recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kalibrering med Spyder2/Eye-One Display2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkalibrering med Spyder2/Eye-One Display2

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Emne: kalibrering med Spyder2/Eye-One Display2
    Sendt: 28-Juni-2007 kl. 21:49
Hej,

Er der nogen her, der har erfaring (dårlige som gode) med at kalibrere plasma tv med Spyder2/Eye-One Display2?

Er der andre produkter, der er bedre end Spyder2/Eye-One Display2 til "hjemme"-kalibrering?

Andre relevante kommentarer?

/dude

Redigeret af dude - 30-Juni-2007 kl. 19:16
Til top
Bridge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Februar-2007
Point: 430
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2007 kl. 22:40

næ, har kun læst om den. Men mon ikke at ham Otto fra AV-precision bruger sådan et apparat når han kalibrerer fladskærme.

Jeg tror ikke at det er ligetil at bruge sådan en tingest, har du forsøgt dig med en kalibrerings dvd fra "Digital Video Essentials"....

Pioneer 5090 KURO | Pana BD-30 BLU-RAY | Pana EH-65 HDD Recorder | Pioneer DVR LX61D HDD Recorder | Samsung HD box uden HDD, og med HDD
Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af Bridge Bridge skrev:

Jeg tror ikke at det er ligetil at bruge sådan en tingest, har du forsøgt dig med en kalibrerings dvd fra "Digital Video Essentials"....

ja, jeg bruger DVE, og DVE er som sådan udemærket, men den har også sine begrænsninger, f.eks. er DVE baseret på, at man stoler på ens egne øjne. Jeg har f.eks. oplevet, at få et rigtigt flot bilede på skærmen v.h.a. DVE og derefter kigge ud på græsplænen - så kan man godt starte forfra
Det kan man til dels undgå ved brug af en kalibreringssonde (eller hvad nu sådan en dims hedder).

Jeg har læst mig til, at en del professionelle fotografer bruger Spyder2 for at få kalbreret deres skærme, så farver o.s.v. er naturtro. Og umiddelbart er det jo også det os plasma-fi-ejere er ude efter med en kalibrering. Desuden kalibrerer nogle af dem skærmene efter behov - det betyder jo heller ikke noget, når de én gang har købt udstyret.

/dude
Til top
Mike S. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Juni-2006
Point: 2909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2007 kl. 11:03
Måske man skulle købe sådan en spyder2 - så kunne den måske sendes rundt til folk så længe de betaler portoen og et lille leje fee ;)
Til top
BRAS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2006
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2007 kl. 11:28

Oprindeligt skrevet af dude dude skrev:

Hej,

Er der nogen her, der har erfaring (dårlige som gode) med at kalibrere plasma tv med Spyder2?

Er der andre produkter, der er bedre end Spyder2 til "hjemme"-kalibrering?

Andre relevante kommentarer?

/dude

Denne her kunne måske være et alternativ: http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/eye_one_dis play_2.html

Sorry, har ingen erfaring, men påtænker selv at købe noget lignende.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2007 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Bridge Bridge skrev:

næ, har kun læst om den. Men mon ikke at ham Otto fra AV-precision bruger sådan et apparat når han kalibrerer fladskærme.

Jeg bruger en GretacMacBeth EyeOne, som i modsætning til Spyder'en er en såkaldt Spectroradiometer. Det er et mere præcist og mere alsidigt apparat.

EDIT: Den jeg bruger er IKKE dén Display 2, der linkes til ovenfor, men en større model.

Redigeret af AV Precision - 30-Juni-2007 kl. 12:26
Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2007 kl. 16:38
Lidt interessant læsning.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=737550

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=572098

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=587485

Det lyder umiddelbart slet ikke så dårligt.

Hvis man kan nøjes med de forskellige former for gratis software, så skal man kun ha' fat i spyder2-colorimeteret, som kan fås billigt ved at købe Spyder2 express.
Til top
BRAS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2007 kl. 17:26

Lidt interessant læsning.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=737550

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=572098

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=587485

Det lyder umiddelbart slet ikke så dårligt.

Hvis man kan nøjes med de forskellige former for gratis software, så skal man kun ha' fat i spyder2-colorimeteret, som kan fås billigt ved at købe Spyder2 express.

Jeg tror nu eye-one display2 eller lt modellen ville være det bedste køb på længere sigt, da de fleste der har prøvet både Spyder2 og Eye-one display fortrækker Eye-one.

Hvis du læser under denne post (Tomhoffman)ser det ud til at Eye-one display2 næsten er på højde med deres PRO model http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=9495885& &#post9495885

Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2007 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af BRAS BRAS skrev:

Jeg tror nu eye-one display2 eller lt modellen ville være det bedste køb på længere sigt, da de fleste der har prøvet både Spyder2 og Eye-one display fortrækker Eye-one.

Efter hvad jeg kan finde på nettet, så er ovenstående tilsyneladende den generelle opfattelse. Jeg har ændret overskriften til at omfatte begge.

BRAS: Hvornår køber du den? (og hvor? - svar eventuelt i PM, hvis vi ikke nævner forhandlere/priser i dette forum)
Til top
BRAS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2007 kl. 20:25

Efter hvad jeg kan finde på nettet, så er ovenstående tilsyneladende den generelle opfattelse. Jeg har ændret overskriften til at omfatte begge.

BRAS: Hvornår køber du den? (og hvor? - svar eventuelt i PM, hvis vi ikke nævner forhandlere/priser i dette forum)

Hej Dude

Jeg startede først i sidste uge med at kigge efter kalibrerings-udstyr og jeg er desværre ikke den impulsive type der køber det første det bedste uden at have sat mig rimelig grundigt i tingene....så der går nok lidt tid endnu inden jeg tager den endelige beslutning. Jeg overvejede egentlig selv at oprette en tråd omkring emnet, men du kom mig i forkøbet

Jeg overvejede selvfølgelig at få mit TV kalibreret af Otto, men syntes egentlig det kunne være sjovt selv at prøve og med den levetid og det antal at tv man har i hjemmet nu om dage kunne det hurtigt blive en bekostelig affære hvis han skulle på besøg hver gang. Det skal dog siges, at jeg bestemt ikke kan hamle op med Otto med hans erfaring, men håber dog at tålelig resultat selvom det kommer til at tage sin tid.

Jeg checkede priser hos Pixmania og her kostede lt-modellen kr. 1506,- og display2 kr 2222,- .... men jeg skal lige have checket op på hvori forskellen egentlig består mellem disse 2......måske er det kun softwaren. 

M.v.h.

Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2007 kl. 11:29

Jeg overvejede selvfølgelig at få mit TV kalibreret af Otto, men syntes egentlig det kunne være sjovt selv at prøve og med den levetid og det antal at tv man har i hjemmet nu om dage kunne det hurtigt blive en bekostelig affære hvis han skulle på besøg hver gang. Det skal dog siges, at jeg bestemt ikke kan hamle op med Otto med hans erfaring,
men håber dog at tålelig resultat selvom det kommer til at tage sin tid.

Det er fuldstændig de samme tanker jeg har.

Eye-One Display2 får nogle rigtige gode ord med på vejen af Tom Huffman her
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=9495885& &#post9495885
hvor han sammenligner målinger mellem Eye-One Display2 og Eye-One Pro (den Otto har):
"Even more surprising is how close the Display2 and Eye One Pro spectroradiometer are in performance. Between 20-100 IRE the Display2 reads slightly less red at 100 IRE, but I doubt that the difference between the calibrations would be visible. With respect to chromaticity, the area of traditional strength of spectroradiometers, there is a small difference in green and blue. Again, I seriously doubt whether these differences would be visible.
This confirms my earlier assessment that this is a very impressive inexpensive meter."
Til top
BRAS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2007 kl. 12:46

Kom nu folkens !! 

Der må da være nogen på dette forum der har lidt erfaringer med enten Spyder2 eller Eye-one display ?

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu