recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibreringer udført af butikken
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibreringer udført af butikken

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibreringer udført af butikken
    Sendt: 21-Juli-2020 kl. 11:14

Butiks kalibreringer 

Vi får mange henvendelser omkring kalibreringer i forbindelse med køb af tv skærme i de store elektronik varehuse, vi har hørt og set priser fra 500-3000 kr.

Overordnet set er det ikke noget vi vil anbefale, en kalibrering bør altid foretages i det setup skærmen permanent skal indgå i og desværre har vi set en del graverende fejl i de her butiks kalibreringer.

En ting er fejl, noget andet er at sælge en skærm som kalibreret uden at der er foretaget noget på den, se billedet herunder:


Papiret viser en kalibrerings rapport med målinger på Rec.709 farverummet som benyttes til alt SDR indhold.
Som det kan ses på papiret så rammer primær og sekundær farverne fint ind i de små hvide firkanter (reference punktet for den enkelte farve) men når vi kom ud til kunden og udførte målingen på den påståede kalibrerede billede profil og HDMI indgang, så viste det sig at skærmen aldrig har været igennem en kalibrering.

Derfor, skal din skærm kalibreres så fravælg butiks kalibreringer og kontakt os i stedet, her kan du også være med under hele processen og se hvordan det foregår samt stille alle de spørgsmål der måtte dukke op.

Med venlig hilsen

Thomas Ahlgren

TV Kalibrering

Redigeret af TV Kalibrering - 22-Juli-2020 kl. 14:19
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
TV Kalibrering Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 10-Marts-2016
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TV Kalibrering Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 11:16
Eller her, hvor hvidbalance værdier fra den udleverede rapport ikke matcher de værdier der rent faktisk er indtastet på skærmen:



Det er en Panasonic 65" GZ2000 OLED tv, hvor kunden havde mistanke om forkert eller mangelfuld kalibrering, hvilket desværre viste sig at være korrekt antaget
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme og projektorer
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 12:01
Hej Thomas, helt enig med dine anskuelser. Jeg har for nylig set et LG OLED TV, med en stolt ejer  også fordi at TV´et var kalibreret - lige som dit JohnDead Kalibreringen var foretaget på et af de kendte AV-supermarkeder. Da jeg kørte en Spears & Munsil igennem, kunne man finde flere billedefejl. Og ikke mindst på farvesiden. Jeg forestiller mig, at den pågældende havde været langt bedre tjent ved bare at benytte fabriks indtillingerne.

Desværre er det nok for mange i dag, at dels interessere man sig ikke for et godt indstillet billede (det giver ellers virkelig billedevaluta for pengene), og dels må det ikke koste noget. Det er nok den virkelighed jeg ofte oplever.

Desværre glemmer folk ofte det gamle ordsprog "Du får hvad du betaler for!". Eneste problem - igen, det må ikke koste noget, for så har man gjort en god handel. Tid til omtanke.


Redigeret af Hother - 21-Juli-2020 kl. 12:06
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 18:29
Jeg synes indlægget er sobert og er enig i indholdet.

Dog synes jeg at der bør skrives, at det er et kommercielt indlæg
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 19:04
sidste år købte jeg et Panasonic 58gx830, hvor jeg fik en kalibering for en slik 499kr, men da jeg kom hjem med tv’et skulle til at pakke det ud, kiggede jeg lige på kaliberings papirerne, her kunne jeg se med det samme at der kun var indstillet på den helt alm billede indstilling forside, der var ikke dokumention for at der var en dybde gående kalibering.
Tv’et kom på væggen og her tjekkede jeg selvfølgelig alle indstillinger igennem under billede indstiling også i avanceret indstilling og det var under denne fane at jeg fik bekræftet min mistanke, alt stod total neutral og intet var ændret.
Så jeg kontaktede butikken, hvor jeg forklare “problemet”, han tjekkede kalibering på en computer og kom tilbage, hvor han fortalte at han godt kunne se at den ikke var indstillet korrekt. Men man kunne ikke få adgang til den advanceret indstilling på nogle mærker mente han og dette skulle være et af dem. Hmm tænkte jeg, bad om fjernbetjening og på under 2 minutter viste jeg ham, hvordan man fik adgang. Han mobbet helt og mente at jeg skulle ansættes, jeg takkede nej for det ville de ikke have råd til. Men jeg ville gerne have mine 499kr tilbage, når de nu ikke havde lavet deres arbejde godt nok, hvilket jeg så fik. 
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg synes indlægget er sobert og er enig i indholdet.

Dog synes jeg at der bør skrives, at det er et kommercielt indlæg

Kommercielt indhold. Ja - jo..., men jeg har nu altid holdt af, at fagpersoner giver et input på områder som vedkommende virkelig ved noget om. Her har TV Kalibrering altså oplevet noget som han gerne vil advare andre om. Og vi har jo haft sagen oppe og vende flere gange hvad angår butiks kalibreringer.

Hvis så TV Kalibrering får et par ekstra kunder i butikken synes jeg er helt okay, det kommer jo også hans kunder til gode.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg synes indlægget er sobert og er enig i indholdet.

Dog synes jeg at der bør skrives, at det er et kommercielt indlæg

Kommercielt indhold. Ja - jo..., men jeg har nu altid holdt af, at fagpersoner giver et input på områder som vedkommende virkelig ved noget om. Her har TV Kalibrering altså oplevet noget som han gerne vil advare andre om. Og vi har jo haft sagen oppe og vende flere gange hvad angår butiks kalibreringer.

Hvis så TV Kalibrering får et par ekstra kunder i butikken synes jeg er helt okay, det kommer jo også hans kunder til gode.

Og... Derudover, står der jo også "Branchemedlem, ligesom der står et og andet, i signaturen.Thumbs Up
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg synes indlægget er sobert og er enig i indholdet.

Dog synes jeg at der bør skrives, at det er et kommercielt indlæg


Titlen på tråden burde også rettes og uddybes lidt bedre.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2020 kl. 21:06
Jeg tilkøbte i sin tid en kalibrering til mit 65" SonyA1 udelukkende fordi Powers sælger bedyrede,at man samtidigt ville spotte event tint-issues (- havde lige med sorg returneret et LG C7 med tint-fejl). 
Vil lige bekendtgøre,at 65" OLED ikke ligefrem er noget man ombytter/håndterer for sjovt - hvis nogen skulle være i tvivl . . Angry 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 07:05
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg synes indlægget er sobert og er enig i indholdet.

Dog synes jeg at der bør skrives, at det er et kommercielt indlæg

Kommercielt indhold. Ja - jo..., men jeg har nu altid holdt af, at fagpersoner giver et input på områder som vedkommende virkelig ved noget om. Her har TV Kalibrering altså oplevet noget som han gerne vil advare andre om. Og vi har jo haft sagen oppe og vende flere gange hvad angår butiks kalibreringer.

Hvis så TV Kalibrering får et par ekstra kunder i butikken synes jeg er helt okay, det kommer jo også hans kunder til gode.

Det er ikke spørgsmål om fagpersoner eller advare folk. Han må gerne få lidt ekstra kunder. Det er et spørgmål om at vide hvem afsender er.

Hvis en ansat fra Elgiganten eller power havde skrevet en artikel om samme emne. Ville du så ikke gerne have at vide at der var tale om kommercielt indhold?

Jeg ønsker bare en tydelig varedeklaration.


Redigeret af Mufti - 22-Juli-2020 kl. 07:06
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 07:36
Jeg har kun haft TO TV i mit liv... Et Beovision MX 4000, som i 2008 endte sit liv med et K N A L D. Det sagde bare BANG! Og var dødt... 

Da jeg købte det i 1993, var der vel ingen kalibrering opfundet endnu. Det eneste, jeg gjorde, var at tænde det mens der var TV-Avis, justere på farve *, lys og kontrast, fordi der var FOR meget af det.
* Husker ikke, om der KUNNE justeres på farve på det TV...

Fortsatte med Knald og Luffe... Et Beovision 8, som haves endnu. Om der var kalibrering i 2008, da jeg købte det, ved jeg så heller ikke, så det fik bare samme tur med lys og kontrast og farve.
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2020 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg synes indlægget er sobert og er enig i indholdet.

Dog synes jeg at der bør skrives, at det er et kommercielt indlæg

Jeg sad med nøjagtig samme tanke da jeg læste det.

Jeg bryder mig ikke om den form for "skjult reklame".
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu