserne - ellers kom jeg frem til indstill meget lig de, som flatpanels kom frem til. Der var på dette specifikke TV ikke behov for at justere hvidbalancen.
Det kan selvfølgelig blive interessant at se, hvordan farvegengivelsen ændres med ældningen - men om der bliver behov for en finjustering af hvidbalance og farvestyrken, må tiden vise.