recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kalibrering med Spyder2/Eye-One Display2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkalibrering med Spyder2/Eye-One Display2

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2007 kl. 13:49

ser ud til at koste 200$ så det er vel bare at prøve den? Det er jo ikke alverden.

http://www.amazon.com/Gretag-Macbeth-Eye-One-Display-Windows /dp/B0007ZGCT6

Redigeret af oo27 - 01-Juli-2007 kl. 13:49
Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2007 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af BRAS BRAS skrev:

Jeg checkede priser hos Pixmania og her kostede lt-modellen kr. 1506,- og display2 kr 2222,- .... men jeg skal lige have checket op på hvori forskellen egentlig består mellem disse 2......måske er det kun softwaren.

Ifølge derekjsmith (er med til at udvikle CalMAN - CalMAN er tilsyneladende anerkendt kalibreringssoftware, der virker med forskellige colorimetere) er der ikke forskel på hardwaren mellem lt og d2:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=770737

Til top
scout Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Juni-2007
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 23:08

Jeg har prøvet  at kalibrere med Spyder2 og den gratis software Colorimetre HCFR+dvd skiven med testbilleder. Pcén kan også tilsluttes direkte til tvét og derigennem danne testbillederne.

Sådan så det ud før gråskalakalibrering

Og sådan efter gråskalakalibrering

Programmet beregner også gamma, kontrast og lysstyrke, sortniveau

Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Oktober-2005
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 06:26
Jeg har spyder TV, virker skide godt.
Onkyo TX-SR706 , Sony 46W4500,Tvix6500,QNAP 219,PS3,Jamo S606 HCS3,jamo 300
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Point: 1465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 08:16
nice det lyder da ikke helt dårligt - men der er vel stadig et lille stykke vej op ifht. en fuld ISF kalibrering?!
Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

nice det lyder da ikke helt dårligt - men der er vel stadig et lille stykke vej op ifht. en fuld ISF kalibrering?!

Tjae - det afhænger af nogle få faktorer: hardware, software og egne kundskaber.

Hardware: er egen colorimeter godt nok? Er forskellen mellem målinger med colorimeteret og de noget dyrere spectroradiometre af betydning? Er målingerne med colorimeteret konstante? Er colorimeteret kalibreret godt nok? "Taber" colorimeteret sin kalibrering over tid? Er kvaliteten af kalibrering med et colorimeter afhængig af display-udstyr (lcd/plasma/baggrunds/projektor?

Software: Er det ene stykke software lige så godt som det andet stykke software? Har softwaren alle de "billeder", der skal til og er de præcise? Og fortolkes målingerne af softwaren rigtigt?

Egne kundskaber: Kan man finde ud af, at bruge softwaren? Kan man fortolke målinger og resultater korrekt?

Der ér forskel på et "billigt" colorimeter og et "dyrt" spectroradiometer - begge med tilhørende software og egne kundskaber, men hvis man i sidste ende ikke kan se forskel på det endelige resultat, så er det "godt nok" - og så er der selvfølgelig andre fordele ved selv at have colorimeter: man kan selv kalibrere så mange gange man har lyst til - på flere forskellige inputs og display udstyr :-) Og så har man selvfølgelig også "gør-det-selv"-glæden.

Til gengæld, så er der også den lille nagen i baghovedet: "kan det blive endnu bedre?"

Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Oktober-2005
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 11:25
og har du råd til at få det kalibreret en gang hver halve år
Onkyo TX-SR706 , Sony 46W4500,Tvix6500,QNAP 219,PS3,Jamo S606 HCS3,jamo 300
Til top
bluesy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-September-2004
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 13:29
Måske dumt, men man kan vel kun justere farver for dvd, medie center mm, eller kan man også justere de alm tv kanaler med sådan et legetøj?
Til top
scout Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 15:57

Det gratis kalibreringsprogram+dvd kan downloades herfra http://www.homecinema-fr.com/colorimetre/index_en.php

Det virker sammen med HCFR sensor, Spyder2, DTP-94 og Eye One samt med farvespektrene PAL, 601(SD), 709(HD) og sRGB

Målingerne er meget konstante med Spyder2 colorimeter, men hvor meget de målinger afviger fra et spektroradiometer ved jeg ikke.

Colorimetre softwaren er rimelig nem at anvende. Det endelige resultat vil afhænge af hvor gode justeringsmuligheder der er i tvéts bruger- og servicemenu

Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2007 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Urte Urte skrev:

og har du råd til at få det kalibreret en gang hver halve år

Ja, det er vel dejligt at tænke på, at du sparer en bunke penge, hver gang du hiver spyder'en frem.

Lækker skærm du har. Har du kalibreret dine hdmi-indgange til henholdsvis SD og HD? Hvad med din component indgang - er den kalibreret til SD eller HD? Gør det i det hele taget nogen forskel om de bliver kalibreret til enten SD eller HD?
Har du nogen spillekonsol på nogen indgange? Fortæl lidt om din opsætning og eventuelt kalibreringsforskelle på disse?

(de samme spørgsmål til scout og andre med kalibreringserfaring)
Til top
scout Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 12:43
Jeg har kalibreret hdmi indgang med ps3 til HD og component indgang med dvd-recorder til SD og resultatet er det samme, så man kan sådan set bare kopiere indstillingerne over på de forskellige indgange. Jeg har justeret RGB værdierne i servicemenuen og de påvirker alle indgange, så jeg har ikke mulighed for forskellige RGB indstillinger til hver indgang, men det ser heller ikke ud til at være nødvendigt.
Til top
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2007 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af scout scout skrev:

Jeg har kalibreret hdmi indgang med ps3 til HD og component indgang med dvd-recorder til SD og resultatet er det samme, så man kan sådan set bare kopiere indstillingerne over på de forskellige indgange. Jeg har justeret RGB værdierne i servicemenuen og de påvirker alle indgange, så jeg har ikke mulighed for forskellige RGB indstillinger til hver indgang, men det ser heller ikke ud til at være nødvendigt.

Tak for et fyldestgørende svar. Et par tillægsspørgsmål? Gælder ovenstående kopiering også tv-/antenne-indgang? Har du lavet ekstra ændringer på antenne-indgangen? (svaret dækker vist også bluesy's spørgsmål)
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu